Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2010, 15:53   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
SAS - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
15 sveitsiske turister skulle tirsdag til Svalbard for å delta på et tidagerscruise med det lukseriøse cruiseskipet «Prince Albert II» fra Longyearbyen til Tromsø.

Men da de kom til Gardermoen så hadde flyet de skulle med til Svalbard allerede tatt av.

Dermed var gode råd dyre. De kontaktet cruiseselskapet som da like godt leide et stort passasjerfly fra SAS for å frakte turistene nordover.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7194746
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 16:02   #2
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Jøss! Snakk om service!
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 16:07   #3
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Nå gjorde vel SAS dette for å tjene penger og ikke av velvillighet.
Men selvsagt var det bra for sveitserne.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 16:12   #4
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Nå gjorde vel SAS dette for å tjene penger og ikke av velvillighet.
Men selvsagt var det bra for sveitserne.
Mente av cruise seleskapet
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 16:15   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Mente av cruise seleskapet
Tja, hva er vel en 30.000 kroner per passasjer, når passasjerene i utgangspunktet har betalt nesten 100.000 kroner for å være med på cruiset?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 16:46   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Noen som vet hvilket fly som ble brukt? Bra service av cruiseselskapet - og hyggelig for inntjening for SAS. Passasjerene fikk sikkert et godt Business Class-måltid, med tilhørende fri bar.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 16:57   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Siden det kom istand så fort, var sikkert cateringen improvisert på matfronten. Ellers er det den som chartrer som setter specs'en for hva som skal serveres og prisen er justert deretter.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 21:45   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Tja, hva er vel en 30.000 kroner per passasjer, når passasjerene i utgangspunktet har betalt nesten 100.000 kroner for å være med på cruiset?
Tja, jeg vil tro at det ikke er helt urimelig at de 30.000 i ekstrakostnader spiser opp omtrent det som er av overskudd (uten at jeg har noen som helst kjennskap til hva slags marginer cruiseoperatørene har).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 21:59   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Tja, jeg vil tro at det ikke er helt urimelig at de 30.000 i ekstrakostnader spiser opp omtrent det som er av overskudd (uten at jeg har noen som helst kjennskap til hva slags marginer cruiseoperatørene har).
Alternativet ville vel evt. vært og sagt "sorry", og evt. refundert de 100.000, evt. latt være å refundere de 100.000. Uansett tror jeg begge alternativer ville gitt rederiet en god dose dårlig PR, i motsetning til den gode PR'en de har fått nå, og ville evt. ikke fått flere kunder som ville betale 100.000 kroner for å evt. blitt sittende fast på OSL.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 22:11   #10
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Der står ikke noget om hvorfor de kom sent til GEN...men her er
SK7097 []29JUN10[] [ UTC

73G 7371 LNRRM

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
29JUN OSL LYR 1245 1530 1255 1302 1540 1544

Flyet de fortsatte med
Hilsen
Ole

PS: SAS havde ikke noget forbindelse til LYR den dag
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 22:18   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Alternativet ville vel evt. vært og sagt "sorry", og evt. refundert de 100.000, evt. latt være å refundere de 100.000. Uansett tror jeg begge alternativer ville gitt rederiet en god dose dårlig PR, i motsetning til den gode PR'en de har fått nå, og ville evt. ikke fått flere kunder som ville betale 100.000 kroner for å evt. blitt sittende fast på OSL.
Det skal du ikke se bort i fra, men min kommentar var vel kanskje mer et svar på at selv om cruiset koster 100.000 så er det slett ikke sikkert at det er uproblematisk å punge ut med 30.000 ekstra per passasjer isolert sett. Det er klart at det kan være andre faktorer som bidrar til at det er fornuftig å hente dem opp til Svalbard for egen regning (f.eks. de faktorene du trekker frem).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 22:21   #12
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Rart det var fly og crew tilgjengelig midt i den travle sommersesongen.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 22:28   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Crew, ja ... fly, nei. Sommerreduksjonene har begynt så det er plenty ledig kapasitet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2010, 22:34   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Som det står var det tilfeldigheter som gjorde at alt klaffet:

Quote:
- Vanligvis er det vanskelig å chartre et fly på så kort varsel midt i en hektisk sommerperiode, men alt klaffet og vi kastet oss rundt for å få det til, sier Johansen
Ellers sier vel artikkelen ingenting om hvem som betalte. Kanskje var det turistene sin egen skyld at de kom for sent til flyet. Kanskje de derfor fikk cruiseselskapet til å finne et fly, via flymegler, mot økonomisk garanti fra passasjerene selv.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2010, 01:18   #15
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Der står ikke noget om hvorfor de kom sent til GEN...men her er
SK7097 []29JUN10[] [ UTC

73G 7371 LNRRM

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
29JUN OSL LYR 1245 1530 1255 1302 1540 1544

Flyet de fortsatte med
Hilsen
Ole

PS: SAS havde ikke noget forbindelse til LYR den dag
LX 1210 kom inn 09:13, mens SK 4414 (TOS-LYR) dro 09:54, det kan jo være at bagasjen har tatt for lang tid? Det er jo i knappeste laget, har selv hatt problemer med denne uten innsjekket bagasje når LX var litt sen inn.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2010, 17:47   #16
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ellers sier vel artikkelen ingenting om hvem som betalte. Kanskje var det turistene sin egen skyld at de kom for sent til flyet. Kanskje de derfor fikk cruiseselskapet til å finne et fly, via flymegler, mot økonomisk garanti fra passasjerene selv.
– Cruiseselskapet betalte mellom 400 000 og 450 000 kroner, og da fikk de fri bar og full service, sier informasjonssjefen.

Det betyr at cruiseselskapet betalte 26-30 000 kroner per passasjer.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2010, 18:18   #17
72velle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 86
OBB 4 Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Takk til MOW som la ut link til denne historien - fornøyelig lesning.
Men resten av spekulasjonene i denne tråden kunne vi vel strengt tatt klart oss foruten. Her var det mange som hadde behov for å lufte tankene sine - i tillegg til at enkelte også behersker de fire regnearter, formodentlig utført på kalkulator.
72velle is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2010, 18:38   #18
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Heh, tenk å betale 100,000 for noe du kan få gratis... Skal selv på "samme cruise" innen et semester eller to

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/st...&p_d_c=&p_d_v=
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2010, 19:29   #19
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 604
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Haha, kan jo ikke sammenligne et luxuscruise, med en gratis studietur i en ombygd reketråler?? :P
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2010, 23:55   #20
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
– Cruiseselskapet betalte mellom 400 000 og 450 000 kroner, og da fikk de fri bar og full service, sier informasjonssjefen.

Det betyr at cruiseselskapet betalte 26-30 000 kroner per passasjer.
Ja, eller som mitt poeng var, at cruiseselskapet betaler og at pax blir belastet av cruiseselskapet Enklere for et cruiseselskap å skaffe fly på kort varsel enn privatpersoner. Men uansett, dette blir spekulasjoner. Ville bare si at det er mye som kan ligge bak
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bagasjen rakk flyet, jeg gjorde det ikke.. kimpe Småprat 14 13-01-2015 20:32
Rakk ikke transferflyet - tapte 30.000 imm Småprat 63 26-06-2014 10:17
Orket ikke se Breivik - stoppet flyet stefan Småprat 21 08-02-2012 11:37
For de som ikke rakk LN-RKA Olebno Samlerhjørnet 3 08-03-2008 22:53
Rakk ikke flyet pga lang kø DY Tech Flyforum 2 04-08-2006 21:30


All times are GMT +2. The time now is 16:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.