Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2009, 13:30   #1
Isbamse
ScanFlyer Molded

OBB 4 Ha med stein på fly(?)

Dagens sannsynligvis rareste spørsmål: Kan man ha med stein i håndbagasjen? Sett bort fra vekt- og størrelsesgrenser for håndbagasje, vil stein bli regnet som våpen? Finner ikke noe om det på avinor sine sider, sikkert fordi det er for sært. Jeg vil tro at veldig små stein ville bli godtatt, og de største må sjkkes inn uansett, men stein i knyttnevestørrelse; vil det bli regnet som potensielt våpen?

Jeg nøyer meg nemlig ikke med en nerdete interesse, samler også mineraler (som også ledet meg til å bli geolog), og nå skal jeg til Færøyene i jobbsammenheng, og der er det svært mye fint å finne. Innsjekket bagasje blir jo ofte røft håndtert, og siden stein sikkert vil se rart ut på røntgen kan de dessuten finne på åpne og sjekke, og dermed kunne ødelegge skjøre prøver. Derfor er håndbagasje det beste, om mulig.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 13:34   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Ha med stein på fly(?)

Som geolog burde du da vite at stein er flytende, bare den er varm nok, så husk å ikke ha en stein over 100ml med deg...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 13:50   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded

Tja, sikkerhetskontrollen kan noen ganger få det til å koke for meg, så jeg må passe på å ikke ta på steinen da, ellers blir den ulovlig eller må i pose
Old 17-06-2009, 14:16   #4
Polaris
Free Luigi

Er du geolog?

Som geologistudent (vel, det og mye mer) kan jeg nevne at jeg fikk med meg stein i håndbaggasjen nå i Mai Men det var kun små flintsteiner som var svært godt rundede og så veldig ikke-truende ut. (Hadde de bare visst hvilke egenskaper chert har hvis man har redskaper til å forme den )

Er det noe skikkelig skjørt - la oss si et mineral med "superfin" krystallform (f.eks en stilbitt, kommer ikke de fra Færøyene? Zeolitter iallefall), kan du jo "holde den klar" og forklare situasjonen i sikkerhetskontrollen?

Jeg hadde med meg en masse fossiler i innsjekket ryggsekk, naturlig nok var noe ødelagt :/

Last edited by Polaris; 17-06-2009 at 14:30.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 14:22   #5
Isbamse
ScanFlyer Molded

Ja, jeg er geolog, og har doktorgrad fra Tromsø.

Vi skal til Færøyene for å se på problematikk i forhold til basalt og seismikk (ble dette OT???) og så har jeg tenkt å ta med noen zeolitter hjem i tilleg (OT-forklaring: Zeolitter er en gruppe silikatmineraler som ofte finnes i basalter, og som danner fine krystaller. De fleste kjenner dem vel fra innholdsfortegnelsen på vaskepulver, siden krystallstrukturen deres bidrar til å trekke ut skitt&lort).

Men, tilbake til spørsmålet: Kan dere som kan noe om sikkerhet og bagasjeregler si noe om hvor store steiner det evt kan være mulig å få med inn i kabinen?
Old 17-06-2009, 15:01   #6
Egenes
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
(som også ledet meg til å bli geolog)
Hoho, men tror ikke det er noe problem egentlig! Skulle jo ikke vært det..
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 16:11   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Små silisiumklumper på en liten håndfull i størrelse har ihvertfall gått greit for meg......dog så er jo silisium hverken en stein eller metall skal man pirke
Old 17-06-2009, 19:13   #8
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Går vel på våpenpotensialet til steinen(e) (mao størrelse og vekt).

Kjøpte en liten steinskulptur (elg) på torget i Riga før jul (litt mindre enn en håndball) og ble stoppet i sikkerhetskontrollen der. Etter litt om og men, og det faktum at jeg sa at da fikk det være det samme fikk jeg den med meg. Vel hjemme på TRD spurte jeg sikkerhetsperonalet der og fikk til svar at den hadde jeg aldri i livet fått med meg der.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 19:39   #9
zico77
Developer

zico77's Avatar

Til opplysning, observerte min ledsager og meg ved feriereise i Hellas, at samtlege med steiner i håndbagasjen måtte legge dette att i security. Stein i koffert/ekspedert har me ikkje hatt problemer med. Dette var rett nok småstein frå strender o.l....

Slike sikkerhetskontroller kan nok variera, men samler du, legg den heller i kofferten, så slepper du å risikera å måtte legge att

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 11:58   #10
Isbamse
ScanFlyer Molded

Da får man huske på å ha god plass i sekken, ha med godt med dassrull og avispapir og bobleplast, og sende sekken så fort på spesialbagasjebåndet på Vagar at de forhåpentligvis ikke merker at den er litt over 20 kg (Det gikk på KEF i fjor... )
Old 18-06-2009, 12:03   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Da får man huske på å ha god plass i sekken, ha med godt med dassrull og avispapir og bobleplast, og sende sekken så fort på spesialbagasjebåndet på Vagar at de forhåpentligvis ikke merker at den er litt over 20 kg (Det gikk på KEF i fjor... )
Er det ikke bedre da å velge en hard-shell koffert, istedet for en sekk, når du er redd for innholdet?
Old 18-06-2009, 12:06   #12
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Går vel på våpenpotensialet til steinen(e) (mao størrelse og vekt).

Kjøpte en liten steinskulptur (elg) på torget i Riga før jul (litt mindre enn en håndball) og ble stoppet i sikkerhetskontrollen der. Etter litt om og men, og det faktum at jeg sa at da fikk det være det samme fikk jeg den med meg. Vel hjemme på TRD spurte jeg sikkerhetsperonalet der og fikk til svar at den hadde jeg aldri i livet fått med meg der.
Litt avsporing, men jeg har da hatt full tripod med ballhead på med i håndbaggasjen, og det er da like bra som et hvilket som helst balltre, minus at hodet har en haug med metal-biter i forskjellige vinkler, og har aldri fått så mye som et blikk fra noen hos tyttebærpolitiet. Tydelig er man ikke veldig konsekvent.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 12:31   #13
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det ikke bedre da å velge en hard-shell koffert, istedet for en sekk, når du er redd for innholdet?
Har ingen slik koffert, og synes ryggsekk er mye enklere å bære, sliter mindre på armene og hendene er frie.

Jeg kunne jo kjøpt en trillekoffert, men jeg synes ryggsekk er mer fleksibelt.
Old 18-06-2009, 13:07   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Samler faktisk litt på vulkanske steiner selv, men har dem i insjekket bagasje . Spes. fra Hawaii. Men ofte blir de puttet sammen med skittentøyet i en mindre nylonbag. MERK. Fra USA må den være åpen eller TSA lås. Blir garantert sjekket.. Finner alltid lapp at de har åpnet bagen/kofferten.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 13:39   #15
Isbamse
ScanFlyer Molded

Tviler ikke - da jeg kom fra Denver sist sommer hadde de sjekket sekken - kanskje ikke så rart siden det lå en diger sandsteinsplate med form som et enormt skjell oppi der. Den var faktisk helt naturlig dannet.

det jeg måtte ta med fra Færøyene blir nok pakket inn i mye dorullpapir og avispapir før det evt havner i en papp-eller plastekse inni sekken.

Last edited by Isbamse; 18-06-2009 at 13:57.
Old 18-06-2009, 16:10   #16
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

står det ikke på denne lista her: http://www.luftfartstilsynet.no/secu...ticle13727.ece så kan man jo sikkert ha det med seg
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 16:21   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
står det ikke på denne lista her: http://www.luftfartstilsynet.no/secu...ticle13727.ece så kan man jo sikkert ha det med seg
Da kan bare definere det som "Stumpe gjenstander som kan volde skade" så kan de nekte deg å ha det med (pkt C i referansen din)

Old 21-06-2009, 11:06   #18
Isbamse
ScanFlyer Molded

Ja, det var det jeg også tenkte på. Uansett juss; stein er nå en gang tunge og harde...
Reply

Posting Rules