![]() |
|
![]() |
#1 |
Browncoat
|
![]()
Det er sikkert ikke så veldig vanskelig, men kommer alikevel med det.
Det er et system på B737NG som er forskjellig mellom B737-700 og -800. Hvilket og hva er hovedforskjellen?
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 20-08-2009 at 22:41. Reason: La til "hoved" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva defineres som "system"? Er det f.eks. noe som heter "evakueringssystem"? I så fall er forskjellen antall utganger
![]() Ellers har vel -800 kraftigere vinger, fant jeg ut.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
-700 har en recirculation fan, -800 har to. Så jeg tror vi snakker om Air Condition-systemet..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
|
![]()
Air Condition systemet stemmer, men det var ikke antallet recirc-fans som jeg tenkte på som hovedforskjellen.
Uten å være helt sikker så tror jeg man kan få 2 recirc-fans til -700en også. Som option.
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Antall dyser
![]()
![]() |
#6 |
Browncoat
|
![]()
LOL! Meget bra forslag Seilfly
![]() Men ikke helt det jeg hadde i tankene
![]() |
#7 |
Free Luigi
|
![]()
Første som falt meg inn er "skjermsystemet", men det er jo ikke en "stor" ting. Motorene er vel forskjellige også? Så har vi vel nevnt det meste av småforskjeller
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Vingespennet er kanskje lenger???
![]() |
#9 |
Browncoat
|
![]()
Polaris: Faktiskt så er det ikke noe forskjell på motorene mellom -700 og -800, annet enn thrust. I teorien skal man uten problemer kunne ta en motor fra en -700 og sette den på en -800. Softwaren i flyet vil fortelle FADECen/EECen hvilken thust den skal bruke.
Alt dette er ut ifra husken min fra Skilled mech kurs i BTS. Tripple-seven eller Stone (eller andre...) kan kanskje bekrefte eller avkrefte dette... Dessuten så er det ikke noe forskjell i "skjermsystemet". Hva du enn mener med det... Seilfly: Vingespennet er helt likt på dem, eneste forskjellen er at vingen er "kraftigere" på -800en.
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 21-08-2009 at 01:41. Reason: La til setningen om "skjermsystemet" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
-400, -800, -900 (også 900ER) har vel en "skrapekassett" under halen.
Den mangler på de kortere utgavene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() Men tilbake til de RIKTIGE flytypene, skal det være en (bitteliten) forskjell på landingshjula? Og DA skulle alt unntatt det du er etter være besvart! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann Polaris!
Quote:
...men du er inne paa noe med bremsene. Standard Honeywell staal brems for en -700 har 4x rotor og stator og en standard -800/-900/-900ER har 5X rotor og stator. De paser fysisk om hverandre og du kan operere en -800 type brems paa en -700, men ikke andre veien da en -700 brems har en mindre heat stack. Slelv om understellet ser likt ut kan det vaere forskjell mellom et -700 og -800 understell, men igjen du kan bruke et -800 configuration understell paa en -700, men ikke andre veien. tripple-seven har beskrevet forskjellen paa air condition systemet i god detalj... ![]() Dag
![]() |
![]() |
#13 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() Men Dag, angående bremser på 700/800. Mener jeg å huske at man kan bruke 700-type brems på en 800. Men kun i en kort periode(x antall landinger eller timer/dager), f.eks hvis man ikke har 800 brems tilgjengelig, men har en 700 brems. Det var jo en "episode" for noen få år siden her i Norge der det ble gjort slik.
![]() |
![]() |
#14 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flyquiz for meget spesielt interesserte dette altså
![]()
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann BSSW!
Quote:
... og ja, jeg husker godt denne debatten og det er ikke fritt for at vi har hatt det samme problemet... ![]()
![]() |
![]() |
#16 |
FlyKirurg
|
![]()
Føler meg litt småteit når jeg sier at en annen forskjell mellom 6/700 og 800 er at 800 har en TRIM AIR- bryter på Overhead, mens 6/700 ikke har det.
![]() |
#17 |
Browncoat
|
![]()
Kan jo ikke bare ha bilde ala "hvilken flytype er dette" eller "hvor i all verden" heller da
![]() Har mere liggende på lager, med forskjellige emner ![]() Både lette og vanskelige (for meg ihvertfall ![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, er vi ikke alle spesielt interesserte?
![]() Bra quiz og ikke minst gode svar! Selv om jeg ikke kunne svare så vet jeg nå en god del saker som jeg sikkert aldri får bruk for, men all kunnskap er velkommen.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Vel, DC-9 felger var sølvmalt, MD-80 var hvite og MD-90 var sorte, og de forskjellige ply-verdiene førte til at man ikke kunne montere DC-9 dekk på en MD-80/90 felg, og ikke MD-80 dekk på en MD-90 felg. Ergo visste man at feil farge på felgen var grunn nok til å "groun'de" flyet.
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mer kuriosa; vår (SHF) P-51 bruker P-63 King Cobra hjul og bremer, og Ivadern'n har DC-6 hjul og bremser. Begge bedre og mer robuste enn originalene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En liten flyquiz | C130 | Flyforum | 22 | 05-08-2010 11:59 |
En liten flyquiz | Mats Danielsen | Flyforum | 23 | 31-12-2009 18:57 |
Svensk Flyquiz | Wig-wag | Flyforum | 0 | 21-04-2009 21:26 |