![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,802
|
![]()
[qoute]Vladivostok Air A320 at Vladivostok on Aug 9th 2009, body discovered in landing gear[qoute]
A Vladivostok Air Airbus A320-200, flight XF-486 from Khabarovsk to Vladivostok (Russia), had completed the flight without obvious incident and was undergoing post flight inspection, when the body of an unknown young male was discovered in the bay of the left hand main landing gear. According to autopsy the young man had died 5 days earlier because of hypothermia and lack of oxygen. It has not yet been determined, how the man got into there. Authorities say, that the position of the body suggests a stowaway, however investigations are done in all directions. Må jo si, dette tragiske setter søkelys på sjekk rutiner. 5 dager? trodde da at "normal" rutine tilsa at dette, hjulbrønnen, var et område som skulle sjekkes før hver flygning, og vil jo anta at maskinen har vært i bruk i løpet av disse 5 dagene |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Vladivostok Air bør ta selvkritikk her ja!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er ikke alle flytyper der hjulbrønnen er "lett inspiserbar" fra bakken, og derved en del av exterior inspection. På 737 er den det, siden det er lett å komme til. På MD-80 er den det ikke, annet enn det lille man kan se i "hullet", siden man ellers må begynne å åpne og lukke hjuldører. På 747 o.l. er den det naturlig nok ikke, siden den er en etasje eller to til værs. Vet ikke om den er del av det på A320, men siden det i følge nyhetsbyrået (= muligens feil data) ikke er oppdaget på fem dager, er det nok sannsynlig at det ikke er en del av inspeksjoner innenfor det som gjøres daglig.
En A320-utsjekket flyger eller tekniker kan sikkert gi nøyaktig svar, men det er altså ikke umulig at det er innenfor et godkjent regime. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Dette skjer jo fra tid til annen, og i nesten alle tilfeller har vedkommende blitt funnet død senere etter hypoxia/frosset i hjel.
I eget selskap har vi ut fra Den Dominikanske Rep hatt minst to ikke betalende gjester (samtidig) ombord i hjulbrønnen på A330. Jeg tror de var med et par turer frem og tilbake over Atlanteren, innen de ble funnet. På en A330 har man ikke nubbesjanse å identifisere de på en vanlig walk-around, om de ligger riktig plassert. Om de burde vært fanget opp av mech. som signer ut flyet, skal jeg la være usagt, men på en vanlig turn-around vil de nok heller ikke da bli "fanget opp". En A320 er selvfølgelig lettere å inspisere, men også her kan sånt skje. Men det er jo rimelig trangt, og de skal være spretne og raske for å komme opp dit usette. Dette kommer til å skje igjen og igjen, så lenge det finnes fattige (og uvitende) folk som søker en bedre fremtid. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Ja, det er en fryktelig måte å vandre hen på, og jeg kan forestille meg at det er mange historier på avreiseplassen, om venner som kom seg ombord og dro avgårde for å realisere drømmene sine, mens notisene i verdenspressen om blindpassasjeren som frøs ihjel aldri når tilbake til miljøene menneskene kom fra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blindpassasjer overlevde tur i hjulbrønn | Gunnar | Flyforum | 12 | 12-06-2010 17:13 |
Mann funnet død "under" delta fly | baselutvann | Flyforum | 0 | 08-02-2010 21:20 |