Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2009, 19:35   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

BA Hi Ho, Silver Lining..

Ok. Da var det på tide for Martin å dra på tur igjen. Like sikkert som at fuglene flyr sørover, setter Martin seg også om bord i et fly rundt disse tider. Det er den tiden på året hvor det er gått enda et år siden Martin så dagens lys på det som den gangen het Sentralsykehuset i Akershus.

Tittelen på rapporten, er en låt kjent med Jeff Beck, og tittelen symboliserer for meg, at det ligger et sølvkort og venter på meg i ”andre enden”.

Turen ble planlagt for over et halvt år siden, og kriteriene for hvor jeg ville dra, var vel stort sett et sted BA flyr til, som jeg ikke har vært på før, og det ble det. Midlertid har jeg funnet ut at når jeg reiser på tur alene, er det biten med flyplass/fly/flyplass/taxi/hotell/taxi/flyplass/osv. som jeg synes er moro når jeg drar på tur, og klarer egentlig ikke å være for lenge på et sted for lenge før jeg begynner å kjede meg. I et forsøk på å ”tvinge meg selv” til å være på et sted ”for lenge”, hadde jeg booket såpass mange overnattinger, at jeg rakk en liten avstikker . I tillegg til fire flighter med BA, blir det også minst et par andre selskaper innblandet. Det skal flys i flere allianser, og vi skal ”innom” hele 7 språk, hvorav flere av dem er totalt ”greske” for meg (Nei, jeg skal ikke til Hellas). Det dukker også opp nioen eksotiske dyr etterhvert, som elefanter og neshorn.

Turen begynner med #Ruter fra Maura til OSL, deretter BA til LHR, hvor det blir å teste ut en terminal jeg aldri har testet ut før. Deretter går turen videre dit jeg skal tilbringe første natten.

Innsjekk er foretatt, og kofferten er så godt som pakket. Nå gjenstår det bare noen timer søvn, og så er Martin på tur
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 19:45   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Hi Ho, Silver Lining..

Riktig god tur til deg og alle oss andre som er med på ferden! Blir artig å følge med!!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 03:47   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Vi får se hva det blir av oppdateringer. Laptopen min har tydeligvis tatt kvelden
Old 22-09-2009, 06:23   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

God reise...håper du sender oppdateringer via mobilen - for du har vel iPhone?
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 06:24   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

God tur ut i verden! Ser fram til de rapportene du klarer å få ut etterhvert

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 07:08   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

iPhone har jeg. Er dog begrenset hva jeg "gidder" å skrive på den. Dessuten har den vært en dyr fornøyelse på tidligere turer.

Nuvel. Etter å ha våknet klokken 3, gadd jeg ikke ligge lenger, og stod opp for å få i meg frokost, og "lese" litt Internett. Det var da laptopen ikke ville virke. Trolig noe med skjermkortet eller noe, da det var som om skjermen "frøs", og viste "siste" skjermbilde med masse rare streker på. Fikk også prøvd den med en annen skjerm, og jeg kunne utelukke ar det var skjermen som var problemet, siden det samme skjedde da også.

Det ble da litt rask ommpakking, siden jeg fant ut at en ryggsekk ville være mer praktisk enn den splitter nye pc-vesken jeg hadde kjøpt.

Klokken ble etterhvert kvart på fem, og jeg fant veien til bussholdeplassen, hvor #ruter region var i rute. Ganske lavt belegg, og ellers bestått knyttnevetest framme på rute ca. Klokken 06:25.

Fant veien opp, og gjennom heeeeeeeeele terminalen, og fant en blå automat. Dyttet inn et kort med matchende farge (litt vemodig egentlig. Er siste gangen det kortet er i bruk på OSL), bekreftet setene mine, og fikk to boardingpass. Ved skrankene var det null kø, og det var derfor strake vegen bort til biz-skranken. Til economy-skranken var det mer sikk-sakk.

Litt kø i security, men det gikk greit unna. Fikk slusen som også ble brukt av Fast Track-køen, så der ble å slippe et par "dresser" foran meg, før jeg selv gikk lydløst i gjennom. Akkurat da, var det nesten litt ålreit uten laptop, da jeg plutselig hadd så mye mindre å styre med i security.

