Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-06-2009, 11:58   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Bryllupsreise til SEZ med noe attåt.

Bakgrunn
Bryllupsreiser krever noe ekstra, og jenter ønsker noe de har lest om i blader eller noe de kan fortelle venninnene om. Jeg forstod derfor kjapt at min plan om Beijing og Thailand antagelig ikke ville være spennende eller romantisk nok, spesielt ikke siden vi allerede hadde vært i Thailand flere ganger. Dessuten er jo ikke alltid været det beste i Thailand i april mai. Det skinte gjennom at Mauritius, Seychellene og Maldivene klang bra i en kommende bruds ører. Jeg skjønte at her var det nødvendige og tenkte strategisk og langsiktig, så disse stedene ble nærmere undersøkt. Vi endte opp med Le Meredien på Seychellen, og Emriates hadde et greit tilbud i C-klasse. Sidne vi allikevel måtte innom både London (Hilton Metroploe) og Dubai (Le Meridien Dubai ved flyplassen) ble det stopp her også.
Ruten ble altså som følger:
27 apr SK xxx 07.50 OSL-LHR
27 apr EK 002 14.00 LHR-DXB
28 apr EK xxx 01.50 DXB-SEZ
4 mai EK xxx 08.15 SEZ-DXB
9 mai EK 001 07.30 DXB-LHR
12 mai SK xxx 17.30 LHR-OSL

OSL-LHR i M-klasse
Her hadde vi bestilt enveis billett med SAS til 670 eller 760 kr. Flytoget til OSL og kjapt gjennom sikkerhetskontrollen med EBG. Hadde overtalt kona om at det var greit å ikke sjekke inn bagasje, og satset på at de ville gå greit å lure med en bag ekstra siden begge hadde EBG. Jeg rakk en kjapp matbit i loungen, og det rakk kona også etter en shoppingrunde. Tuslet ut til gaten og var blant de første ombord. 12 a og b (nødutgang). Temmelig begivenhetsløs tur til Lhr bortsett fra at jeg antagelig mistet jobbmobilen da vi gikk av flyet (eller i sikkerhetskontrollen). Problemer med å kjøre fram gaten så vi måtte få en ”biltrapp”.

Fikk utdelt boardingkort til både lhr-dxb og dxb-sez samt invitasjon til Emirates sin lounge av SGS medarbeideren i transfersenteret. Etter litt shopping gikk vi til Emirates sin lounge. Meget bra lounge som Gard har dokumentert tidligere. Eneste å utsette var at spriten ikke var den aller beste, men Champis var det☺

Hadde beregnet veldig god til på LHR siden vi ikke hadde gjennomgående billetter, men 13.30 var det på tide å tusle ombord i valen som ventet. Jeg hadde prøvd ut SQ C-klasse på deres A380, og var spent på sammenligningen.

Setene var store, og greit med egen minibar selv om drikken var romtemperert. Fine noise-canacelling øretelfoner og god teppe og stor pute. Imidlertid savnet jeg en ordentlig korsryggstøtte og en ”leg.-rest” ikke bare ”foot-rest”. Sengen var seff veldig god. Det var også massagefunksjon i setene, men denne duret og skranglet så fælt at vi ikke turte bruke den pga medpassasjerer. Veldig bra AVOD med stor skjerm. Men setet virket allikevel litt ”billig”. Mener at Sq sitt på A380 er bedre, men noen er helt sikkert uenige i det. En ting som er viktgi å huske på når en flyr Emirates A380 er at det bare er annenhver rad av midtradene som egner seg for folk som reiser i følge. På begge A380 flygingene var det par som hadde en vegg mellom seg ufrivillig, men C-klasse var så godt som full begge veier, så de fikk ikke byttet. Det er kjipt på bryllupsreise. Dette gjaldt seff ikke oss, og for første gang fikk jeg ros av min kone for å være ”litt mer reise- og flyinteressert enn gjennomsnittet”☺.

Bra innhold i amenitykitene, og hadde det ikke vært for væskereglene noen har funnet på, ville de vært geniale å reise med.

Maten var god, det ble servert middag, men måltid rett før landing som det stod om i menyen så vi aldri noe til. Vi fik også en oppvisning i hvor mye crewet har å si. Kona mi fikk kjempeservise hele tiden med påfyll av vin etc. Jeg ønsket med rødvin til hovedretten og regnet med at det var innlysende at jeg ønsket en annen drikke til kjøtt enn fisk, men etter å ha ventet i ti minutter måtte jeg huke tak i en for å få henne til å gi meg ett nytt glass. Rettene blir forresten båret frem individuelt, ikke på en tralle som hos SAS. Det er kanskje ikke like fancy, men jeg liker nå konseptet til SK, og fjerner gjerne plasten selv om jeg slipper all svadaen hos Emirates. Og til de av dere som har latterligjort ”synkroniseringen” hos SAS, må jeg si at jeg har skjønt poenget med den etter å ha fløyet med Emirates. Det er hyggelig å få spise samtidig som reisefølget.

