![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
|
![]()
Hei
Jeg lurer på hva som er vanskeligst å bli, helikopterpilot eller trafikkflyger? Og hvorfor? Mvh CNO324 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,421
|
![]()
Tror ikke det finnes noe fasit svar på det. Alt er på interesse og va DU liker. Setter du deg et mål så bryr en seg lite om hva som er lettest.
Mye av teorien er den sammen, mens den praktiske delen dog er forskjellig. Selv har jeg PPL-A, og forksjellen på PPL-A og PPL-H teori er kun om første faget heter "Flyteori" eller "Helikopterteori", de resterende 8 fagen er helt like. Hvordan det er på CPL stadiet vett jeg ikke. Helikopter er det dyreste (grunnet høyere timepris på flygning), men jeg reiner med du av interesse velger hva du vil bli, og ikke penger ![]()
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
|
![]()
Flott Svar, Penger er ikke noe problem
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
|
![]()
Er det samme krav som trafikkflyger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
|
![]()
Hva det løye?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Kravene er akkurat det samme. Du må igjennom samme type Medical-check for trafikkflygere. (Klasse 1)
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
|
![]()
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023 ----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]()
Det kommer an på hvilket helikopter du flyr. Det er helikoptre i Norge som krever rwy både i forbindelse med avgang og landing (onshore) og da blir også crosswind en faktor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da
![]() 400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
Veldig enkelt forklart og som en kortversjon: offshore har man helideck og man bruker en TDP basert på høyde over helidekket som gir tilstrekkelig separasjon fra dette samt høyde over sjøen til å kunne fly ut av en single engine situasjon etter TDP. Onshore gjelder 427mtr for landing og 800mtr for T/O (S-92), så du husker nokså rett. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Holder selv på med å bli trafikkflyger, men kommer garantert til å ta PPL-H en vakker dag!
Helikopter ser utrolig moro ut, og hadde jeg turt, samt hatt nok interesse for dem, så kunne jeg fint ha tenkt meg CPL på heli. Men markedet blir med en gang litt mindre på heli, men man får jo drive med det en vil om man bare står på.. Og som Roxman sa, så er det heller interessen som får dømme hva en vil, fordi det er ikke noe som er vanskeligere enn det andre.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva er SGH4 ? | G-COLE | Register- og ATC-Forum | 11 | 07-11-2012 22:49 |
Hva er GAF187? | Glenn | Register- og ATC-Forum | 2 | 16-12-2009 16:54 |
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? | Utflyttet | TripReports | 120 | 18-07-2008 13:42 |