Vel gjennom var det å finne loungen, hvor jeg nå sitter og nyter litt potetgull og appelsinjuice. Boarding om en liten halvtime, og jeg er klar
Old 22-09-2009, 10:11   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Ha en kjempefin reise Martin
Gleder meg til rapporteringen
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 10:33   #8
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Nuvel. Etter å ha våknet klokken 3, gadd jeg ikke ligge lenger, og stod opp for å få i meg frokost, og "lese" litt Internett. Det var da laptopen ikke ville virke. Trolig noe med skjermkortet eller noe, da det var som om skjermen "frøs", og viste "siste" skjermbilde med masse rare streker på. Fikk også prøvd den med en annen skjerm, og jeg kunne utelukke ar det var skjermen som var problemet, siden det samme skjedde da også.
Høres ut som skjermkortet i laptop'en din. Jeg har samme problemet (frysning av bilde + grønne/hvite streker) men jeg har enda ikke giddet å gjøre noe med det siden det med litt lett trykking med kneet på undersiden av laptopen, inkludert litt bøying fram og tilbake plutselig gir oppdatert og fresht bilde Try it out - med mindre du har kastet pc'n ut av vinduet.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 10:50   #9
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Han landet på LHR 6 minutter før oppsatt tid og som noen kanskje leste litt lenger opp så tok han ikke med laptop'en

Jeg tipper han sitter og heller nedpå cola med sitronskiver på LHR for øyeblikket

Old 22-09-2009, 10:52   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Så hvor går egentlig denne turen, var det Lisboa?
Old 22-09-2009, 11:00   #11
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Det finner vi ut når han får tilgang til internett med iPhonen eller finner en pc å trykke på...

Kjipt det med laptopen

God tur Martin. Gleder meg til TRen fylles opp
Old 22-09-2009, 11:15   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Høres ut som skjermkortet i laptop'en din. Jeg har samme problemet (frysning av bilde + grønne/hvite streker) men jeg har enda ikke giddet å gjøre noe med det siden det med litt lett trykking med kneet på undersiden av laptopen, inkludert litt bøying fram og tilbake plutselig gir oppdatert og fresht bilde Try it out - med mindre du har kastet pc'n ut av vinduet.
Det hoeres ut som samme problem. Faar ta en titt paa det naar jeg kommer hjem.
Old 22-09-2009, 11:16   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Han landet på LHR 6 minutter før oppsatt tid og som noen kanskje leste litt lenger opp så tok han ikke med laptop'en

Jeg tipper han sitter og heller nedpå cola med sitronskiver på LHR for øyeblikket
Da gjettet du feil Naar du skrev det, satt jeg enten paa en buss, eller sto i securitykoe..
Old 22-09-2009, 11:46   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Saa var man paa LHR.

Forlot lounge da det enda var god tid igjen, etter aa ha vaert innom verdens trangeste dass. Den ligger i OSL lounge . Tok trappene ned, selv om noen mener det er saaaaaaaa turistklasse. Jeg mener at jeg hadde godt av den trimmen

Innom kiosken for en tyggis, og deretter straka vegen mot gate 50. Som noen nevnte, har de stengt det foerste rullebaandet, saa dette ble nesten for mye trim. Nada koe i passkontrollen, og jeg fikk slippe ut av Schengen. vel gjennom der, saa jeg at de allerede var i gang med boarding, saa det var bare aa stille seg bak en 4-5 andre, og vips saa var jeg ombord, og fant sete 4A.. sorry, 5A.. irritierer meg alltid over folk som tar feil sete, men man skal ikke alltid vaere for stor i kjeften.

Boarding ble relativt kjapt ferdig, og det var vel kanskje halvfullt foran. Satt foeroevrig og fulgte med paa setekartet noen dager foer avreise, og da var CE-kabinen paa fire rader, med alle seter unntatt ett tatt (det setet jeg ville faatt velge ved insjekk). Gardinen var naa flyttet tre rader bakover, mellom rad 7 og 8.. bortsett fra at det ikke var noen gardin der..

Selvsagt kom det en passasjer til, litt etter de andre.. Det viste seg aa vaere en jeg kjente, og plutselig fikk jeg selskap paa turen . Vi kom oss fra gaten 5 minutter foer tiden, og dro avgaarde fra 01L paa samme tid som vi egentlig skulle pushet. Kom oss opp og avgaarde, og etterhvert kom crewet med frokost. Var en trivelig, litt eldre dame, som jeg mener jeg saa hadde tittelen "Cabin Service Director", eller CSD, som var noe jeg trodde de kun hadde paa langrutene. Nuvel, hun var hvertfall altfor hyggelig.

