Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2009, 20:31   #1
CNO324
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
Default Hva er vanskeligst?

Hei

Jeg lurer på hva som er vanskeligst å bli, helikopterpilot eller trafikkflyger? Og hvorfor?

Mvh CNO324
CNO324 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2009, 22:43   #2
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,421
Default Re: Hva er vanskeligst?

Tror ikke det finnes noe fasit svar på det. Alt er på interesse og va DU liker. Setter du deg et mål så bryr en seg lite om hva som er lettest.

Mye av teorien er den sammen, mens den praktiske delen dog er forskjellig. Selv har jeg PPL-A, og forksjellen på PPL-A og PPL-H teori er kun om første faget heter "Flyteori" eller "Helikopterteori", de resterende 8 fagen er helt like. Hvordan det er på CPL stadiet vett jeg ikke. Helikopter er det dyreste (grunnet høyere timepris på flygning), men jeg reiner med du av interesse velger hva du vil bli, og ikke penger
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2009, 21:42   #3
CNO324
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
Default Re: Hva er vanskeligst?

Flott Svar, Penger er ikke noe problem
CNO324 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2009, 22:11   #4
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Hva er vanskeligst?

Quote:
Originally Posted by CNO324 View Post
Flott Svar, Penger er ikke noe problem
Haha

**filler**
Novair is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2009, 22:32   #5
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Hva er vanskeligst?

Quote:
Originally Posted by CNO324 View Post
Flott Svar, Penger er ikke noe problem
Da er jeg misunnelig.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2009, 22:34   #6
CNO324
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
Default Re: Hva er vanskeligst?

Er det samme krav som trafikkflyger?
CNO324 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2009, 22:59   #7
CNO324
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Kolnes,Karmøy
Posts: 63
Default Re: Hva er vanskeligst?

Hva det løye?
CNO324 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2009, 11:01   #8
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Hva er vanskeligst?

Kravene er akkurat det samme. Du må igjennom samme type Medical-check for trafikkflygere. (Klasse 1)
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2009, 12:47   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Hva er vanskeligst?

Quote:
Originally Posted by CNO324 View Post
Flott Svar, Penger er ikke noe problem

Skulle ønske jeg noengang kunne si det.......
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 17:31   #10
WF2BNN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
Default Re: Hva er vanskeligst?

Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023
----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90
WF2BNN is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2009, 21:21   #11
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Hva er vanskeligst?

Quote:
Originally Posted by WF2BNN View Post
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....
Det kommer an på hvilket helikopter du flyr. Det er helikoptre i Norge som krever rwy både i forbindelse med avgang og landing (onshore) og da blir også crosswind en faktor.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 22:36   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Hva er vanskeligst?

Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da

400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 00:35   #13
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Hva er vanskeligst?

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da

400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..
Det har med single-engine performance og sertifisering å gjøre, CAT A i JAR-OPS. For "clear non elevated heliport class1" med en TDP (t/o decision point) på 55kts er kravet 800 rwy (S-92). Ved å variere TDP (foreksempel på beskostning av payload/fuel) kan man akseptere kortere rwy.
Veldig enkelt forklart og som en kortversjon: offshore har man helideck og man bruker en TDP basert på høyde over helidekket som gir tilstrekkelig separasjon fra dette samt høyde over sjøen til å kunne fly ut av en single engine situasjon etter TDP.

Onshore gjelder 427mtr for landing og 800mtr for T/O (S-92), så du husker nokså rett.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 06:49   #14
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Hva er vanskeligst?

Holder selv på med å bli trafikkflyger, men kommer garantert til å ta PPL-H en vakker dag!
Helikopter ser utrolig moro ut, og hadde jeg turt, samt hatt nok interesse for dem, så kunne jeg fint ha tenkt meg CPL på heli.
Men markedet blir med en gang litt mindre på heli, men man får jo drive med det en vil om man bare står på..

Og som Roxman sa, så er det heller interessen som får dømme hva en vil, fordi det er ikke noe som er vanskeligere enn det andre..
N2630B is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er SGH4 ? G-COLE Register- og ATC-Forum 11 07-11-2012 22:49
Hva er GAF187? Glenn Register- og ATC-Forum 2 16-12-2009 16:54
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? Utflyttet TripReports 120 18-07-2008 13:42


All times are GMT +2. The time now is 09:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.