![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Forbruker.no "Fra førstkommende søndag innføres en helt ny ordning for taxfree-handel ved ankomst til norske flyplasser fra utlandet: Nå får alle som går gjennom kassen et stempel - som ikke vil være synlig for den reisende - på høyrehånden som skal hindre at reisende kjøper mer enn den ene lovlige kvoten."
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle2944086.ece Og det er ikke 1. april? Det er altså greit å gå til fysisk stempling av personer for å hinde at folk kjøper en flaske ekstra med sprit eller vin? Må si at det er noen ryggmargsreflekser som sier at dette er langt over grensen for hva jeg vil finne meg i. Hva blir det neste man skal stemples for, når det kan innføres på lovlydige borgere, hvorfor ikke innføre stempling på kriminelle av ymse slag? Ok - sjekke kalenderen en gang til før jeg roer meg... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hjelpe meg! Greit at vi lever i et formyndersamfunn, men det får da være måte på. Vanlige folk skal la seg merke som kveg bare fordi de vil kjøpe alkohol som ikke har 400% avgifter på toppen. Stakkars de som skal merke kundene. Snakk om drittjobb!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Hvor stort problem er det at enkelte går flere ganger? Skulle likt å vite på hvilket grunnlag avveiningen mot å grise til kundene er gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg trodde også dette var en tidlig april spøk.
Egentlig ikke så veldig gjennomtenkt, da de som ønsker dobbelkvote kan kjøpe den ved avreisestedet også. Det er tross alt andre steder å handle tax-free. Men en del får de nok bort ved dette. Håper de kan dokumentere at stempelet er giftfritt osv, ellers blir det vel bråk av den grunn tenker jeg :-O |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Personlig synes jeg det er helt dustete. Rett og slett fordi det skal være mitt annsvar å følge norsk lov. De som driver taxfree salg gjør det helt lovlig, og jeg kan handle der helt lovlig, så lenge jeg holder meg innenfor kvoten.
Jeg synes det får holde at de nekter meg å kjøpe mer enn kvoten i "ett salg". Om jeg omgår dette ved å handle 2 ganger så er jeg en bevist lovbryter (jeg kan ikke en gang påberope meg å være dum og uvitende om kvoter, siden jeg går 2 ggr). Hvis det da er et problem at mange kjøper med seg for mye så får de skaffe seg fler tollere, og skrive bøter. En toller kan garantert dra inn mer i bøter på en time enn hva han koster i lønn. Så kunne de hatt noen tollere med annsvar for kvotekontroll og noen med annsvar for viktige ting som narkotika. Hyppigere kontroller (selv overfladiske) vil ha en stor avskrekkende virking. Selv er jeg sikkert 10-15 turer utenlands i året, og jeg har aldri blitt stoppet. For ordens skyld, jeg har heller aldri med meg mer enn kvoten, rett og slett fordi jeg reiser nok til å dekke mitt forbruk med lovlig taxfree handling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Dette kan ikke være sant!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvorfor er dette så ille da?
Det kan jo ikke misbrukes på noen måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg kan ikke se at dette er nødvendig, da jeg har litt vansker for å se at dette er et stort problem. Ønsker man å kjøpe mer enn kvoten er det jo bare å handle på flyplassen man reiser fra også.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Om jeg skal overleve neste kveld jeg får besøk fra utlandet så tror jeg jeg må si at taxfeesalget på annkomst nå bare er for normenn. Vi blir allerede latterliggjort så det holder for vår alkoholpolitikk, og det blir knappest bedre av dette. Har noen gjester fra den store verden nå, og de synes Vinmonopolet er et snodig påfunn. De godtar det fordi de kan se verdien av ekspertisen der (det jobber mange flinke folk der), men synes det er utrolig rart at ikke vinmonopolet kan ha "normale" åpningstider som alle andre butikker.
Jeg fikk problemer med å svare på "do you norwegians think you will get less drunk if you have to buy the alcohol earlier?". |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Min erfaring med gjester fra utlandet er iallefall ikke at de trekker fram sin egen alkoholpolitikk for å latterliggjøre den norske.