Frokostten kom, og det var to pannekaker, med en liten poelsebit, noe som lignet paa noe potetgreier (ala Hash Brownies, eller hva det het), og noe saus. Sidemannen min tilhoerer foeroevrig en religion som ikke spiser svin, saa jeg fikk to poelser .

Ville ha en kopp te til, og da tok damen koppen min og forsvant, uten at jeg helt fikk med megt hva som skjedde. Trodde foerst at de var tomme for te paa kanna, men sidemannen fikk. Hun sto og kommuniserte med en kollega i fremre galley, som kunne bekrefte at "we don't have any". Hun snur seg da tilbake mot meg, og lurer paa om det er greit for meg aa drikke av den koppen jeg opprinnelig hadde faatt? Det var da ikke noe problem for meg.. under ser dere bilde av koppen. Legg merke til det lille "skaaret" nederst.

Ellers veldig god service. Mrs. CSD kom bl.a. flere ganger med vann, noe jeg ogsaa trodde hoerte langdistanseflyvninger til (Hmm. Kanskje hun glemte at hun jobbet Short Haul i dag?)

De siste par dagene, hadde BA761 hatt ankomst 20 minutter foer tiden, og det laa det ogsaa an til i dag. Dessverre var det ikke Bjoerndalen som floey, saa det ble strafferunder, en 4-5 i tallet, eller noe. Mens vi laa der, kom CSD-dama igjen, og tilboed enda mere drikke. ja, jeg ble faktisk imponert over innstillingen hennes.

Vel nede, var det komme seg av, og si hadet til reisefoelget, som skulle paa jobb paa LHR (kollega av Dag), mens jeg fant bussen til T3. Selvsagt dro det en akkurat i det jeg kom ned rulletrappa . Neste kom kjapt, og ikke fullt saa kjaot, var vi fremme paa T3 ca. 10 minutter senere. Ny security, hvor en kom seg noegenlunde kjapt igjennom. Sende sekken, og telefon, lommebok, klokke og belte gjennom, og.. PIIIIIIP!! Ble saa befoelt litt av en ellers hyggelig kar, som lurte paa om jeg hadde tyggegummi. (Det piper visst, det..)

Tuslet en liten runde for aa se paa T3, foer jeg fant veien hit, og fant en PC. Naa skal jeg finne mat

Last edited by Martin; 29-09-2009 at 01:16.
Old 22-09-2009, 12:19   #15
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Noen ord om hvordan det så ut ombord på BA761, Martin? Tenker spesielt på setekonfigurasjonen

Old 23-09-2009, 00:02   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

En liten update:

Etter noen timer med litt brus, mat, øl, GT og litt surfing, fant jeg ut at det stod boarding på skjermen. Syntes det var noe tidlig akkurat da, men kom kjapt på at det var bussgate, og at man gjeter flokken inn i en liten innhengning før man slipper de på bussen. BA kjører forøvrig bussing på alle flightene sine fra T3, nå som de har forholdsvis få destinasjoner derfra. Var vel boarding til LIS, BCN og VIE samtidig, og MAD og HEL går også derfra. Etterhvert skal longhaulflightene som er på T4 flyttes over, og da håper jeg det blir en forandring på det.

Bortover på rullefortauet, klarte man selvsagt å havne bak Mr. Vinglejapse, som gikk stille og bedagelig i sitt eget tempo, midt på fortauet, så det var håpløst å komme forbi. Senere så jeg samme mann igjen, stå og vente ved døra ut til bussen, før han lar bagasje stå, og går og setter seg et par meter unna. Selvsagt henter han kofertrn når han skal finne noe oppi den, før han setter den tilbake

Vel ombord i G-EUUP, fant man 6A, i en CE-kabin som aldri ble mer enn halvfull. Avgårde ca. på tid, og avgårde dro vi, retning sørover. Avgangstid på denne, var 15:05, og først 50 minutter etterpå, kom det noen fram fra Galley med ei tralle. Dette var den beryktede "Afternoon Tea"-serveringen til BA, som er et par småsandwicher og noe som minnet om omelett. Fryktelig komplisert som tok så lang tid Set blir også servert en scone, som man får jordbærsyltetøy og "clotted cream" til. Yummy

Det ironiske, er at det kaller dette ettermiddagste, og så kommer de og spør om du vil ha kaffe eller te til teen . Forøvrig er denne serveringen såpass beryktet, at gutta på FT bestiller Special Meal på disse flightene. Også på denne flighten var det et par som fikk annen mat enn resten.

