Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-08-2009, 08:00   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
SAS SAS harmoniserer servicekonsept

I arbeidet med å harmonisere servicekonseptet i SAS, kommer man fra 25OCT (starten av vinterprogrammet) til å ha samme servicekonsept på alle fly til/fra utedestinasjoner. Tidligere har kundene opplevd å ha mulighet til å kjøpe Business om man fløy OSL-CPH-NCE, men ikke m man fløy direkte NCE-OSL. En rekke destinasjoner fra ARN og OSL som ikke har hatt 3 klasser (mens det har vært 3-klassekonsept fra CPH) vil få Business, Economy Extra og Economy nå. Dette gjelder følgende ruter:
  • ARN-LIN
  • ARN-DUB
  • ARN-NCE
  • OSL-NCE
  • ARN-ATH
  • OSL-FCO
  • ARN-FCO
  • ARN-BCN
  • OSL-BCN
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 08:02   #2
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Hvorfor ikke før 25/10 ...?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 08:10   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

ett sted må man vel gjøre en cut-off, og starten på et sesongprogram har jo alltid vært en yndet tid til å gjøre endringer. Så fpr vi bare håpe at harmoniseringen i servicekonseptet fortsetter - over hele gruppen
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 08:50   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Slike ting er alltids velkomment.

Og som flere har påpekt, måtte det fortsette videre på alle områder.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 09:26   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Veldig bra - nå blir det mer oversiktelig! Selv om det er lite passasjerer i Economy Extra, og potensielt sett lite passasjerer i Business Class, på en del av disse rutene representerer de solide inntekter så muligheten for Business Class bør absolutt være til stede på alle ruter, synes jeg.

Jeg synes imidlertid ikke at det er nødvendig å ha skilt med både Business Class og Economy Extra oppe når det ikke er passasjerer i disse klassene. Det ser bare dumt ut!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 09:30   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Veldig bra - nå blir det mer oversiktelig! Selv om det er lite passasjerer i Economy Extra, og potensielt sett lite passasjerer i Business Class, på en del av disse rutene representerer de solide inntekter så muligheten for Business Class bør absolutt være til stede på alle ruter, synes jeg.

Jeg synes imidlertid ikke at det er nødvendig å ha skilt med både Business Class og Economy Extra oppe når det ikke er passasjerer i disse klassene. Det ser bare dumt ut!
Nå er vi litt OT, men det jeg har både sett og opplevd selv er å være eneste i biz (som ikke er like gøy som å være eneste i F på en 747), og så kommer den vanlige oppramsingen av service-tilbudet for turen etter avgang hvor man gjerne leser opp høyt hele remsen.

Er det 1-2 pax i C eller Y, så synes jeg det er like greitt at de bare kommer bort og forklarer det raskt og greitt, og så tar man heller en avkortet tale til de uvaskede massene.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 09:47   #7
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,769
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

harmonisere, my

Greit nok det, men hadde vært mye bedre om de harmoniserte litt mer mot de selskapene de "ligner".
Se f.eks innenriks i Norge, vet ikke i Sverige og Danmark, alle, uansett får frokost frem til kl9. Kunne de ikke harmonisert dette på de andre og, jeg kan godt ta til takke med et rundstykke, trenger ikke en continental frokost når jeg fly til Cph. Men nei, Sas overtar litt der BU lå med brukket rygg etter Best/Back konseptet

I Sas er det fremad i alle retninger, tenk hvor
lite det hadde kostet og gitt folk det lille ekstra.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 10:04   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Så fpr vi bare håpe at harmoniseringen i servicekonseptet fortsetter - over hele gruppen
Bra! Måtte SAS endelig få et servicekonsept over hele fjøla!
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 10:16   #9
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Bra! Måtte SAS endelig få et servicekonsept over hele fjøla!
Enig, for meg er det veldig uklar hva SAS har som produkt. Og da er jeg litt over gjennomsnitlig interessert. Kunden skal ha klarhet i hva produktet er, de liker ikke selskap som bytter konsept og tilbud til stadighet. Ett SAS, ett konsept!
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 10:19   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
harmonisere, my

Greit nok det, men hadde vært mye bedre om de harmoniserte litt mer mot de selskapene de "ligner".
Se f.eks innenriks i Norge, vet ikke i Sverige og Danmark, alle, uansett får frokost frem til kl9. Kunne de ikke harmonisert dette på de andre og, jeg kan godt ta til takke med et rundstykke, trenger ikke en continental frokost når jeg fly til Cph. Men nei, Sas overtar litt der BU lå med brukket rygg etter Best/Back konseptet

I Sas er det fremad i alle retninger, tenk hvor
lite det hadde kostet og gitt folk det lille ekstra.
Det SAS her gjoer er ett meget bra trekk. Janteloven gjelder nemlig ikke utenfor Norges grenser og betaler man for Extra/Biz boer man faa den servicen man betaler for. Det gjoer at SAS blir mer harmonisert og er meget smart.

