![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]()
Fra ØP:"I forbindelse med Sandefjord Lufthavn AS (SLH) søknad om fornyet konsesjon for videre drift, har det i Nasjonal Transportplan og i utkastet til nye konsesjonsvilkår kommet signaler om at statlige myndigheter ønsker å ta hånd om blant annet Torps åpningstider og flyplassavgifter.
Luftfartstilsynet vil ha adgang til å regulere dagens åpningstider samt fastsette trafikkregulerende bestemmelser. Dette kan bety innstramminger og vil kunne forringe Torps konkurranseevne i forhold til andre flyplasser. Sandfjord og Stokke kommuner regulerer i dag åpningstidene for SLH." Kilde: www.vfk.no Nei til statens reguleringsiver!
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
hva venter man av en regjering som ikke akkurat er for konkurranseutsetting
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Mann kan også snu på flisa. Hvorfor skal Torp få frie hender mens resten av landet må forholde seg til LFT? Er ikke like vilkår en forutsetning for fri konkuranse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Torp er privateid resten er eid av Avinor. Det er forskjellen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Det bir vel ikke fri konkurranse når politikerene skal inn og detalj-styre prisene.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Same same but different. Eierskapet er ikke relevant, vi snakker om Luftfartstilsynnet og det er ikke det samme som Avinor, langt i fra. Det er Luftfartstilsynet som fører tilsyn med luftfarten i Norge hvem som driver flyplassen er i så måte ikke interessant.
Og flyselskapene flyr til Torp, Gardermoen, Rygge uavhengig av hvem som eier. Det skal være like regler for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Konkurranseutsetting handler mer om ideologi enn fornuft - lavere priser og bedre tilbud gir det ikke nødvendigvis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
Like regler er greit, men man får skille på oppgavene og reglene her. LT får holde seg til det som har med sikkerhet å gjøre. Hvorfor skal LT blande seg inn i åpningstidene?
Det står også i artikkelen: Quote:
Hvorfor skal SD bestemme prisene fra et privat foretak til det private markedet? Er det fordi de ønsker at eierene skal tjene mer på å drive flyplass eller fordi de reisende skal betale mer for å bruke Torp? Pengene havner ikke i SDs kasse.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Like vilkaar for alle selskaper er bra, saa det skulle bare mangle at flyplassavgiftene blir det samme paa alle flyplasser. Tipper det blir ramaskrik fra Looser O'Leary og umiddelbar trusel om aa forlate Torp
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det blir vel det ja
![]() Men det blir vel omtrent det samme som å betale 25% moms for en TV hos Expert og bare 15% hos Elkjøp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,596
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]()
Man kan vel ikke kalde Torp for privatejet, når 86,5% er ejet af nogle kommuner?
iflg. artiklen Sandefjord Lufthavn AS: Eiere: Vestfold Fylkeskommune: 43,3% Sandefjord Kommune: 35,7% Vestfold Flyplass Invest: 13,5% (private investorer) Stokke kommune: 7,6% |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
Likefullt et AS hvor staten ikke har aksjer, ei heller en del av Avinor, så det endrer lite på argumentasjonen for de fleste innleggene.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Synes Torp skal få holde seg som den er nå! Trenger ikke å bli overtatt av Avinor, da kan det hende lavprisselskapene forsvinner derfra, merk Ryanair, om avgiftene og slikt skulle endres....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Hvem har sagt at Avinor skal overta Torp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
At Samferdselsdepartementet vil regulere prisene på flyplassene som eies/drives av Avinor er forsåvidt greit; Staten eier Avinor, og Avinor svarer tross alt til Samferdselsdepartementet. Men når så nevnte departement ønsker å regulere prisene på en lufthavn Staten ikke har eierskap i, nei da mener jeg noe har slått klikk...
At det skal være like forutsettninger er greit. Dersom det fastsettes MVA på landingsavgifter, så skal denne selvsagt være lik for alle flyplassene, på samme måte som det gjelder for melk. Dersom MVA er på 12% så er MVA 12%, uavhengig om melka koster 5 kroner eller 500 kroner... Om Rimi ønsker å selge 1 liter melk for 15 kroner mens Kiwi selger den samme melka for 12 kroner, så må de få lov til det. Det er deres rett som nærignsdrivende å sette en pris på produktet de selger. På samme måte har Torp full rett til å kreve bare 1500 kroner i landingsavgift for en flyvning hvor flyverne/selskapet ville betalt 2500 kroner på Gardemoen. Og dersom Samferdselsdepartementet mener at Torp bedriver "underprisning" eller andre konkurransefiendtlige praksiser, så har vi Konkurransetilsynet for nettopp slike tilfeller....
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Hvorfor ikke sette opp avgiftene på APP-tjeneste
![]() Avinor flysikring burde kanskje blitt delt opp i flere deler, en del der de som tjener penger er og en del med alle AFIS-plasser etc. Da kunne alle som tjener penger betalt til de som ikke er lønnsomme å drive, men som det er politisk bestemt at vi skal ha... Da hadde det blitt likere konkurranse. Torp er ikke eneste som ikke er eid av staten. Skien, Notodden og Stord og også kommunale.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegians ruter fra Torp selger bedre enn fra Gardermoen | NorwayDY | Flyforum | 5 | 12-01-2012 12:30 |
Wizz-ruter fra Torp (splittet fra Haugesund-Gdansk) | Stoarn | Flyforum | 6 | 04-12-2011 10:56 |
Hold on your parachute! | C172 | Flyforum | 0 | 03-11-2006 08:56 |
Hold deg fast !! | ENGM RAMP | Flyforum | 2 | 11-08-2006 21:13 |
Luftfartstilsynet smekker Avinor på fingrene...... | M609 | Flyforum | 0 | 09-05-2005 13:15 |