![]() |
|
![]() |
#1 |
Crew Chief ass.
Join Date: Apr 2008
Location: Ørland
Posts: 64
|
![]()
I en diskusjon om hvor vidt en B757 kunne lande på Vigra eller ikke (noe den kan), synes jeg det var litt interessant å tenke på hva det største flyet som er blitt tatt ned på flyplasser rundt om i Norge er.
Hadde vært fint om vi kunne sette det opp någenlunde slik: Største fly på Vigra Sted: Ålesund Lufthavn Vigra Flytype: Ilyushin 76 Dato: 24. februar 1998 Makst startvekt: 190 tonn Lengde: 46,5 meter Vingespenn: 50,5 meter Fra boken Ålesund Lufthavn Vigra 50 år 1958-2008 av Bjørn Owe Hjelle ![]() Foto: Helge Valen ![]() Kan bli spennende å se hvilken monstermaskiner som har presset seg ned på norske lufthavner opp gjennom årene. Airbus A380 er vel det største som har landet på OSL?
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
|
![]()
Høyner med C-5 Galaxy på Kjevik i mai 2001 og 2004
![]() Wingspan: 67.89 meters Length: 75.3 meters Height: 19.84 meters Maximum Takeoff Weight: 348,818 kilograms Takeoff: http://www.youtube.com/watch?v=CjmG4bwMfcc
Se også http://www.kjevik.dk/c17c5.htm http://kjevik.dk/blugame.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
C-5 Galaxy på Bardufoss... Om det min far forteller er riktig, så måtte de hente inn nytt crew for avgang, crew-et som landet skal ha nektet å ta av igjen. Men den historien er det sikkert noen andre her som kan bekrefte/avkrefte...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,004
|
![]()
Libreville er da ikke i Kongo så vidt jeg. Hovedstaden i Gabon heter derimot Libreville.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Da jeg arbeidet i Forsvaret på Bardufoss, tidlig på 80-tallet, ble det fortalt at Galaxy'en måtte flyttes etter en tid på apron, p.g.a. bæreevnen til underlaget. Vet heller ikke om dette stemmer...;-) T-H |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Den er selvopplevd Tally-Ho - landet med Hercules fra Sola på vårparten i 1981 mens de holdt på å flytte på en Galaxy der.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]()
Samme på Bodø på 80 tallet
Høyner med C-5 Wingspan: 67.89 meters Length: 75.3 meters Height: 19.84 meters Maximum Takeoff Weight: 348,818 kilograms .................................................. .................................................. .:c Fikk tilbud om gratistur til USA, men så var det å komme seg hjem da.................................., måtte beklageligvis si nei. ![]()
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]()
På Geiteryggen er det en MD 87 som er den største, tror det var på flystevnet i 92. den var vistnok for lang til den kunne snu i baneenden, så den måtte pushes bak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Bodø, AN124
Wingspan: 73.3 meters Length: 68.96 meters Height: 20.78 meters Maximum Takeoff Weight: 405,000 kg
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
Jeg har også hørt historier om amerikanske crew som har fløyet inn til BDU i mørke og bannet stygt da de så innflyvningen i dagslys, så du skal ikke se bort ifra at det kan være noe i det at de måtte få et nytt crew. Kan legge til at de gamle deicerbilene til Luftforsvaret på BDU ikke er høye nok til å nå stabilisatorne på C-5. Løsningen var/er å sende en mann opp en stige i halen på C-5'en og heise opp slangen. ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Ja det stemmer nok for OSL sin del at A380 er det største som har landet der.
På Fornebu var det største flyet som landet B747-100, og det største propellflyet uten tvil: Antonov 22 På Gardermoen før OSL åpnet, var nok An-124 den største.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Startvekt: 380.000 kg Vingespenn: 63,45 m Høyde: 17,30 m (-600) / 17,10 m (-500) Lengde: 75,30 m (-600) / 67,90 m (-500) Slikt sett blir det jo en nedtur med Thai 772ER med "bare" 297.500 kg startvekt og kun 63,7 meter lang... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
Som en kuriositet kan forøvrig nevnes at det største flyet som er blitt chartret for å fly til Molde, var en B777 i 1999. Hadde rullebanen vært lang nok, hadde MOL visstnok blitt den første flyplassen i Norge som tok imot en slik. Nå ble det i stedet Værnes. Last edited by slankebrusmannen; 14-10-2009 at 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
På Geiteryggen i -92 så var det vel MD80'en til Norway Airlines og det var vel en -82 eller -83 vel?
Jeg husker det godt, det var herlig flyving å se på, og den strevde fælt med å snu nede i baneenden husker jeg ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 263
|
![]()
Rampen, Norway Airlines var nede på SKE med en 737-300 den 13. august 1991 også. Og så var de "gamle" Herc`ene her nå og da for landingsrunder hvor de landet, backtrack`et og tok av igjen.
Varden skrev at dette var det største som har vært her. Skulle visst ha så og si like stor kropp, men at hercen har større vingespenn enn 737. Noen som vet mer om dette her? Frode! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() Quote:
Vel, nok om kampen. Når det gjelder flyet så hadde vi ikke kunne tatt det ned her samme hvor lang banen måtte ha vært. Taxebanene var/er for smale. Nå er rett nok den ene klar for 757 og 767-200, samt A310, men 777 er av en helt annen størrelse. Ikke hadde vi og har heller ikke oppstillingsplass til en maskin av denne størrelsen. Den blir vel for tung for vanlig asfalt. De forsterkede stands vi har ville ikke gjort noen nytte da den ville ha "skrævet over" betongen og med den plasseringen standene har så ville haleroret ha kommet for nerme senterlinjen på rullebanen til at det kunne lande og ta av andre fly mens den sto parkert... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
AN-124 har også vært på Kjevik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
|
![]()
Det har vært en B757 fra Transavia på KSU. Var vel på 80-tallet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilke er verdens største flyplasser? | Enur | Småprat | 8 | 16-07-2013 13:59 |
Norske flyplasser | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 10 | 03-04-2013 13:05 |
Banemerking på norske flyplasser | Vede | Flyforum | 2 | 31-05-2010 10:44 |
Sikkerhet på norske flyplasser | anders320 | Flyforum | 3 | 15-06-2008 22:56 |
Webcam på norske flyplasser | Green1 | Flyforum | 3 | 21-12-2005 12:39 |