Loungen bak i flyet var også fin, men ikke så spennende. Full bar samt endel fancy småkaker og canapeer, men SAS sin buffe er like grei.

Det var vindu på toalettene som vendte ut på flykroppen, men ikke så fine som SAS sine. Parfyme, tannbørster og barberhøvler (som faktisk går an å bruke i motsetning til de fleste engangshøvler en får utdelt).

Da vi om til Dubai måtte vi gjennom en ny sikkerhetskontroll, og vi fant ingen som var dedikert til Business og First. Mulig vi bommet ett eller annet sted Iallfall var det kaos og uoversiktelig, men tilslutt fant vi en kø som ikke var altfor lang. Vel gjennom køen kom vi opp i transitthallen og fant loungen som var enorm og upersonlig. De har alt en trenger (masse mat, Gul Enke, is, kaker, sprit etc), men den er veldig upersonlig, overfylt og mye støy siden den ikke er lukket fra resten av flyplassen. Vi fikk 20 min her før vi gikk innom en Tax-free for å kjøpe solkrem og noen flasker vin. (var usikre på vinprisene på Seychellene).

DXB-SEZ
Det var en A330 som skulle ta oss de fire timene rett sørover til SEZ. Business i en 2-3-2 konfig og var helt full. Vet ikke riktig hvordan det var i Frist Class (to eller tre rader i 2-2-2) eller i økonomi (2-4-2) Var minst 7 rader c-klasse. Setene her var egentlig vel så behagelige som i A380, minnet litt om de gamle C-setene til SAS, men må ha vært smalere pga fem i bredden. Pre-departure drink og frokost ble servert en varm frokost til de som ikke ville sove.

Vel fremme på SEZ var det å komme seg gjennom passkontrollen, uten at russerne fikk snike foran en. Veldig enkel flyplass. Taxi til hotellet fikk jeg prutet ned til 25 Euro som antagelig var en helt ok pris i og med vi måtte betale 30 Euro på vei tilbake.

SEZ-DXB
Flyet skulle gå 08.30, så vi måtte tidlig opp siste dagen. Hotellet serverte heldigvis continental frokost (som egentlig var full amerikansk) fra 05.30. Drosje til flyplassen og rett bort til innsjekkingsskranken som var ute i friluft. Litt for mange mennesker som jobbet bak skranken, så prosedyren tok vel fire gnager så lang tid som SGS bruker på Gardermoen. SIkkerhetskontorllen foregikk innendørs. Straks vi var gjennom denne fant jeg ut at det ikke erlov å ta bilder i tax-free butikken på sez.... Jeg trakk opp i loungen som jeg regnet med at var av Prioritypass standard, men der to k jeg feil. Den var nyoppusset med seks datamaskiner med internett, frokost og alle typer drikke. Gledelig overrakselse, spesielt siden flyet viste seg å være tre kvarter forsinket. Det var enten Air Seichellez eller flyplassen som stod for driften,

Det var A330 som skulle ta oss tilbake igjen også. Ble servert god frokost (og champis). Hver gang de kom med drikke mens vi så film, hadde de gjerne også med seg litt snacks. Det var en fin tur, med litt mer enn halvfull C-kabin. Vel fremme i Duabi kom vi oss rakst gjenom passkontroll, kjøpte inn litt vin og fant skranken der vi kunne hente ut en V70 med sjåfør☺. Le Meredien Dubai ligger bare fem minutter fra flyplassen, så det var en kort kjøretur.

DXB-LHR
Opp tidlig her også, flyet skulle gå 07.45 (om jeg ikke husker feil). Hadde Club-fordeler på hotellet så vi ble kjørt i en eller annen s-klasse Mercedes til Business check-in. Gikk gjennom imigration også opp heis opp i Terminalen. Det var faktisk ett stykke å gå til loungen fra heisen, hadde egentlig regnet med at denne skulle ligge nærmere business og first check-in. Loungen var fortsatt overfylt. Jeg tror det er ett tips og g på ett stykke inn i loungen for å finne områder som er litt roligere, men vanskelig å finne plass. I tillegg er det mye støy fra terminalen. Imidlertid er utvalget av mat og drikke meget bra.

