Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2009, 23:49   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Widerøe fjerna studenrabatt

Quote:
Fylkesleiar i AUF, Torbjørn Vereide, meiner dette er ei diskriminering av både studentar og distriktet.

– Dette er ei diskriminering av studentane, det er så enkelt som det. Vi som kjem frå Sogn og Fjordane og studerar i Oslo, eller Trondheim, eller andre stader langt vekke frå heimfylket, får ikkje råd til å fly heim, seier han til NRK Sogn og Fjordane.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.6710478
http://www.firda.no/nyhende/article4484030.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 00:04   #2
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Default Re: Widerøe fjerna studenrabatt

Sist gang jeg sjekka så var det IKKE en menneskerett for studenter å fly billig hjem.
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 00:15   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Da jeg var ung tok man buss eller tog.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 01:04   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

For det første skjønner jeg ikke helt den store krisen - da studenter gjerne er prissensitive, og studentprisene vel gjerne var høyere enn lavprisbillettene.

For det andre har vel utenlandsstudenter aldri hatt noe lignende - og de kunne vel - om du spør meg - ha mer bruk for studentrabatt på fly...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 01:51   #5
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Hvis man skal være litt pirkete, så har det vel aldri vært noen studentrabatt, det er vel heller det at studenter har fått lov til å kjøpe ungomsbill., selvom de er over 25 år.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 02:02   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

For aa pirke dypere, jo det har tidligere vaert en Student Rabatt, som med gyldig Studiebevis og et "flystudierabattkort" opprinnelig ikke hadde noen aldersbegrensning, det gav 50% rabatt paa "sjanse" og 25% fast plass. Etterhvert ble det innfoert en aldersgrense (30?) og saa ble det vel kun en sjanse billett med 25 aars grense. Det flystudierabattkortet maatte en kjoepe for 25 kroner I aaret ( har haandskrevet mange slike).
Utenlands studenter hadde ogsaa rabatter - men 25 % paa normalpris var ikke noen kjempedeal
Old 29-07-2009, 02:03   #7
KennethGS
N/A

De får ta det opp med Beate Gangås...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 02:44   #8
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
For aa pirke dypere, jo det har tidligere vaert en Student Rabatt, som med gyldig Studiebevis og et "flystudierabattkort" opprinnelig ikke hadde noen aldersbegrensning, det gav 50% rabatt paa "sjanse" og 25% fast plass. Etterhvert ble det innfoert en aldersgrense (30?) og saa ble det vel kun en sjanse billett med 25 aars grense. Det flystudierabattkortet maatte en kjoepe for 25 kroner I aaret ( har haandskrevet mange slike).
Utenlands studenter hadde ogsaa rabatter - men 25 % paa normalpris var ikke noen kjempedeal
Dette var nok før min tid.. 50% på sjanse er jo meget bra. Håper jeg er tilgitt.
Old 29-07-2009, 02:50   #9
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Stadig flere "studenter" over 25 og 30 år, så det merkes nok for mange.
Old 29-07-2009, 03:02   #10
LN-GAB
ScanFlyer Blue

Har det vært studentrabatt?
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 03:06   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
Har det vært studentrabatt?
Ja, men igjen - de færreste studenter valgte vel å reise med denne, da lavprisbilletter bestilt i tide som oftest ble billigere. Så tviler i grunnen på at dette merkes av spesielt mange.

(Selv gleder jeg meg jo en smule over at man nå kan få ungdomsbillett mellom CPH og OSL (når ID-rettighetene går ut;-)) - men fortsatt er det et par hundre kroner dyrere enn billigste lavprisbillett på ruten...)
Old 29-07-2009, 03:10   #12
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Ja, men igjen - de færreste studenter valgte vel å reise med denne, da lavprisbilletter bestilt i tide som oftest ble billigere. Så tviler i grunnen på at dette merkes av spesielt mange.

(Selv gleder jeg meg jo en smule over at man nå kan få ungdomsbillett mellom CPH og OSL (når ID-rettighetene går ut;-)) - men fortsatt er det et par hundre kroner dyrere enn billigste lavprisbillett på ruten...)
Tok jeg da feil i mitt innlegg? Jeg trodde det var ungdomsbilletter som ble solgt til studenter over 25.
Old 29-07-2009, 03:16   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty

Ja, det tror jeg også det var?
Old 29-07-2009, 06:58   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Merker at jo eldre jeg blir jo mindre klarer jeg å hisse meg opp over denne utviklingen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 07:20   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Den største diskrimineringen disse ungdommene i S&F har vært utsatt for er vel at foreldrene deres har valgt å bosette seg der... Men distriktsspøk til side, det kan da ikke gjelde så fryktelig mange året sett under ett. Buss bør da være et alternativ for ungdommer om flyet blir for dyrt. Selv brukte jeg både buss, fly og hurtigruta Bergen-Ålesund. Det siste var som regel dyrest, men absolutt hyggeligst. De fleste rabbatter på fly er vel stor sett spist opp av lavprisbilletter, og det må da være helt grei.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 09:35   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Snakker vi ikke om anbudsruter her? Er WF rett adressat da, eller er det Samf.dep. som burde sponse studentene?

Old 29-07-2009, 09:54   #17
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Det som har skjedd er at det nå har blitt gjort en harmonisering av regelverket, slik at hele SAS gruppen har likt regelverk. Ungdomsbilletter selges nå for de mellom 12-25.
Tidligere kunne heltidsstudenter mellom 26 og 32 kjøpe ungdomsbilletter på Widerøe ( men ikke på SAS .. ) , noe som medførte en del krøll.
Happy billettene er i de aller fleste tilfeller betydelig billigere enn om man bestiller i god tid før reise.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 10:46   #18
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Merker at jo eldre jeg blir jo mindre klarer jeg å hisse meg opp over denne utviklingen...
Amen to that!
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 10:53   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

hehe... Mange gamlinger her, tydeligvis. Et ungdomsparti må da få protestere når gode ordninger fjernes. Faktum er at tilbudet til studenter og ungdom har blitt dårligere og dårligere, både på fly, tog og kollektivtransport sammenliknet med folk som ikke får moderasjon. Er det rettferdig at en student med 80.000 kr. i inntekt (lån) skal betale det samme som en i full jobb og med 500.000 kr. i inntekt?

Ellers har jeg forståelse for at SAS og Widerøe vil harmonisere billettene sine, men det overrasker meg at de ikke har en mer offensiv strategi overfor studenter og ungdom. SAS og Widerøe bør være best for ungdom - men også her har de bare gitt opp i forhold til Norwegian. Selv om studenter er prissensitive, er de i en del av livet som er med på å bestemme forbrukervaner og reisemønstre for resten av livet.

Last edited by FlightDeck; 29-07-2009 at 10:56.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 10:56   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Poenget er vel at det er atskillige flere billige billetter for alle grupper nå enn det var for da noen av oss var unge, ca 20 år siden. Og studenter under 25 har jo uansett rabatt. Lov å protestere, jo. Men ville kanskje tro at det var viktigere ting å ta tak i.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules