Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2009, 22:42   #1
pk772
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: enzv
Posts: 142
Default Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

http://www.youtube.com/watch?v=MgMFuCgkdeY
pk772 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 23:33   #2
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

det var vel ikke behov å bruke de mer, kanskje
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 23:34   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Jeg tipper, uten å være kyndig, at det var såpass vind i nesa på flyet, at den trengte ikke rare hjelpen for å bremse opp.....

Dubai er vel kjent for å være et sted det alltid blåser, så da er det kanskje derfor?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 01:00   #4
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Jeg tipper, uten å være kyndig, at det var såpass vind i nesa på flyet, at den trengte ikke rare hjelpen for å bremse opp.....
Høres ikke rett ut. Hvis det hadde vært tilfellet, så sløser de med energi når flyet flyr
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 01:03   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,445
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Flytter til flyteknisk ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 12:32   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Spoilere brukes først og fremst for å dumpe løft slik at hjulene får god kontakt med banedekket, inntil vingene ikke lenger genererer nok løft. At spoilerne i seg selv gir noe særlig til bremseeffekt (gjennom luftmotstand) i lavere hastigheter tviler jeg på.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 12:41   #7
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Heisann!

Spoilerenes primaeroppgave under landing er aa oedelegge loeft paa vingen saa du kan faa saa stor vekt paa hjulene saa raskt som mulig for aa starte oppbremsing. Selvfoelgelig er det ogsaa et dynamisk trykk paa disse under stor hastighet som ogsaa vil hjelpe med oppbremsing, men som nevt primaert er de der for aa oedelegge loeft.

Husker ikke alle signalene som skal til for at de skal bli stuet igjen, men jeg vet at ved en bevegelse av throttle vil for eksempel autobrems disengage og spoilerene vil legge seg ned. Du kan selfoelgelig manuelt bevege speed brake lever framover og stue disse ogsaa.

Anyway, dette ser ikke helt normalt ut men jeg kan ikke spekulere paa hvorfor de nesten umiddelbart blir stuet...?

Dag

***Ha der kom brendas meg i forkjoepet ***
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 06-08-2009 at 12:44.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 22:04   #8
Ltech
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Location: På en flyplass...
Posts: 41
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

tror dette har litt med aerodynamikk å gjøre...dubai har et ganske varmt klima, og vingen har dårligere løft jo varmere det er.
Derfor vil gjennomsynkingen sansynlig vis være grei nok uten spoiler, så da trenger du ikke bruke det.

Man kan faktisk merke at løftet er dårligere i varmere klima, ved at flyet gjerne bruker lengere rullebane for å få høyere hastighet og bedre løft..og gjerne har litt mer flap enn vanlig.
Ltech is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 16:31   #9
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Det kan å hende at han har en teknisk feil!
steel is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 14:40   #10
oyvind-t
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 24
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Som man ser så triller maskinen langt på banen. Dubai har lange rullebaner, og om man skal av på enden lønner det seg i ikke bremse for mye, for da tar det laaaaaang tid. Min antagelse er at de landet med autobrake, og deaktiverte denne med spoiler leaver når de så at de ikke ikke trenkte denne.
oyvind-t is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2009, 22:24   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.

Quote:
Originally Posted by brendas View Post
Spoilere brukes først og fremst for å dumpe løft slik at hjulene får god kontakt med banedekket, inntil vingene ikke lenger genererer nok løft. At spoilerne i seg selv gir noe særlig til bremseeffekt (gjennom luftmotstand) i lavere hastigheter tviler jeg på.
Bingo Brendas!

Quote:
Originally Posted by Ltech View Post
tror dette har litt med aerodynamikk å gjøre...dubai har et ganske varmt klima, og vingen har dårligere løft jo varmere det er.
Derfor vil gjennomsynkingen sansynlig vis være grei nok uten spoiler, så da trenger du ikke bruke det.
Man bruker ikke spoiler for gjennomsynking i forb. med landing. Varmen, som sammen med lufttrykk danner en "density altitude", blir kompensert med en høyere true airspeed. Fører til noe langre oppbremsingsdistanse.

Quote:
Originally Posted by oyvind-t View Post
Som man ser så triller maskinen langt på banen. Dubai har lange rullebaner, og om man skal av på enden lønner det seg i ikke bremse for mye, for da tar det laaaaaang tid. Min antagelse er at de landet med autobrake, og deaktiverte denne med spoiler leaver når de så at de ikke ikke trenkte denne.
Absolutt en mulighet, men man kan , og vanligvis gjør men det, deaktivere autobrakes ved å presse på pedalene og derved beholde spoilers hvis det er ønskelig.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Første skraping av 777-200ER og om skroting av fly Someone Flyforum 13 19-04-2017 12:28
Thomas Cook leid inn 777-200ER ? Eidesen Flyforum 11 22-04-2011 00:53
Kenya Airways bestiller 1 stk. 777-200ER Trety Flyforum 0 23-11-2005 13:38
Thai Airways kjøper 6 nye Boeing 777-200ER LTH Flyforum 3 28-01-2005 01:22
Aeroflot Boeing 777-200ER LTH Flyforum 2 15-10-2004 21:42


All times are GMT +2. The time now is 11:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.