Etter te og te, ble det en flaske champis på meg. Rart det, det et egentlig ikke så fryktelig godt, men jeg må liksom ha det Koste meg eller med litt iPod, som jeg forøvrig har blitt flink til å få med meg av flyet igjen

Landet så fra sør, på en flyplass jeg har vært på før, men aldri i selve byen. Sist jeg var her, connectet jeg bare, forholdsvis ufrivillig fra EWR til OSL. Om noen husker en to år gammel TR, så snakker vi altså om LIS.

Kom meg av, forbi en kar som så på passet mitt, og fant bagasjehallen. En kjapp tur for å resirkulere champisen, og da jeg kom ut, hadde kofferten min gjort det samme.. Kommet ut altså, ikke resirkulert champagne *kremt*
var forøvrig en del minner som strømmet på fra sist jeg var der, med bagasje som vi ikke visste om kom, flyselskaper vi ikke visste vi skulle fly ned, og bagasjekvitteringer som noen ikke visste at de hadde.

Gjenforent med kofferten, var det å finne en taxi. Antallet biler var større en antall mennesker, så det tok ikke lang tid før en portugiser slang kofferten min inn i bilen sin, og jeg slang meg baki bilen hans. Spurte om han hadde hørt om Sofitel, og det hadde han tydeligvis, for han svarte Sofitel og kjørte avgårde.

Vel framme, og han fikk de 14 euroene han ba om. Kom meg inn, og ble sjekket inn av en trivelig kar, som gav meg bøkkel til tom 807. Dro opp i åttende, fant rommet, og oppdaget st det var mørkt, og at det lå stasj der inne. Var ikke så gira på å dele rom, så jeg fant veien til heisen igjen. Der møtte jeg jaggumeg på karen fra resepsjonen, som hadde oppdaget bommerten, og utenfor heisen i åttende ble nøkkelkortet til rom 807 levert tilbake, i bytte mot et som skulle passe til rom nummer 908, forøvrig gamle EWR-OSL-flighten til SK

Egentlig litt bekymringsverdig at sånne bommerte skjer - jeg kunne jo ha vært kjeltring - men pluss for at han hadde oppdaget det og kom etter.*

Rommet er ålreit nok, og etter å ha prøveligget senga litt, ble det ut å jakte på middag. Siden de har HRC i byen, ble det de som fikk besøk av meg. Et par Mojitos og en California Club Chicken Sandwich smakte. Innom t-skjortebutikken for et par t-skjorter. Her var forøvrig butikken innvadert av en norsk familie som skulle sperre hele hylla der de skjortene jeg var på jakt etter lå, for å finne ut om guttungen skulle ha Small eller Medium.

Gikk en liten runde etterpå, og for en flott by! Angrer nesten litt på at jeg ikke skal være her så lenge som opprinnelig planlagt. Lurer på om jeg ikke skal ta meg en tur hit igjen en gang.

Har også fått sjekket inn på morgendagens flighter, 7C og 8A, tror jeg det ble. Turen går via selskapets hub, som hverken ligger her i Portugal, eller landet jeg skal til.
Old 23-09-2009, 00:13   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Takk for rapporten, onkel reisende Ma(c)rtin!
Blir spennende å følge med på resten av reisen. Regner med at du rekker en grunding sightseeing i Lisboa under det uendelig lange oppholdet ditt??

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 12:25   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Da var man på LIS igjen. Sov utrolig godt. Til tross for at jeg ikke sovnet før klokken to, våknet jeg av meg selv i åttetiden. Fant så veien ned til en overprisey frokost, men er man sulten på tur, så er man sulten på tur. En viss pris for selve buffeten, som inkluderte at de sjekket juice og te til deg, så man kom liksom ikke utenom den. I tilleg var jeg "lur" nok til å bestille Egg Benedict, som kostet ekstra. Det car forøvrig et hyggelig og velsmakende førstemøte med eggene til Benedict. Så var det å signere på at jeg godtok at de satte det på rommet. Om fyren jeg signerte for ikke visste om eggene, eller om lappen ennå ikke hadde kommet til resepsjonen, vet jeg ikke, for det var kun buffeten jeg betalte for ved utsjekk. Så slappet man av en drøy times tid, med litt iPod via en BOSE klokkeradio som stod på rommet. Genialt opplegg.*

