![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS Group's June traffic figures
· SAS Group's traffic decreased by 14.1 % during June and seat capacity was down 14.1 % vs. 2008. · SAS Group carried 2.4 million passengers in June, down 12.9 % vs. 2008. · Total passenger load factor in June was 76.7%, unchanged vs. June 2008. Group market trends and yield development The yield for Scandinavian Airlines in May was down by 5.3%, in line with expectations. For June 2009, the change in yield is expected to be negative in line with the change for May, which will put pressure on revenues in the 2nd Quarter. Albeit the SAS Group has hedged its jet fuel consumption within its policy and prices are lower than the previous year, the increasing jet fuel prices in combination with the weak demand adds further challenges to the industry and requires actions in order to mitigate the negative earnings' impact. The market continues to be unpredictable and the uncertainty regarding the timing of the recovery is considerable. To address the new and unprecedented challenges, SAS has initiated additional activities and discussions with unions to address the negative development. The SAS Group is implementing a new strategic approach - Core SAS - to secure a future profitable SAS. The strategy includes cost initiatives of approximately SEK 4.0 bn and approx 20% (ASK) capacity reduction. The implementation is well on track. In the May traffic report, SAS indicated that restructuring cost will increase compared with guidance in February due to earlier phase out of aircraft, higher early retirement ratio than expected and redelivery costs of leased aircraft. As a consequence, restructuring cost in Q2 is expected to reach approx SEK 1 bn. The estimate for the fiscal year restructuring cost will be published in connection with Q2 results. SAS Scandinavian Airlines · Total number of passengers was 2.1 million during June, a decrease by 14.0%. · Traffic decreased by 14.9 % in June. · The load factor increased by 0.1 p.u. during June. The intercontinental traffic decreased 16.2 % and the load factor decreased 3.4 p.u. to 83.7 % as the weaker global economy affects long haul flights relatively more than short haul. Traffic on European routes decreased by 14.3% but the load factor improved by 1.9 p.u. These capacity reductions are in line with the Core SAS Strategy. The intrascandinavian traffic decreased 10.0 %. The Swedish and Norwegian domestic traffic decreased by 14.2% and 15.9% respectively, in line with capacity reductions. Widerøe's traffic development Widerøe carried 192.000 passengers in June up 1.1% vs last year. Total capacity was down 3.1%, and 30% on Intra-Scandinavian routes. The load factor improved 3.7 p.u. vs last year to 66,9%. Blue 1's traffic development Total passenger volumes were 12.8% lower than last year and load factor decreased by 2.5%. Traffic decreased by 5.5%. European leisure routes had a stable demand in June, with a load factor of close to 82%. For further information Please contact VP,Head of SAS Group Investor Relations Sture Stølen + 46 8 797 1451 sture.stolen@sas.se Homepage: www.sasgroup.net http://feed.ne.cision.com/client/way...fn=wkr0011.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Forsåvidt nedslående leseing, men SAS er i ferd med å ta de nødvendige skritt for redusere kostnader og kapasitet, dog må det enda flere kutt til før man kanskje kan en pust i bakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I følge den fulle rapporten er RPK ned hele -40,7% i Danmark.
Kan det virkelig stemme? http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...27/wkr0011.pdf Tallene fordelt på antall reisende innland: Danmark -19,1% Norge -9,6% Sverige -16,8% SAS IC -16% De som hadde ventet at man så smått ville se et lysglimt for juni, blir nok desverre skuffet. Ikke siden 1999 har selskapet hatt så få reisende. Selskapet har mistet 2,4 millioner reisende så langt i år. Quote:
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 07-07-2009 at 13:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
"SAS koncernen reducerade kapaciteten med 14.1 % under juni vilket är den viktigaste förklaringen till att trafiken minskade med samma siffra, 14.1 %. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flyer, hvis en følger din og kanskje også SAS' tankebane, så hadde det vært best for SAS å kutte ut hele sin produksjon - ikke hadde en mistet noen passasjerer og så hadde man sluppet å også betale mer for å frakte dem enn inntekten.
For meg er det helt klart en brist i denne logikken. Mer saklige kommentarer får vente til senere når jeg har tilgang på regnearkene senere i kveld.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Enig med deg Kurt. Dette ser ikke lovende ut.
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er ikke mulig å kommentere tallene til uten også å sammenligne dem med den største lokale konkurrenten Norwegian, men først litt faste tall for å se hvordan så er i forhold til året 2006.
