![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Ok, vet ikke hvor jeg skal poste dette..
Kan man ta bilder på fly? Har hørt at det er etter takeoff og før landing, er dette sant? Og kan man bruke Digital kamera? Hva med Mp3 spillere, som Ipod Touch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det burde du vite. Alt elektronisk utstyr skal være av under take-off og landing. Dette gjelder også kamera, mp3-spillere, iPod osv. Når fest sete-beltlyset er slukket kan du bruke elektronisk utstyr, men ikke utstyr som inneholder sendere/mottagere. Det finnes dog unntak, f.eks GPS eller mobiler i flightmode.
Så ja, du kan bruke kameraet ombord etter take-off og landing (når setebelt-lyset er slukket). ..og velkommen til forumet forresten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Velkommen til forumet.
Alle elektriske duppe-dingser skal være avslutt under taxi, take-off og landing (dvs. når setebeltelyset er slått på) Ut over det er det lov til å bruke iPod, PC, mobiltelefon med flymodus m.m.
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS Says :
Quote:
Last edited by sail4fun; 15-07-2009 at 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Dvs kamera er lov
![]() Jeg ser ikke noe problemer med å knipse ivei, så lenge det ikke er til sjenanse for andre.....take-off/landing eller ikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Ok, takk for raske svar! Så kamera er ok, men Ipod er ikke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Ok. Viking, jeg skjønte ikke helt.... kan man bruke det som står der eller ikke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Den listen samsvarer uansett ikke med hva som blir opplyst på flyet.
De sier jo: "utstyr som inneholder sendere, eller mottakere, må være avslått uten hele turen" I følge den listen kan Radio og TV-mottakere, GPS og Personsøker benyttes. (trodde personsøker fungerte på samme måte som mobiltelefon?) Ipod og kamera er lov når setebelte-skiltet er slukket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Ok, takk for hjelpen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Personsøker (har noen det nå ) er kun mottaker , ikke sender.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Phase of flight : Taxiing and takeoff , Cruise, Approach, landing and Taxi Device: Digital Cameras , NO, YES, NO Quote:
Electronic wristwatchs , Yes, Yes, Yes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei
Jeg har iallefall brukt kamera mange ganger både under takeoff og landing og har aldri fått noe advarsel på grunn av dette.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dornier
|
![]()
Trodde ikke det var ulovlig å ta bilder under takeoff/landing, hva er så farlig med det? Tor de fleste her inne har gjort det. Men det er jo elektronisk utstyr som det sies... Men da har jeg i såfall et gammelt helmekanisk kamera fra 70-tallet som jeg fikk av far min...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Free Luigi
|
![]()
Herregud så vanskelig det skal være
![]() Selvfølgelig er det i prinsippet ikke lov å bruke kamera, siden det faktisk er elektronisk og dermed ulovlig. Det skader ikke å bruke det under takeoff (det har jeg også gjort!) - men det er allikevel ikke lov! Årsakene er vel mange, bl.a at man ikke skal kunne skade seg selv om det blir en humpete takeoff, akkurat slik som at det ikke er farlig å bruke ipod (vel å merke classic & nano) men man helst burde unngå det i tilfelle det skulle skje noe. Du hører jo ikke en dritt av beskjeder. Men la oss nå si at man skulle tillate ipod og kamera da. Hva skjer når ALLE kommer med ALLE ipodene og kameraene der ute i verden? Det finnes jo både ipod touch, iphone og kameraer med sendere som kan være direkte irriterende for de der framme som skal sitte og motta beskjeder. Som verdens-snilleste-piloter så fint sa det til meg, egentlig er det ikke farlig å ha mobilen på heller. Men hva skjer når 150-200 mobiler får angstnevrose (når de mister basen sin) oppe i lufta? Problemer. Da kan de faktisk begynne å skape interferens med beskjedene som pilotene får. Også blir det nok kjipt når alle skal begynne å ringe samtidig og prate høyt om hverandre. Last edited by Polaris; 15-07-2009 at 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det farligste med et kamera er faktisk blitsen. Den genererer en sinnsyk puls med elektromagnetisk stråling når den fyres av. En del kameraer med kraftig blits (Speilrefleks) kan forstyrre elektronisk utstyr ganske betraktelig. Jeg jobber med forskning, elektrokjemi, og har da bruk for å ta bilder av forsøk etc. Det slår ut som bare pokker på målingene, det å ta en telefon i mobilen, eller sitte på wlan genererer så lite støy at jeg ikke kan se det i den type forsøk jeg gjør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det eneste "utstyr" man ikke trenger å slå av under taxiing og takeoff, samt Approach, landing and Taxiing er:
"Heart pacemakers" "Hearing aids" "Electronic wristwatches" Alt annet skal altså helt av , ikke i "flight modus" Mobil telefoner i Flight modus er kategorisert som "computer games" , aka Gamboy , PSP uws. og skal følgelig kun være på (i flight modus) i cruise , når setebelte er slukket. Enkelt og greit. (?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er vel bare å spørre crewet det, selvom det i utgangspunktet ikke er lov. Noen synes sikkert det er greit mens andre ikke.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen fly til fly bilder m.m. | jarud | Bilder & foto | 26 | 19-06-2013 11:26 |
7 bilder, av 7 fly | EVGENML | Bilder & foto | 10 | 26-07-2011 22:36 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Bilder: Fly-in på Elvenes | M609 | Flyforum | 2 | 08-08-2006 13:55 |
-E du i fra Vadsø?(to bilder av samme fly+ et annet fly) | LN-MEH | Flyforum | 7 | 21-04-2006 12:39 |