Så ble det dags for å dra. Fikk sjekket ut hos en trivelig frøken, og vi takket hverandre pent for "businessen"/oppholdet. Kom meg ut, hvor det stod flere mennesker, bl.a en kar i uniform, som så på meg og sa "taxi?", noe jeg bekreftet. Et par herrer i dress fikk først, og her la jeg merke til at karen i uniform spurte om det var greit for disse og dele taxi, siden de skulle til samme sted. Bak meg stod norskt par dom skulle til samme sted som meg. Jeg klarer ikke helt å være begeistret for å møte andre nordmenn i utlandet, så jeg må innrømme at jeg ble litt lettet da jeg fikk den neste taxien for meg selv. Vi dro avgårde, og litt før klokken 10, var vi fremme. Han her skulle forøvrig bare ha halvparten av det han i går skulle ha, men det kan kanskje variere såpass?*

Vel inne var det å finne riktig skranke. Var sjekket inn på nett, men hadde ikke BP,så da ble det vanlig manuell kjipklassekøståing på meg. Gikk dog radig unna, og en hyggelig frøken fant meg på skjermen sin, tagget kofferten, samt håndbagasjen, og gav meg to BP. Kom meg kjapt gjennom security, hvor det var null kø. Fant meg en cola, og deretter gaten, hvor boarding snart begynner.*
Old 23-09-2009, 12:43   #19
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

God tur videre!

Old 23-09-2009, 19:13   #20
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Så var man i et land man aldri har vært i før. Etter å ha ventet en stund ved gaten, ble det klart for å boarde HB-IOL, en A321 fra LX. først fikk de som skulle sitte bakerst boarde, ca halve flyet. Ble imponert over hvor lang denne køen ble, og fant ut at en A321 er svææær. Til slutt fikk resten boarde, og jeg stilte neg i køen. Enda en frøken rev BP og så på passet mitt, og med et lite "Mr. Foss" fikk jeg gå ombord. Jeg ble litt imponert

Fant sete 7C, et såkalt Recaro-sete, som forøvrig var et nytt bekjentskap for meg. Ble godt imponert over både komfort og benplass. Treseteren ble full, men følte ikke at det ble trangt av den grunn.

Litt forsinket pushback, men kom oss avgårde til slutt. Vel oppe var det servering. Fikk en liten papp-boks som man kunne åpne, og oppi den lå det - hold dere fast - varmmat!! Det ble identifisert noe pasta, og noe jeg mener var potetbiter, med smeltet ost over. Smakte hvertfall utrolig godt. Ble også et par cola til, fra 1,5-litersflaske.

Satt resten av flighten og slappet av med iPod på øret, og litt Skjult Kamera og Tom & Jerry på skjermen i taket. Ikke verst med IFE innen Europa Skjermene informerte også hvilke gater div. connections gikk fra. Så dukket det likesågodt opp et oversiktsbilde av terminalen, og et bilde av et fly på en av gatene, og jeg kunne bekrefte at jeg ikke hadde lang vei til neste gate.*

Landet noen minutter etter skjema, og taxet til riktig gate. Kom meg av, og fulgte etterhvert skilter mot gaten jeg skulle til. Havnet så i en sikkerhetskontroll som var bemannet av en svensk dame. Hørte det da hun snakket svensk til mannen før meg. Egentlig var det en god del svensker der, faktisk. Mener det gikk en flight til ARN omtrent da.

Ble et lite toalettbesøk, før jeg satte meg ned ved gaten. Kjapt spørsmål: noen som vet hvordan man trekker ned på dassene på ZRH? Nuvel..

Det ble boarding, og igjen ble de bakerste radene ropt opp først. Faktisk ble også de i biz bedt om å vente. Køen ble etterhvert kortere, så jeg joinet deb, til tross for at det ikke var gjort noe announcement om at vi som satt lenger fra fikk boarde. Vet ikke om det var derfor mitt BP ikke ville la seg scannr, men etter ar karen som prøvde fikk bekreftelse fra hun som stod i skranken, var det greit, og jeg slapp ombord i HB-IJK. Fant 8A, og fikk etterhvert selskap av en ung dame i 8B, men da boarding var komplited, stakk hun. Vet ikke om det kunne ha noe med at hun reiste sammen med moren som satt på 7B, men. Nuvel. Det kom så baguett med en slags kremost, cola, og sjokolade. SAS? Tar du notater?

Last edited by Martin; 23-09-2009 at 21:07.
Reply

Posting Rules