SAS Group er nå i 12 måneders rullerende passasjertall bare 80,1% av det de var i 2006. I forhold til toppmåneden i juni 2008, så er nå SAS Group bare 73,8% av det de var på topp. Det vil helt klart være stiv nedgang som står for døren selv om dagens flyselskaper greier å holde fjorårstallene de kommende måneder. Grunnen til det er at inne i tallene ligger fremdeles seks måneder med Spanair-tall og fem måneder med Air Baltic-tall. Med trender og utfallet av de to selskapenes tall vil så trolig SAS Group ende langt nede på 60%-tallet i forhold til året 2006 ved dette årets slutt. Da er det vel på tide å bringe inn konkurrenten Norwegian og ved utgangen av 2006 hadde de bare 13,2% av passasjerene til SAS Group. Ved utgangen av juni 2009 så ut de 12 måneders rullerende tallene 31,3% av SAS Group. SAS Group ser ut til å ha fått stoppet nedgangen i kabinfaktoren (se grafen vedlagt med rød for faktiske tall og tynn blå som viser trenden), men den virkelig mørke skyen er de dystre utsiktene til yield-nivået selv om dette nivået er nesten måned forsinket i forhold til øvrige rapporterte tall. Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det blir spennende å se hvordan det går med SAS i juli. Jeg føler jo det at hvis de ikke tjener penger da heller, så er de i store problemer. 3 av mine 5 siste SAS flighter har vært overbooket og de to siste har hatt godt over 80% kabinfaktor. Dette har også vært flighter på ukurante tidsrom, og sist mandag, f.eks, måtte jeg vente til kl. 14 for å komme meg fra BGO-OSL, ettersom alle flighter før det var full. Dette skjedde også egentlig uken før det når jeg skulle OSL-BGO, men da fikk jeg lurt meg med likevel. Mitt inntrykk, og det jeg har hørt andre si her inne, er at dette ikke er spesielle tilfeller, men mer som normalen de siste ukene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er kansellert altfor mange flighter på innenriks ... har syv flighter de siste ukene - kun en flight hadde ledige seter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er noe som slo meg med de relativt store nedskjæringene som er foretatt - med dette vil SAS for fleste av destinasjonene med konkurrenter (og da mener jeg ikke bare Norwegian) miste en av de forcene de har hatt - nemlig frekvens. Hvor vel det mottas av de forretningsreisende får vi se.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
I sommer har ikke SAS frekvens i det hele tatt. De ligger godt under 50% av det normale antallet avganger på enkelte flygninger, og jeg har allerede slitt flere ganger med å få billett. Har allerede måttet muskle meg inn via EBG kort to ganger grunnet fulle fly. I dag kom jeg heller ikke med morgenflyet BGO-CPH siden det var fullt nesten et døgn før avgang (som for såvidt er positivt, men ikke når det går fly hver 4. time).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dystre tall, ja, men jeg tolker dette heller som at man begynner å få ting under kontroll. Grafen din viser kabinfaktoren? Kabinfaktoren var 76,7 i juni noe som tyder på at kapasiteten er der den skal være, så mye bedre enn den var tidligere i vår.
Sammenlignet med de andre flyselskapene i samme segmentet til SAS, er nedgangen i kundemassen ikke særlig mye større enn det man ser i Europa og USA for den del. Alle flyselskapene i Europa og USA i samme segmentet som SAS har nemlig hatt en katastrofal nedgang hittil i år, se på KLAF, LH, BA etc og UA,CO,AA etc på denne siden av dammen så dette er ikke noe som er veldig unikt. Så til SAS og DY. Kundene flykter ikke fra SAS til DY, det blir ett helt feil bilde å forsøke å tegne. Innenriks Norge er faktisk det området der nedgangen i antall passasjerer er minst av SAS selskapene. Tapene av kunder er over hele SAS systemet og veksten til DY er fortsatt kunstig i og med at man i fjor åpnet ett meget stort antall av ruter innenriks i Norge og at man i tillegg har hatt en vekst i Danmark siden man starter fra scratch. Forskjellen mellom SAS og DY er at DY er 100% avhengig av å ha vekst noe de oppnår først og fremst ved å åpne nye ruter. Og etter en slik katastrofal periode, kommer der en oppgang. Jeg håper bare at SAS er klar for denne for nå virker det som at de satser på å lage selskapet mye mindre og ikke tenker på aggresivt på fremtiden. At SAS overlever er det ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at det som skjer nå er at de pynter bruden til ett oppkjøp. Jeg klarer ikke se at SAS ledelsen tenker på ett fremtidsretter SAS overhodet, kun å stabilisere skuta for salg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Til Bergen har DY kun 5 daglige, SAS har 8. Til TRD har de like mange (6) Til