C og F boardet fra samme etasje som loungene ligger, dvs i etasjen over Y. Ombord i flyet fikk vi første servert en enkel frokost. Man velger selv fra menyen, jeg synes det er vel greit med SAS versjonen her også jeg da, hvor en får ett brett med ”standard” vare på også kommer trallen med egg, bacon, pannekaker etc. Til lunsj var det vel fem seks forskjellige retter å velge mellom. Det ble kylling på meg. Denne ble servert lenge før lammet til fruen var klart, men bevares det er jo himmelen i forhold til Y.

Vi landet på rute i London, og priority-tagen på bagasjen fungerte 50%... Det ble levert ut Fast Track billetter, men disse kan visstnok bare brukes for non-schengen. Rett etter tollen var det en skranke der vi fikk tildelt Mercedes E-klasse med sjåfør. Det vanlige er visstnok Volvo S80.

Etter to dager med fint vær i London var det tid for å avslutte bryllupsreisen, med SAS C-klasse LHR-OSL. Billetten var kjøpt som cash and miles via BMI. Tenkte ikke før etterpå at det var latterlig å betale 170 pund for den billetten. Vi tok Heathorw Connect fra Paddington (tar 30 min og koster 7 pund). Fikk sjekket inn bagasjen hos en uvanlig hyggelig og effektiv fyr i innsjekkingskranken. Kjapt gjennom sikkerhetskontrollen i fast-track. Vi fant veien til SIA-loungen og koste oss med champis til det var tid for å boarde. På denne turen ble det servert biff, som var god. Hyggelig og effektiv betjening. Det var en forholdsvis full flight (synes det virker som om SAS fyller OSL-LHR-OSL bedre enn det BA gjør). Ikke så mye mer å si om den.

Til de av dere som har lastet opp bilder tidligere, er det mac som er noe dritt, eller kan man bare laste opp ett bilde av gangen?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2009, 16:34   #2
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Default Re: Bryllupsreise til SEZ med noe attåt.

Flott raport, bra lesning.

Angående bildene, det jeg gjør er å laste dem opp til f.eks Photobucket eller en annen lignende side før jeg legger dem inn her.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2009, 20:12   #3
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Hei

Bra rapport men den blir nok enda bedre med noen bilder :-) Det hørtes ikke feil ut med tur til Seychellene - hvordan var hotellet der?
Ellers kjenner jeg igjen en del av dine kommentarer fra Emirates flyturen - sete konfigen, matserveringen etc. Bra rapport :-)
Old 11-06-2009, 21:23   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Glimrende. Har lenge tenkt på å ta turen til Seychellene og akkurat hotellet du bodde på. Litt mer info samt bilder hadde vært kanon
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 14:32   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Prøver med bilder her:

Champis og hvitvin i EK LHR-lounge, Dusj i EK LHR lounge, Deler av buffe i EK-LHR lounge, Sete EK A330, Dame toalettmappe på EK A380 (ikke utdelt DXB-SEZ), Frokost EK A380 DXB-LHR, Åpent bad-løsning Royal Orkid souite (tror jeg det het) Le Meridien Fisherman´s Cove, solnbedgang sett fra ene baren på hotellet, "stue del" av suite Fisherman´s Cove, Åpen dusj (og toalett med bare bambusdør). Får se om jeg ikke finner flere bilder etterhvert.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	L1020095.jpg
Views:	365
Size:	84.4 KB
ID:	23141   Click image for larger version

Name:	L1020092.jpg
Views:	359
Size:	50.5 KB
ID:	23142   Click image for larger version

Name:	IMG_3096.jpg
Views:	356
Size:	96.0 KB
ID:	23143   Click image for larger version

Name:	IMG_3154.jpg
Views:	355
Size:	66.0 KB
ID:	23144   Click image for larger version

Name:	IMG_3135.jpg
Views:	352
Size:	52.2 KB
ID:	23145  

Click image for larger version

Name:	IMG_3153.jpg
Views:	103
Size:	78.2 KB
ID:	23146   Click image for larger version

Name:	IMG_3162.jpg
Views:	106
Size:	42.4 KB
ID:	23148   Click image for larger version

Name:	IMG_3247.jpg
Views:	95
Size:	58.4 KB
ID:	23149   Click image for larger version

Name:	IMG_3166.jpg
Views:	82
Size:	39.0 KB
ID:	23150   Click image for larger version

Name:	IMG_3163.jpg
Views:	81
Size:	35.9 KB
ID:	23151  

Last edited by Chriscross; 14-06-2009 at 14:44.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 17:38   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Fine bilder, tar gjerne noen fler

Posting Rules