Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-04-2005, 07:19   #1
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default OT: Sjekk og telefaks

På siste side i dagens DN er det en artig sak om bruk av sjekkhefte og telefaks i USA. Begge er fortsatt meget populære... jeg husker ikke sist jeg hadde sjekkhefte - men det er vel nærmere 14 år siden... Visste at jeg skulle få en faks sist uke på jobben - men jeg fant ikke faksmaskinen..
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 07:45   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: OT: Sjekk og telefaks

USA ligger svært langt etter på en del områder.

De "nye" landene i østeuropa har hoppet helt over sjekkhefteøkonomien. Der går alt eleketronisk og mye går via mobilhandel. Interessant å se at disse landene som var "tilbakestående" for 15 år siden nå sitter i førersetet.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 07:48   #3
Exiz
ScanFlyer Silver

Exiz's Avatar

Husker når mamma alltid hadde med seg sjekkhefte når vi var og handlet før...
Men det er heldigvis noen år siden nå. :
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 08:06   #4
OMW

Men det værste er at de fleste i USA faktisk mener/tror de er fremst i verden når det gjelder slike ting. Samme på mange andre områder. De begynner så vidt å få øynene opp for dieselmotorer f.eks.
Hørte jeg noen nevne dårlig mobildekning?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 08:20   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

For ikke å snakke om infrastrukturen til strømforsyningen... Den er på nivå med Russlands.

Old 04-04-2005, 08:51   #6
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

Kan du forstå at denne gjengen har vert på månen???
Old 04-04-2005, 09:05   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-REF
Kan du forstå at denne gjengen har vert på månen???
Det er en gjeng konspirasjonsteoretikere som påstår at det ikke stemmer :smokin

Old 04-04-2005, 09:47   #8
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Det er alltid morsomt å være skandinav på amerikanske konferanser når mobiltelefoni er tema. Amerikanerne prater varmt om nyvinninger som tekstmeldinger, roaming på tvers av stater, multimediameldinger, telefoner som kan brukes i utlandet, konvergens mellom mobilterminal og PDA og Gud vet ikke hva. Og hver gang er det en eller annen finne som reiser seg i salen og sier på parodi-gebrokkent engelsk: "Ve hadd diss in 1995", eller noe sånt.

Apropos sjekker: En fetter av meg som flyr i SAS Braathen jobbet en periode etter flyskolen i USA med å frakte sjekker mellom banker med kurérfly og under stort sikkerhetsoppbud. Systemet er så til de grader krøkkete at sjekkene må flyttes fysisk til utstederbanken for avregning.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 12:09   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Og jeg har fått opplæring i å skrive sjekker. Mottok ikke mindre enn 5 hefter i posten forrige uke. Utrolig tungvindt, men man må jo se det komiske i det.
Mobil og sms ligger ca 10 år bak Norge, og bare det er jo ikke ille
Old 04-04-2005, 14:00   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Även i Frankrike är användandet av checkar mycket vanligt förekommande. Har sakta men säker vant mig vid systemet... Men det tog tid.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 15:21   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Jeg husker jeg satt i Sverige i 1995 og så på en stoooooooooor nyhet på TV. Nå kan kunder i sparebanker ta ut penger i bankomater tilhørende forretningsbanker! Og omvendt. Det var en så stor nyhet at Aktuelt brukte fem minutter på det.

Jeg fikk mitt første bankkort tidlig på åttitallet og det fine med at det fantes sparebanker og forretningsbanker var at de ikke var integrert i sanntid. Dette gjorde at studenter som var kunder i sparebanken brukte kortet i forretningsbanker i helga for å finansiere festene. Og vi som var i forretningsbanker gikk til sparebankene. Veldig bra - helt til mandagen kom og vi måtte sette inn penger...

Men Norge har og har hatt et veldig avansert bankvesen med mye god og norskutviklet programvare. Etterhvert har Sverige kommet etter. De største bankene har kjøpt norsk programvare Jeg jobbet på nittitallet i et programvarehus som leverte løsninger i dette markedet og vi hadde store prosjekter i hele Europa, Australia, Brasil og noen greier i Malaysia også. Spennende saker.

Old 04-04-2005, 15:39   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

I Malaysia får du kjøpt flybilletter i minibanken
Men BBS/Bank-axept konspetet er vel blitt eksportert mange steder nå?