SVG har SAS 6, DY 5. Til ARN har DY 3, SK 6. Til CPH har SK 8, DY 4 Til LHR har SAS 5, DY har 3 til galtevik mens BA har 3/2 Sjekker man etter ferien er frekvensen til SAS nesten der den var tidligere (15 daglige til Bergen feks) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Rett nok har noen flydd Sterling før, men nå er vi ferd med å komme opp til et-årsdagen for at Sterling gikk nedenom - og fremdeles øker DY med 15,4% (12 måneders rullerende tall er 15,6%). For Ålesund er et-årsdagen 10. september, et-årsdagen til Kristiansand er allerede overstått og et-årsdagen for Bardufoss ble passert allerede i mai. Av de tre norske destinasjonene så er to i full konkurranse med SAS. Og i august begynner de også kunstig å blåse opp tallene med å starte å fly på HAU og igjen på MOL. Nei Tommy, nå lyder du nesten som MOL fra FRaudair! ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
De to siste ukene har jeg fløyet Oslo-Haugesund-Bergen-Trondheim-Oslo-København-Paris-Oslo-Trodheim-Stockholm-London-Stockholm-Milano-Stockholm-Oslo med SAS - og alle avganger har vært så å si fullsatt. Jeg vil tro at prisene har blitt redusert en del fra tidligere, men likevel kan det se ut til at SAS dekker inn etterspørselen i det minste, slik at flyene er fulle - og at SAS ikke har en tom avgang for mye...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Norwegian startet i Danmark i november, saa det er 4 maaneder nedi veien. Til og med vaar venn Kjos bekrefter at veksten kommer fra akkurat dette: Quote:
Noe som ogsaa er verdt aa nevne er at kabinfaktoren til DY faller med en prosent. Det er klart at mange av passasjerene kommer fra konkurrentene, har man 100% markedsandel taper man selvsagt en del naar det blir konkurranse, men kikke man paa tallene, ser man at veksten du her ser er mest fra Danmark og sekundaert fra nye ruter innenriks Norge. Mitt viktigste poeng (som du i kjent stil velger aa overse) var at SAS har en mye mindre nedgang i Norge enn andre steder i SAS konsernet. Det er soleklart at vi vil se nye rekorder fra DY, om ikke vil butikken vaere konk i loepet av ett kvartal Last edited by Tommy777; 08-07-2009 at 02:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
e24.no:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Norwegian har ca 290 avganger i måneden på OSL-CPH-OSL. Med et belegg på ca 80% (148 seter) gir det ca 34500 reisende for juni. Tallet på antall reisende i Danmark som følge av Norwegian sin ekspansjon fra CPH basen, (utover eksisterende tilbud mellom OSL-CPH) er ca 105.000 reisende. Det er derfor ikke riktig at Norwegian KUN leverer på veksten i Danmark
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
critical mind
|
![]()
Tallene er en rent fiasko.
Fokusser litt pa dette: Traffic on European routes decreased by 14.3% but the load factor improved by 1.9 p.u. These capacity reductions are in line with the Core SAS Strategy. The intrascandinavian traffic decreased 10.0 %. The Swedish and Norwegian domestic traffic decreased by 14.2% and 15.9% respectively, in line with capacity reductions Core SAS hadde en ide da man begynnte dette. Ta vekk de tomme seter, fyller flyene mere og med dette öke effektiviteten (via höyre cabinfaktoren). Vi ser at dette virker for European Routes, men ikke for Intrascandinavian, Norwegian Domestic og Swedish Domestic. Dvs. CoreSAS virker ikke i SAS sin hoved-virksomhetsomrade. Pa toppen kommer en selskap som virker a ha ikke sikred seg god nok mot en ny oljepris-oppgang. Ogsa denne finnes i Press release. Prikken pa i setter en kostnadsbombe av 1 Milliard restruktureringskostnader, som vil tilsammen gi en smell mellom 1,5 til 2 Milliarder bare for 2nde kvartal. Sa lenge SAS ikke klarer a bryte denne trenden at traffik faller i samme linje med kapasitets-redusksjoner, sa lenge har de en meget stor problem. Deres kostnader stigger pa kort sikt, siden overhead etc fordeler pa en mindre antall pax. Den eneste mate a redusere sine kostnader na er de facto a fa ned lönns-utgaver. Enten via reduskjoner i lönninger, eller via fyringer. Klarer SAS ikke a snu trenden innen 6 maneder, sa er de historie for aret 2010 slutter.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Group Traffic figures November 2009 | sail4fun | Flyforum | 23 | 08-12-2009 09:47 |
The SAS Group Traffic figures October 2009 | sail4fun | Flyforum | 7 | 06-11-2009 22:40 |
The SAS Group Traffic figures July 2009 | sail4fun | Flyforum | 8 | 08-08-2009 11:30 |
The SAS Group Traffic Figures June 2007 | sail4fun | Flyforum | 3 | 06-07-2007 21:09 |
The SAS Group Traffic figures June 2005 | LN-RKF | Flyforum | 2 | 08-07-2005 12:22 |