![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dagens sannsynligvis rareste spørsmål: Kan man ha med stein i håndbagasjen? Sett bort fra vekt- og størrelsesgrenser for håndbagasje, vil stein bli regnet som våpen? Finner ikke noe om det på avinor sine sider, sikkert fordi det er for sært. Jeg vil tro at veldig små stein ville bli godtatt, og de største må sjkkes inn uansett, men stein i knyttnevestørrelse; vil det bli regnet som potensielt våpen?
Jeg nøyer meg nemlig ikke med en nerdete interesse, samler også mineraler (som også ledet meg til å bli geolog), og nå skal jeg til Færøyene i jobbsammenheng, og der er det svært mye fint å finne. Innsjekket bagasje blir jo ofte røft håndtert, og siden stein sikkert vil se rart ut på røntgen kan de dessuten finne på åpne og sjekke, og dermed kunne ødelegge skjøre prøver. Derfor er håndbagasje det beste, om mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
|
![]()
Som geolog burde du da vite at stein er flytende, bare den er varm nok, så husk å ikke ha en stein over 100ml med deg...
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tja, sikkerhetskontrollen kan noen ganger få det til å koke for meg, så jeg må passe på å ikke ta på steinen da, ellers blir den ulovlig eller må i pose
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Free Luigi
|
![]()
Er du geolog?
![]() Som geologistudent (vel, det og mye mer) kan jeg nevne at jeg fikk med meg stein i håndbaggasjen nå i Mai ![]() ![]() Er det noe skikkelig skjørt - la oss si et mineral med "superfin" krystallform (f.eks en stilbitt, kommer ikke de fra Færøyene? ![]() Jeg hadde med meg en masse fossiler i innsjekket ryggsekk, naturlig nok var noe ødelagt :/
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 17-06-2009 at 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja, jeg er geolog, og har doktorgrad fra Tromsø.
Vi skal til Færøyene for å se på problematikk i forhold til basalt og seismikk (ble dette OT???) og så har jeg tenkt å ta med noen zeolitter hjem i tilleg ![]() Men, tilbake til spørsmålet: Kan dere som kan noe om sikkerhet og bagasjeregler si noe om hvor store steiner det evt kan være mulig å få med inn i kabinen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Små silisiumklumper på en liten håndfull i størrelse har ihvertfall gått greit for meg......dog så er jo silisium hverken en stein eller metall skal man pirke
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Går vel på våpenpotensialet til steinen(e) (mao størrelse og vekt).
Kjøpte en liten steinskulptur (elg) på torget i Riga før jul (litt mindre enn en håndball) og ble stoppet i sikkerhetskontrollen der. Etter litt om og men, og det faktum at jeg sa at da fikk det være det samme fikk jeg den med meg. Vel hjemme på TRD spurte jeg sikkerhetsperonalet der og fikk til svar at den hadde jeg aldri i livet fått med meg der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Developer
![]() Join Date: May 2006
|
![]()
Til opplysning, observerte min ledsager og meg ved feriereise i Hellas, at samtlege med steiner i håndbagasjen måtte legge dette att i security. Stein i koffert/ekspedert har me ikkje hatt problemer med. Dette var rett nok småstein frå strender o.l....
Slike sikkerhetskontroller kan nok variera, men samler du, legg den heller i kofferten, så slepper du å risikera å måtte legge att ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Da får man huske på å ha god plass i sekken, ha med godt med dassrull og avispapir og bobleplast, og sende sekken så fort på spesialbagasjebåndet på Vagar at de forhåpentligvis ikke merker at den er litt over 20 kg
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er det ikke bedre da å velge en hard-shell koffert, istedet for en sekk, når du er redd for innholdet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg kunne jo kjøpt en trillekoffert, men jeg synes ryggsekk er mer fleksibelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Samler faktisk litt på vulkanske steiner selv, men har dem i insjekket bagasje . Spes. fra Hawaii. Men ofte blir de puttet sammen med skittentøyet i en mindre nylonbag. MERK. Fra USA må den være åpen eller TSA lås. Blir garantert sjekket.. Finner alltid lapp at de har åpnet bagen/kofferten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tviler ikke - da jeg kom fra Denver sist sommer hadde de sjekket sekken - kanskje ikke så rart siden det lå en diger sandsteinsplate med form som et enormt skjell oppi der. Den var faktisk helt naturlig dannet.
det jeg måtte ta med fra Færøyene blir nok pakket inn i mye dorullpapir og avispapir før det evt havner i en papp-eller plastekse inni sekken. Last edited by Isbamse; 18-06-2009 at 13:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
står det ikke på denne lista her: http://www.luftfartstilsynet.no/secu...ticle13727.ece så kan man jo sikkert ha det med seg
![]()
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja, det var det jeg også tenkte på. Uansett juss; stein er nå en gang tunge og harde...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kaster stein i glasshus | Jarlabanke Vking | Flyforum | 68 | 17-07-2010 20:05 |