![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tittelen sier vel det meste. Jeg lurer på om forskjellige oljeinstallasjoner også har koder tilsvarende IATA/ICAO på flyplasser? Slk som Gullfaks, Heidrun, Åsgard... anyone?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så vidt jeg husker sier bagasjetag'en til Valhall-feltet 'XVAL', uten at jeg vet om dette er forankret i noe overordnet kodesystem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja, så vidt jeg husker...
Draugen er for eksempel ENDR, Heidrun ENHE, Kristin ENUK, Njord A ENNJ, Njord B ENUN, Norne ENNE, Ekofisk ENEK, Gullfaks A ENGA, osv., osv., osv. Disse EN-kodene brukes også i AFTN-systemet, i tillegg til å identifisere norske flyplasser, og i den sammenheng har Avinor ENAV, Bergen MET ENVV, Luftfartstilsynet ENCA, St. Olav Hospital ENTR, Ullevål Sylehus ENUH og som en kuriositet; Hallingdal Sjukestugu ENAH....
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" Last edited by LN-SSL; 02-04-2009 at 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
De EN-kodene er ICAO-koder, som tilsier hvorfor AFTN-systemet bruker de som første halvdel av en AFTN-adresse. Om plattformene har IATA-koder er et godt spørsmål...
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Samtlige norske offshore installasjoner med fast posisjon har EN-kode. Veldig mange av disse er i ENQ og ENX "serien". De flyttbare bruker alle ZZZZ som er ICAO-speak for "Anywhere in the world". Så vidt jeg vet har ingen av dem IATA kode. EN-listen er lang. ENFB er forresten også gjenbrukt, nå er det Statfjord B. ENTR er også en som har gjenoppstått, før var det Trondheim AoR/ATCC.
Mvh, Last edited by Gandalf; 02-04-2009 at 20:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Mvh, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
ZZZZ kan være hvor du vil i verden kanskje men det må vel gjelde innenfor det landet man flyr i??? For man kan sette ZZBD så vet du at det i alle fall ligger i Bodø area of responsebility (tidligere Bodø FIR: ENBD). Ikke hundre prosent sikker på at man kan sette de to siste bokstavene i Area of responsebility på samme måte som man kunne gjøre det tidligere da det var "mange" flygeinforegioner i Norge...
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Seilfly, ZZBD, ZZSV, ZZOS kodene skal kun brukes på VFR flyginger som i sin helhet gjennomføres innenfor norsk territorium. Offshore trafikk kommer ikke inn her, de er IFR og da skal ZZZZ brukes.
Dersom ZZ- kode brukes i DEP eller DEST i en reiseplan skal felt 18 angi hvor det er, f.eks DEP/SVOLVAER HAVN, eller som Bravene bruker, DEP/KV ANDENES or somesuch... Eller et annet eksempel, IFR helikopter fra Flesland til en flyterigg, da skal siste punktet i felt 15 (Rutefeltet) være LAT/LON til riggen, og i 18 DEST/navnet på riggen. Mvh, Last edited by Gandalf; 02-04-2009 at 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Gandalf: Okei! Det var jeg ikke klar over! Andre avsnitt husker jeg at jeg leste om i AIP eller noe liknende en gang da jeg måtte sjekke opp dette med ZZZZ da det stod på en inngående flightplan på opsen :-)
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Takk for linken!
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Finnes det en oversikt over platformenes koder noe sted?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]() ICAO kodene for faste installasjoner finner du i AIP GEN 2.4 Kodene for flyttbare installasjoner og skip med helidekk X--- (foreks XSTD, XDSD etc) finnes i Jeppesen om du har tilgang til denne. Jeg kikker alltid i cargorommet når jeg går walkaround, blandt annet for å se at vi får med rett bagasje til rett sted. Bagasjen er merket med flightnummeret og navnet på destinasjonen i klar tekst foreksempel HKS 604 - Heimdal (vi skal jo gjerne innom flere plattformer på samme rutenummeret). Brave |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk Brave, fant det på IPPC. Sitter å prøver å få litt info ut om alle destinasjonene til CHC fra KSU ut på kvernberget.net sjø
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har Forus hatt IATA/ICAO-koder? | LN-KOG | Flyhistorisk forum | 2 | 26-02-2012 11:53 |
IATA delay koder | LN-KKY | Flyforum | 18 | 08-04-2008 10:38 |
Etterlysning: IATA koder | Baktusbror | Flyforum | 5 | 20-10-2006 15:16 |