![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
En A320 med 5 ombord er styrtet i havet ud for Frankrig.....
ifølge DR1 tekst TV...Det er en på en træningsflyvning....Gad vide om det er en sprit ny A320 ?? Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Hørte akkurat på CNN - og det meldte at dette kunne være en maskin som skulle til New Zealand
S |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Ifølge cnn.com så stod det at det var 5 personer ombord
Ikke noe artikkel enda, kun "breaking news" EDIT: endret til 7 personer og at det var en Air New Zealand maskin EDIT 2: Artikkel: http://cnnwire.blogs.cnn.com/2008/11...official-says/
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 27-11-2008 at 18:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
og jeg som nettopp satt og så på AF358 på YYZ fra 2005 på National geographic nå nettopp
![]()
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Dukket også opp noe info her, ingen overlevende sies det:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3872906.ab Quote:
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
NTB har en sak som oppdateres kontinuerlig og som man kan følge på denne adressen:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=554849 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
|
![]()
A320-232 n 2500 D-AXLA av XL Germany (leaset fra Air New Zealand). Straks skulle komme tilbake til eier.
__________________
LOT oss fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
|
![]()
Ganske nytt fly også, drøye 3 år gammelt bare.
Serial number 2500 Type 320-232 First flight date 30/06/2005 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
|
![]()
Flyet var underveis til Frankfurt (ferry).
__________________
LOT oss fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Nei, det var en teknisk testflight etter vedlikehold. Flyet tok av fra PGF, og kræsjet 16 minutter etter avgang, ca. 20 km fra flyplassen... Ombord var det to piloter fra XL Germany, én pilot fra Air New Zealand, tre teknikere fra Air New Zealand, og én inspektør fra CAA New Zealand. Flyet skulle returneres til Air New Zealand etter at XL Germany hadde leaset flyet i to år. Last edited by KennethGS; 28-11-2008 at 00:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Hvaslags testflight var dette? Var det en pålagt flight etter vedlikehold, eller ble den utført for å "demonstrere" for Air New Zealand at flyet fortsatt var i bra stand? Det at det var en fra CAA ombort taler vel for at det var noe som var obligatorisk. Noen her som kan fortelle når det er pålagt å utføre testflight av et fly, før det settes i passasjertrafikk igjen?
Utrolig trist for de som var ombord og deres familier, men veldig bra det ikke var passasjerer ombort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Så kan bare begynne å spekulere på hvordan et så nytt fly med så mange kvalifiserte piloter ombord skal kunne bare styrte på en slik måte.
I følge øyenvitner så "bare" styrtet det uten fortugående "problemer" ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Aviation Safety Network sier følgende:
Date: 27 NOV 2008 Time: 16:46 Type: Airbus A320-232 Operator: XL Airways Germany Registration: D-AXLA C/n / msn: 2500 First flight: 2005 Engines: 2 IAE V2500-A1 Crew: Fatalities: 7 / Occupants: 7 Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 0 Total: Fatalities: 7 / Occupants: 7 Airplane damage: Written off Location: 7 km off Saint-Cyprien (France) Phase: Approach Nature: Test Departure airport: Perpignan Airport (PGF) Destination airport: Perpignan Airport (PGF) Flightnumber: Airbus A320 D-AXLA had been leased by XL Airways Germany since May 2006. The airplane was due to be returned to its owner, Air New Zealand, on December 1, 2008. The Airbus was ferried to Perpignan (PGF) where it underwent maintenance at EAS Industries. It was also repainted in full Air New Zealand livery, but retained the registration D-AXLA. French newspaper Midi Libre reported that the airplane carried out a test flight on the morning of November 27. D-AXLA departed Perpignan in the afternoon for a second test flight. On board were two XL Airways pilots, a senior Air New Zealand pilot, three Air New Zealand engineers, and a N.Z. Civil Aviation Authority (CAA) inspector. On approach back to Perpignan radio contact was lost while the A320 was at 3500 feet. A radar controller reportedly saw the airplane descending fast in a left hand turn. It struck the sea and broke up. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Kanskje det ikke hjelper noen ting å ha verdens beste piloter, kjerra har vært skrudd på (C-sjekk) og øyevitner sier at bussen gikk i sjøen med nesen først. Heller ikke verdens beste fly-by-wire hjelper hvis ikke alle skruer og muttere er tightet.
Nå beveger vi oss farlig nært å antyde årsaken til flystyrten, men den endelige bekreftelsen får vi vente med til ulykkesrapporten foreligger.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Sant nok.. Tragisk er det uansett
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
Havarikommisjonen som undersøker Airbus A320 krasjet i Frankrike leter nå etter årsaken til at flyet styrtet. En av terioene er at malerjobben utført på flyet kort tid før avgang kan være årsaken til ulykken. Av: Hans Olav Nyborg Det er franske etterforskere som sier til avvisen Le Figaro at de nå sjekker om maling som ble påført flyet kan ha forstyrret eller dekket til deler av instrumenter på flyet som igjen førte til at det styrtet i sjøen. Flyet hadde fått et strøk maling før det fikk fargene tilhørende Air New Zealand på seg under sitt besøk hos et firma i Frankrike som har spesialisert seg på å male fly. Årsaken til en flystyrt kan som regel hentes ut fra de sorte boksene i flyet, men i dette tilfellet viser det seg at begge boksene ombord i Airbusflyet trolig har fått så stor skade at det er usikkerhet om de vil kunne brukes til dette formålet. Air New Zealands pilot Brian Horrell (52) og flytekniker Murray White (37), Michael Gyles (49) samt Noel Marsh (35) omkom , det samme gjorde Jeremy Cook (58) fra luftfartstilsynet i New Zealand og to tyske piloter fra XL Airlines. Tre av de som var ombord er til nå funnet døde, den siste ble funnet inne i deler av flykroppen på havets bunn. Det meste av flyet er knust til så små biter at det ikke er å kjenne igjen. Den delen av flyet som er gjenkjennelig er halepartiet som synes godt fra overflaten der det ligger på bunnen melder franske aviser. Det blir nå beregnet minst to år før årsaken til ulykken er kartlagt ettersom det er så lite igjen å gå på.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
PC crash | sk931 | Småprat | 0 | 14-02-2012 07:45 |
Crash i Sveits | LN-VLE | Flyforum | 4 | 15-10-2011 10:25 |
US Air crash | svgspotter | Register- og ATC-Forum | 3 | 29-03-2010 13:09 |
ga crash. | tintin | Flyforum | 1 | 07-02-2010 01:57 |