Old 04-04-2005, 15:45   #13
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Stemmer det. Det heter MASET (MAS E-ticket). Du booker via callcenter, så går du til en minibank og betaler. Kvitteringen er din bekreftelse.

Faksen er hyppig i bruk på dette kontoret. Men så jobber jeg i en bransje der telex fortsatt er en viktig kommunikasjonsmåte...
Old 04-04-2005, 15:54   #14
paer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by LN-KOG
Jeg husker jeg satt i Sverige i 1995 og så på en stoooooooooor nyhet på TV. Nå kan kunder i sparebanker ta ut penger i bankomater tilhørende forretningsbanker! Og omvendt. Det var en så stor nyhet at Aktuelt brukte fem minutter på det.
Njae... Det var ju så att Föreningssparbanken inte är anslutna till samma nätverk som alla andra banker - alltså Bankomat systemet. På så sätt kunde man inte omedelbart ta ut pengar i varandras automater (samtliga andra banker kunde göra det hos varandra dock) utan avgift. De beslutade sig till slut för att sammankoppla systemen och inte ta avgift tror jag. Så riktigt så illa var det väl inte!

I Storbritannien är det samma sak med checkarna. Tar 3-5 bankdagar innan pengarna kommer in på kontot när man får en check! Och när man går in i banken och sätter in pengarna har man inte tillgång till pengarna förrän nästa bankdag! Även om de slår in det i datorerna. Det ska räknas, stämplas, och allt annat manuellt arbete! Helt otroligt!
paer is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 17:19   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Nå var ikke poenget mitt at det var ille i Sverige. De var mer i tråd med resten av verden. Poenget var snarere at vi var ganske langt framme i Norge.

Old 05-04-2005, 02:13   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg ble så irritert på hele mobiltelefonsystemet her i dette "moderne" land, at jeg byttet den bort mot en vekkerklokke istedenfor. Vekking var omtrent det eneste telefonen var brukenes til.......
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2005, 03:07   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally posted by Falcon

Apropos sjekker: En fetter av meg som flyr i SAS Braathen jobbet en periode etter flyskolen i USA med å frakte sjekker mellom banker med kurérfly og under stort sikkerhetsoppbud. Systemet er så til de grader krøkkete at sjekkene må flyttes fysisk til utstederbanken for avregning.
Det er fortsatt god business for selskaper som f.eks. Ameriflight det ... stor flaate Metroer og lignende paa BFI som staar for denne papirflyttingen ...
Men det kommer seg ... selv bruker jeg stort sett bare sjekk til aa betale girlscout cookies og lignende ..

Naar det gjelder SMS og mobiltjenester er hovedproblemet at det finnes saa mange forskjellige protokoller. Det jobbes imidlertid med aa rette paa det - mobilselskapene har begynt aa skjoenne hvor mye penger de taper paa at ikke kundene kan kommunisere paa tvers av operatoerene, saa dette er noe som vil komme etterhvert. Men et lysaar bak Europa.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2005, 04:20   #18
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Her i Canada brukes ikke sjekker så ofte, men det er eneste måten man kan betale husleien på utenom kontanter. Vi er skrittet foran USA, jippiii...
Ellers så brukes sjekker stort sett som verifisering.
Eksempel: Som oftest vil din arbeidsgiver at du gir en sjekk på $0,- til regnskapsavdelingen, slik at det ikke oppstår misforståelser med kontonummer.

Faksen og sjekken vil dø ut sammen med babyboomerne. :
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2005, 07:05   #19
LN-RKF
Banned

Dette er riktignok noen år siden, men historien passer bra inn her:

Noen jeg kjenner var på 90-tallet på besøk hos amerikanske venner i California.

Under en biltur stoppet de ved en bensinstasjon, amerikaneren gikk ut, stakk kredittkortet i pensinpumpen, fylte bensin og de kjørte videre.

-"Så dere hva jeg gjorde nå?" spurte han stolt.

-"Neeei, hvordan det", svarte nordmannen

-"Nå kan vi fylle bensin ved å bare stikke bankkortet i pumpen! Noe sånt har dere nok ikke fått i Norge ennå!"

På det tidspunktet hadde vi hatt mulighet for å fylle bensin på den måten i Norge i over 10 år, noe han hadde vanskelig for å tro!

LN-RKF is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules