Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2009, 21:59   #1
hmm273
Collector
 
hmm273's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 796
Default Braathens SAFE til Hongkong 1953

Siste tilskudd til samlingen. ENJOY !


.. det tok sin tid å komme frem ...
__________________
Odd Viking:
OY-DDO - DC3
OY-KNC - DC7
LN-MOG - DC8
SE-DGO - F28
hmm273 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2009, 22:05   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Artig med prismatrise for pax og frakt også. Det er noe annet i dag hvor prisene fyker opp og ned daglig.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2009, 22:09   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Hvor lenge holdt selskapene på med disse ekstreme kengururutene?
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2009, 22:13   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,200
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

5020kr i 1953 tilsvarer over 64.000kr idag....og det var en vei. T/r Oslo-Hong Kong kostet da ifølge tabellen her ca 117.000kr
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2009, 22:38   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

liten digresjon, men siden du leker deg med KPI, kanskje du kan finne ut hva 4,5 mill. SEK i 1955 er i dag?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2009, 22:40   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

og takk, Odd for dette! Herlig å se
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2009, 22:45   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,200
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Quote:
Originally Posted by CK View Post
liten digresjon, men siden du leker deg med KPI, kanskje du kan finne ut hva 4,5 mill. SEK i 1955 er i dag?
Nå finner jeg ikke svenske KPI tall, men tar du de norske og omregner med dagens kurs så får du ca SEK 70millioner. Men vet ikke hva forholdet mellom NOK og SEK var i '55
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2009, 18:10   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Ca det motsatta dvs 100SEK gav ca125NOK
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2009, 21:17   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

På sånne ruter som inkluderte en drøss med overnight stops: Var overnattingen inkludert i prisen?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2009, 15:08   #10
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Thumbs up Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Helt herlig! Fortsett å kom med slikt historisk materiale :-)
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2009, 18:59   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Denne var gøyal! Skulle gjerne hatt flere slike eksempler!
Spesielt også å se hvor dyrt det var å fly den gangen!

Hadde de bare en klasse på flyet den gang? Og hva slags flytype ble benyttet her?
Og så lurer jeg også på om overnatting underveis var inkludert!

Noen av dere gamle her inne som vet??

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2009, 23:29   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Takk for at du delte denne innscanningen med oss, Odd!!

Flytypen var DC-4, den ruta ble fløyet fast fra 1949 til 1954. SAS-avtalen fra 1951, gjorde at de ikke fikk fornyet konsesjonen i 1953.

I følge en artikker om norske Dakotaer i et gammlet NFF-kontakt nummer, skriver Kai Hagby at ruta av ulike grunner ofte ble snudd i Amsterdam, og derfor gikk BU´s første DC-3 LN-PAS i fast rute Oslo-Amsterdam særlig sommeren 1950 og ´51, skriver han.

Jeg tor denne ruta var den første som ble fløyet med DC-4 fra Fornebu, da de startet opp våren 1949. Første stoppet var jo på Sola, så de tanket vel opp flyet der.

Jeg vet ikke hvordan dette med overnatting fungerte, men det må jo være inkludert i prisen!
Til gustavf som spurte hvor lenge de holdt på med disse kenguru-rutene, så er svaret at dette var slik det fungerte frem til og med første halvdel av 1950-tallet.
DC-4 hadde ikke lengre rekkevidde enn at SAS f.eks fløy Oslo-Glasgow-Gander-New York, og ikke hadde de trykk-kabin heller.

Det er egentlig først de siste 20 årene det har blitt mest non-stop ruter...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2009, 02:32   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Selv paa 60 tallet var det en kenguru sprell, vi floey hjem I fra Tokyo I 1967: Tokyo - Manila - Bangkok - Calcutta - Tehran - Roma - Zurich - Koebenhavn.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2009, 13:58   #14
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
Default Re: Braathens SAFE til Hongkong 1953

Lækkert :-)

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mimretråd Braathens SAFE KAB Flyhistorisk forum 42 13-05-2019 12:47
Fra Braathens SAFE til SAS-Brathens putzmeister Samlerhjørnet 32 12-10-2010 21:40
Hjelp, trenger farger til Braathens SAFE VW Bil rhusberg Flyhistorisk forum 1 23-09-2010 22:08
Braathens SAFE B-737-400 til salgs Kosmos Samlerhjørnet 0 02-04-2008 16:52
Braathens SAFE WestAir Flyforum 9 06-02-2006 20:05


All times are GMT +2. The time now is 11:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.