Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2009, 13:23   #1
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Southwest Southwest Airlines Autopilot

Hei!

Etter jeg har granske noen bilder på Airpics og Airliners.net av cockpiter fra Southwest Airlines, så ser jeg de har ikke VNAV knapp på Autopiloten, men de har LNAV...

Er det noen her inne som har peiling på hvordan i all verden flyr etter da de ikke kan følge VNAV(FMC speed)?

Hva bruker de da? Speed hold da som de setter i IAS på Autopiloten?

Eller er det en skjult knapp en helt annen plass i cockpiten som aktiverer VNAV?

Håper på svar, dette synes jeg var merkelig...
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2009, 13:38   #2
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Southwest Airlines Autopilot

Tror nok svaret ligger her i en artikkel fra Aviation Today:

Quote:
Aircraft modifications are occurring in two veins — one for the NGs and one for the Classics. Southwest said it has 208 Classics and 327 NGs. For the NGs, the first step in the modification includes activating the autothrottles and vertical navigation (VNAV) guidance, which will enable RNP operations. Newer NGs, of which Southwest had received seven, arrived from Boeing with operational autothrottles and VNAV guidance. (In the past, the airline said it deactivated autothrottles and VNAV on new aircraft for commonality with previous fleet capabilities and crew procedures.)
Hentet fra denne artikkelen. Scroll nedover siden til boksen med overskriften "Southwest Readies Fleet For RNP Operations".

Mvh,

Last edited by Gandalf; 15-07-2009 at 13:44.
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 15:09   #3
cjobakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
Default Re: Southwest Airlines Autopilot

Det kommer vel fra tiden da Southwest fløy med 732 uten VNAV og A/T, så for å holde kostnadene nede ble alle fly bestilt uten dette, både 737CL og NG. Southwest NG har jo også PFD som er likt det som finnes i CL for å slippe kostnader til oppgradering av typerating.
__________________
MVH
Christian
cjobakk is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 14:16   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Southwest Airlines Autopilot

Forstår jeg det da riktig at hele NG-flåten til SW flys uten A/T?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 09:52   #5
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Southwest Airlines Autopilot

Hele NG-flåten utenom de helt nyeste flyr har inntil nå flydd uten VNAV og A/T ja.
Koster å være LCC.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 17:04   #6
cjobakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
Default Re: Southwest Airlines Autopilot

Ja, det stemmer, da må jo de foran jobbe hele veien for penga.
Men hvordan det i FMC med costindex osv til VNAV og A/T det vet jeg ikke. Hvis de har software uten det blir det vel noen kroner til oppdatering også.
__________________
MVH
Christian
cjobakk is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Southwest Airlines nede? akira Småprat 46 31-03-2019 04:02
Southwest Airlines sk931 Flyforum 4 29-10-2007 17:10


All times are GMT +2. The time now is 23:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.