Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-08-2009, 22:36   #1
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Nytt flyquiz

Det er sikkert ikke så veldig vanskelig, men kommer alikevel med det.

Det er et system på B737NG som er forskjellig mellom B737-700 og -800. Hvilket og hva er hovedforskjellen?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 20-08-2009 at 22:41. Reason: La til "hoved"
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 22:48   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Nytt flyquiz

Hva defineres som "system"? Er det f.eks. noe som heter "evakueringssystem"? I så fall er forskjellen antall utganger

Ellers har vel -800 kraftigere vinger, fant jeg ut..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 22:49   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Nytt flyquiz

-700 har en recirculation fan, -800 har to. Så jeg tror vi snakker om Air Condition-systemet..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 23:07   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Nytt flyquiz

Air Condition systemet stemmer, men det var ikke antallet recirc-fans som jeg tenkte på som hovedforskjellen.

Uten å være helt sikker så tror jeg man kan få 2 recirc-fans til -700en også. Som option.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 23:32   #5
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Nytt flyquiz

Antall dyser
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2009, 23:33   #6
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Nytt flyquiz

LOL! Meget bra forslag Seilfly

Men ikke helt det jeg hadde i tankene
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 00:02   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
Default Re: Nytt flyquiz

Første som falt meg inn er "skjermsystemet", men det er jo ikke en "stor" ting. Motorene er vel forskjellige også? Så har vi vel nevnt det meste av småforskjeller
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 00:55   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Nytt flyquiz

Vingespennet er kanskje lenger???
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 01:35   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Nytt flyquiz

Polaris: Faktiskt så er det ikke noe forskjell på motorene mellom -700 og -800, annet enn thrust. I teorien skal man uten problemer kunne ta en motor fra en -700 og sette den på en -800. Softwaren i flyet vil fortelle FADECen/EECen hvilken thust den skal bruke.
Alt dette er ut ifra husken min fra Skilled mech kurs i BTS. Tripple-seven eller Stone (eller andre...) kan kanskje bekrefte eller avkrefte dette...

Dessuten så er det ikke noe forskjell i "skjermsystemet". Hva du enn mener med det...

Seilfly: Vingespennet er helt likt på dem, eneste forskjellen er at vingen er "kraftigere" på -800en.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 21-08-2009 at 01:41. Reason: La til setningen om "skjermsystemet"
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 03:14   #10
erikhb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
Default Re: Nytt flyquiz

-400, -800, -900 (også 900ER) har vel en "skrapekassett" under halen.
Den mangler på de kortere utgavene.
erikhb is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 09:40   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
Default Re: Nytt flyquiz

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Dessuten så er det ikke noe forskjell i "skjermsystemet". Hva du enn mener med det...
Nå skal jeg slutte og surfe etter jeg har vært ute og tatt et par øl, tenkte på -400'ern jeg. Gud vet hvor den kom inn i bildet...

Men tilbake til de RIKTIGE flytypene, skal det være en (bitteliten) forskjell på landingshjula? Og DA skulle alt unntatt det du er etter være besvart!
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 12:22   #12
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Nytt flyquiz

Heisann Polaris!

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Men tilbake til de RIKTIGE flytypene, skal det være en (bitteliten) forskjell på landingshjula? Og DA skulle alt unntatt det du er etter være besvart!
Vi bruker samme hjul (dekk og felg) paa B737-700, som paa -800 og -900, men -900ER har forskjellige dekk (hoeyere ply rating) pga. vesentlige hoeyere avgangsvekt.

...men du er inne paa noe med bremsene. Standard Honeywell staal brems for en -700 har 4x rotor og stator og en standard -800/-900/-900ER har 5X rotor og stator. De paser fysisk om hverandre og du kan operere en -800 type brems paa en -700, men ikke andre veien da en -700 brems har en mindre heat stack.

Slelv om understellet ser likt ut kan det vaere forskjell mellom et -700 og -800 understell, men igjen du kan bruke et -800 configuration understell paa en -700, men ikke andre veien.

tripple-seven har beskrevet forskjellen paa air condition systemet i god detalj...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 13:34   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Nytt flyquiz

Quote:
Originally Posted by tripple-seven View Post
600/700 har helt annen pack enn 800/900. Vi kan jo starte med det overfladiske og det er at 6/700 har et to-sone system hvor man kan velge temperatur to steder - cockpit og cabin. 8/900 har tre-sone system hvor man kan velge temperatur tre steder - cockpit, fwd og aft cabin. Ut ifra dette skjønner man at det er forskjellig paneler i cockpit.

