![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
SAS opererte fra 1. mars 1997 til 17. oktober 1997 en Saab 340. Maskinen, som hadde registreringsnummer SE-ISE, hadde SAS-farger bare i noen få uker, og på airliners.net finner jeg et bilde av flyet - og med følgende interessante merknad:
Quote:
Uansett, etter to år hos airBaltic gikk Saab'en til Golden Air i 1999 - og her er den fremdeles. Sjekk ut bildet: http://www.airliners.net/photo/Scand...40A/0082036/L/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dornier
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
|
![]()
Dette visste jeg ikke. Var artig bilde og lesing. Takker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Det står om nettop denne maskinen i boken til Åke Hall ("Luftens vikingar") som handler om SAS sine fly. Her står det det var SAAB som i sammenheng med vattenfestivalen 1993 skulle i rent PR-øyemed vise frem flyet i SAS farger. Det ble malt opp i SAS farger i Eindhoven i slutten av juli og det er altså SE-ISE c/n 156. Det ble dog ikke noe av denne framvisningen av flyet over Stockholm. Grunnen til at SAAB bestemte seg for å ikke vise frem flyet var havariet med JAS-39 Gripen under vattenfestivalen 8/8-1993. Flyet ble opprinnelig levert til Swedair 16/8-1989. Det ble leaset ut til Air Nelson på New Zealand ZK-NLF i mars 1994 og kom tilbake til Sverige i april 1997. Det ble 18/4-1997 registrert SE-ISE på SAS Sverige som da hadde overtatt Linjeflyg og Swedair. Flyet ble aldri brukt av SAS, men ble overført til Air Baltica som LY-BAP i oktober 1997. Ble så på nytt reg. som SE-ISE 10/8-1999 på Golden Air AB. Har aldri hørt om det der med fagforeninger og slik som det er nevnt i bildeteksten på det bildet, det var nytt for meg.
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,055
|
![]()
Husker jeg fløy en Swedair Saab 340 på Sas´ rute mellom Haugesund og Oslo noen ganger, mener at det må ha vært ca. -95-96, kan det stemme ?
edit : finner ingenting i min egen logg som starter ca -95, så var vel kanskje tidligere.. Last edited by Eirik; 06-05-2009 at 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Training Captain SAAB 340 | boner | General Aviation og sjøfly | 0 | 15-02-2010 11:18 |
SAAB 340 i AAR | sk931 | Register- og ATC-Forum | 0 | 20-12-2009 09:48 |
Saab 340 over Lista | Fredriksen | Bilder & foto | 0 | 23-07-2009 19:18 |
Saab 340 | sk931 | Flyforum | 3 | 16-06-2006 10:00 |
Saab 340 Jumpseat | viktorssonm | TripReports | 3 | 20-06-2005 21:06 |