De fleste synes igrunnen det er ganske greit med vinmonopol, i den grad de bryr seg om det. Som regel er det andre ting enn kjøp av vin og sprit som opptar de når de er her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For meg er det faktisk et problem at man fysisk merker folk for en handling de har utført, enten det er det ene eller andre. Har lignende vært utført andre steder, selv ikke i kommunistland gikk man vel så langt at man stemplet folk?
Og hva sier turistnæringen? Jeg er neppe alene om å ha sterke motforestillinger mot å bli stemplet for å kjøpe en flakse vin, og en del turister vil nok få seg et noe overraskende møte med Norge: Vi må stemple deg fordi du har kjøpt en flaske vin! Problemet må dessuten være minimalt? De som smugler gjør vel dette letteste ved å handle taxfree også fra avreisestedet, og det er vel de færreste som smugler mer enn 1 flaske ekstra? Selv har jeg aldri hatt mer en en 0,25-flaske over grensa. Med litt medieomtale av dette og tilstrekkelige motforestillinger så er det vel visse muligheter for at denne ordningen blir stoppet før den bli innført. For øvrig mener jeg at hele ordningen bør avvikles, og at man heller justerer prisene noe ned på polet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Selvsagt er dette et problem, ellers hadde de neppe innført det.
Argument av typen: "Dette kan ikke være et problem, for JEG gjør det ikke", er igrunnen et særdeles dårlig et. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva slags samfunn er vi i ferd med å bli? Vi har da større problemer enn dette? Hvordan i alle dager kommer noen opp med så ekstremt idiotiske tanker - er det mulig?? Jeg skal i alle fall ikke ha noe slikt stempel. Jeg blir kvalm av hvordan dette landet utvikler seg. Det går jo, som O K sier over, ikke an å unngå å bli latterliggjort av utlendinger som må tro de er kommet til et elller annet despotregime og ikke lille fredelige Norge.
Jeg kan fortsatt ikke tro at voksne mennesker skal måtte finne seg i å bli stemplet fordi man skal kjøpe kvoten sin. Er det virkelig noen som er så misunnelige der ute at de bruker all sin tid på kjempe for slikt. Jeg har fortsatt tro på at noen kan stoppe dette når flere får høre om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Her er det helt klart innført regler og byråkrati for reglenes og byråkratiets del. Det er jo lovlig her i landet å handle mer enn avgiftsfri kvote og fortolle varene ved ankomst, hvorfor skal det være forbudt å selge mer enn tillat kvote i ankomstbutikken og så måtte lage mye surr rundt oppfølgingen av dette?
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
hilsen dine folkevalgte
![]() ser for meg noen som reiser litt ok kledd (forretningsreisenede feks) og som ikke er fra Norge plutselig skal få klint til hånda med blekk og lure på hvilket tidspunkt han sjekket inn på flyet til Nord-Korea og ikke Norge. ![]()
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dessuten, på hvilken måte er dette negativt, rent bortsett fra selve stempelet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Kanskje fordi man ikke har ressurser til å kontrollere alle? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
At man skal stemple alle passasjerer er i aller høyeste grad en motbydelig tanke. Hvorfor skjer ikke dette i noe annet land? Fordi det bare er i Norge noe så dumt og latterlig ville blitt akseptert. Våkn opp, dette er ikke Nord-Korea eller Iran. Vi er i Norge og slik skal vi ikke ha det her!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg synes det er store problemer med dette. Dette er svært betenkelig når man vurderer privatlivets fred som kan dras ut i et menneskerettighetsperspektiv. Det krenker privatlivet til den enkelte å måtte bli stemplet som kveg fordi man vil kjøpe alkohol og tobakk. Jeg tror ikke dette stopper i Norge. Det finnes sikkert en eller annen jusstudent/ung jurist som vil øve seg og tar det til EØS eller Maastricht
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal vi danse... | Harald Oanes | Bilder & foto | 2 | 14-08-2010 09:31 |
Skal, skal ikke, skal, skal ikke... | Harald Oanes | Bilder & foto | 11 | 15-01-2010 14:42 |
QI skal flyve Toyota !! | Jan | Flyforum | 4 | 11-03-2006 02:04 |
Du skal alltid hjem. | EB | Flyforum | 25 | 08-05-2005 14:05 |