![]() |
|
![]() |
#1 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
Siste tilskudd til samlingen. ENJOY !
![]() ![]() .. det tok sin tid å komme frem ... ![]()
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Artig med prismatrise for pax og frakt også. Det er noe annet i dag hvor prisene fyker opp og ned daglig.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Hvor lenge holdt selskapene på med disse ekstreme kengururutene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,200
|
![]()
5020kr i 1953 tilsvarer over 64.000kr idag....og det var en vei. T/r Oslo-Hong Kong kostet da ifølge tabellen her ca 117.000kr
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
liten digresjon, men siden du leker deg med KPI, kanskje du kan finne ut hva 4,5 mill. SEK i 1955 er i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
og takk, Odd for dette! Herlig å se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,200
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
|
![]()
Ca det motsatta dvs 100SEK gav ca125NOK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]()
På sånne ruter som inkluderte en drøss med overnight stops: Var overnattingen inkludert i prisen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
*A Gold/OW Emerald
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
|
![]()
Helt herlig! Fortsett å kom med slikt historisk materiale :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Denne var gøyal! Skulle gjerne hatt flere slike eksempler!
Spesielt også å se hvor dyrt det var å fly den gangen! Hadde de bare en klasse på flyet den gang? Og hva slags flytype ble benyttet her? Og så lurer jeg også på om overnatting underveis var inkludert! Noen av dere gamle her inne som vet?? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Takk for at du delte denne innscanningen med oss, Odd!!
Flytypen var DC-4, den ruta ble fløyet fast fra 1949 til 1954. SAS-avtalen fra 1951, gjorde at de ikke fikk fornyet konsesjonen i 1953. I følge en artikker om norske Dakotaer i et gammlet NFF-kontakt nummer, skriver Kai Hagby at ruta av ulike grunner ofte ble snudd i Amsterdam, og derfor gikk BU´s første DC-3 LN-PAS i fast rute Oslo-Amsterdam særlig sommeren 1950 og ´51, skriver han. Jeg tor denne ruta var den første som ble fløyet med DC-4 fra Fornebu, da de startet opp våren 1949. Første stoppet var jo på Sola, så de tanket vel opp flyet der. Jeg vet ikke hvordan dette med overnatting fungerte, men det må jo være inkludert i prisen! Til gustavf som spurte hvor lenge de holdt på med disse kenguru-rutene, så er svaret at dette var slik det fungerte frem til og med første halvdel av 1950-tallet. DC-4 hadde ikke lengre rekkevidde enn at SAS f.eks fløy Oslo-Glasgow-Gander-New York, og ikke hadde de trykk-kabin heller. Det er egentlig først de siste 20 årene det har blitt mest non-stop ruter...
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]()
Selv paa 60 tallet var det en kenguru sprell, vi floey hjem I fra Tokyo I 1967: Tokyo - Manila - Bangkok - Calcutta - Tehran - Roma - Zurich - Koebenhavn.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
Lækkert :-)
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mimretråd Braathens SAFE | KAB | Flyhistorisk forum | 42 | 13-05-2019 12:47 |
Fra Braathens SAFE til SAS-Brathens | putzmeister | Samlerhjørnet | 32 | 12-10-2010 21:40 |
Hjelp, trenger farger til Braathens SAFE VW Bil | rhusberg | Flyhistorisk forum | 1 | 23-09-2010 22:08 |
Braathens SAFE B-737-400 til salgs | Kosmos | Samlerhjørnet | 0 | 02-04-2008 16:52 |
Braathens SAFE | WestAir | Flyforum | 9 | 06-02-2006 20:05 |