6/700 har et relativt enkelt kjølesystem: Varm bleed air inn, air/mix valves regulerer hver pack til hvor mye luften skal kjøles ut ifra valgt temperatur på controlpanelet før luften går til sine respektive plasser. Ved normal bruk L/H pack til cockpit, R/H pack til cabin.

Så er det 8/900 da... Her er det et fullt redundant system som kjøler til den kaldeste valgte sonen. Trim valves tilfører derfor varmere luft til de sonene som har de to høyeste valgte temperaturene. Så med mindre det er den kaldeste sonen man endrer temperatur på, så vil hele pack'en levere like kald luft, mens man tilfører litt varm luft når man vrir på temperaturselector. Skjønte du den? Hele pack'en er annerledes på dette flyet, både controllere, valves og bulbs. F.eks. selve kjøledelen av systemet inneholder på dette flyet en reheater og en condenser, noe som ikke er på 6/700.
Dette var det jeg var ute etter

Men Dag, angående bremser på 700/800. Mener jeg å huske at man kan bruke 700-type brems på en 800. Men kun i en kort periode(x antall landinger eller timer/dager), f.eks hvis man ikke har 800 brems tilgjengelig, men har en 700 brems.

Det var jo en "episode" for noen få år siden her i Norge der det ble gjort slik.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 14:40   #14
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: Nytt flyquiz

Flyquiz for meget spesielt interesserte dette altså
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 16:26   #15
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Nytt flyquiz

Heisann BSSW!

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Dette var det jeg var ute etter

Men Dag, angående bremser på 700/800. Mener jeg å huske at man kan bruke 700-type brems på en 800. Men kun i en kort periode(x antall landinger eller timer/dager), f.eks hvis man ikke har 800 brems tilgjengelig, men har en 700 brems.

Det var jo en "episode" for noen få år siden her i Norge der det ble gjort slik.
Nei, en standard Honeywell 2612302-1 (-700) brems, selv om de passer, er ikke sertifisert for B737-800/-900/-900ER per Boeing 737NG wheel/tire/brake interchangeability drawing.

... og ja, jeg husker godt denne debatten og det er ikke fritt for at vi har hatt det samme problemet...
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 20:48   #16
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Nytt flyquiz

Føler meg litt småteit når jeg sier at en annen forskjell mellom 6/700 og 800 er at 800 har en TRIM AIR- bryter på Overhead, mens 6/700 ikke har det.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 23:17   #17
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Nytt flyquiz

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
Flyquiz for meget spesielt interesserte dette altså
Kan jo ikke bare ha bilde ala "hvilken flytype er dette" eller "hvor i all verden" heller da

Har mere liggende på lager, med forskjellige emner

Både lette og vanskelige (for meg ihvertfall )
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2009, 00:15   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Nytt flyquiz

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
Flyquiz for meget spesielt interesserte dette altså
Ja, er vi ikke alle spesielt interesserte?

Bra quiz og ikke minst gode svar! Selv om jeg ikke kunne svare så vet jeg nå en god del saker som jeg sikkert aldri får bruk for, men all kunnskap er velkommen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2009, 19:45   #19
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Nytt flyquiz

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ja, er vi ikke alle spesielt interesserte? Bra quiz og ikke minst gode svar! Selv om jeg ikke kunne svare så vet jeg nå en god del saker som jeg sikkert aldri får bruk for, men all kunnskap er velkommen.
Da blir du sikkert glad for denne lille, unødvendige informasjonen: Man kunne bruke MD-90 hjul og felger på en MD-80, og MD-80/90 hjul og felger på en DC-9. Men ikke vice versa! Og hvordan kunne en pilot/mekaniker se at det var montert feil hjul på flyet? (Snakker vel egentlig SAS nå).

Vel, DC-9 felger var sølvmalt, MD-80 var hvite og MD-90 var sorte, og de forskjellige ply-verdiene førte til at man ikke kunne montere DC-9 dekk på en MD-80/90 felg, og ikke MD-80 dekk på en MD-90 felg. Ergo visste man at feil farge på felgen var grunn nok til å "groun'de" flyet.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 09:43   #20
Extra230
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
Default Re: Nytt flyquiz

Mer kuriosa; vår (SHF) P-51 bruker P-63 King Cobra hjul og bremer, og Ivadern'n har DC-6 hjul og bremser. Begge bedre og mer robuste enn originalene.
Extra230 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En liten flyquiz C130 Flyforum 22 05-08-2010 11:59
En liten flyquiz Mats Danielsen Flyforum 23 31-12-2009 18:57
Svensk Flyquiz Wig-wag Flyforum 0 21-04-2009 21:26
Flyquiz jb1 Flyforum 24 10-08-2008 14:27
Dagens flyquiz Utflyttet Flyforum 2 24-05-2007 19:06


All times are GMT +2. The time now is 19:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.