Men som du sier, generell service over hele fjoela er ogsaa viktig og der feiler dessverre SAS gang paa gang. Flott at de proever seg, men hvorfor ikke ta en 100% overhaling?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 12:09   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Tommy & co - harminisering over hele fjøla kommer. Husk at dette er SAS - ting tar tid i "bolaget".
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 14:52   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Men da er spørsmålet om Sas har tid nok til å gjøre disse endringene
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 20:43   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Men da er spørsmålet om Sas har tid nok til å gjøre disse endringene
Tja, med 6 millarder i kontanter, tror jeg det skal gå greit
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 23:09   #14
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,769
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Bra at de gjør fremskritt/støt for å tiltrekke seg bedre betalende kunder,
men trenger de være, The Businessmans Airline/The In Between/And Norwegian. Har jo forsøkt "ørten" ganger på det.
Kan de ikke bli mer Sas. Selv AF klarer å servere alle på sine europeiske, iallefall den jeg fløy, ruter en liten sak å tygge på eller drikke bakerst i bussen.
Kunden forlanger ikke mye, kun kjekt med litt oppmerksomhet for de billigste reisende.

De, Sas kjører kampanje med 0 gebyr, tror nesten Ola Nordmenn d...... i DY's gebyrer, se bare bag gebyret f.eks, du betaler for bagasje, men er det en barnevogn fraskirver DY seg ansvar ved ev. skade., men tatt seg betalt for dem har dem like fordømt

Antar at regningen for et lille stykke brød el. kake til Hr. Hansen på 21E ikke hadde kosta så mye, iallefall ikke når en trekker fra det som cateringen som de ikke får solgt blir kastet
krølle is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 11:42   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Ikke alkoholholdig drikke burde vært gratis for alle.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 12:38   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Gratis er ikke gratis. Du blir selvfølgelig belastet for det gjennom billettprisen.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 12:42   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Gratis er ikke gratis. Du blir selvfølgelig belastet for det gjennom billettprisen.
Ja, hvis kostnadene blir større, og det er jeg ikke så sikker på at det blir. Og ihvertfall sammenlignet med prisen man tar idag.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 13:10   #18
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Tommy & co - harminisering over hele fjøla kommer. Husk at dette er SAS - ting tar tid i "bolaget".
Akkurat, det er dette som er kjernen i problemet til SAS, ting tar tid.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 14:23   #19
consumer
Newcomer
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 1
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Jeg er enig i at det er bra at SAS harmoniserer servicekonseptene, dette gjør det enklere for kundene å vite hva de får til en hver tid. Det har sikkert også mange fordeler internt, med standardisering av systemer osv.

Men spørsmålet er om SAS ikke burde ha kuttet ut en av klassene, for å forenkle ytterligere. Jeg vet at mange liker Economy Extra og at dette er noe som skiller SAS fra andre selskaper, og jeg går ut fra at de har gjort regnestykkene og tror de tjener penger på å fortsatt ha tre klasser. Men: Economy Extra gir også kostnader, og kompliserer tilbudet til passasjerene.

Hvorfor er SAS eneste (evt et av få?) selskapet med tre klasser i Europa? Har SAS skjønt noe som de andre ikke har, eller er det noe med kundene i Skandinavia som gjør Eco Extra spesielt relevant her? Tjener SAS egentlig penger på Eco Extra?
consumer is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 14:34   #20
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: SAS harmoniserer servicekonsept

Dette med harmonisering av servicekonseptene i NO/SE/DK har ju vært sagt tidligere at man skulle gjøre (jeg hørte det når jeg var i SAS 2006).
Hva er det som sier at det nå kommer?
Dersom SAS klarer å kommunisere dette ut til kundene er jeg ganske sikker på at det vil bidra med å få flere kunder. Bare det å by på en liten brødbit + noe å drikke til/fra Europa er noe som burde bli prioritert.
Som noen skrev så kan man by på vann/brus/juice så kan man kjøpe alkoholhaltige drykker.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Servicekonsept SAS shorthaul econ Reiseforum 120 13-02-2025 16:34
Servicekonsept CPH-CDG hanswest Reiseforum 9 25-02-2013 23:00
Gratis frokost? SAS servicekonsept Egenes Reiseforum 58 02-04-2011 18:11
WF servicekonsept innland Trety Flyforum 16 22-10-2007 00:51
SASBratthens - servicekonsept kristian Flyforum 3 05-03-2006 16:36


All times are GMT +2. The time now is 11:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.