![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvorfor er det slik at om en person A på 80 kilo som skal ut og fly med koffert på 26 kilo må betale for 6 kilo i overvekt, men om det er en person B på 110 kilo som skal ut å fly med en koffert på 19 kilo slipper unna?
Totalvekten er 106kg for person A og 129kg for person B...... logisk?? Kan man se for seg et system der pax og bagasje kan veie X kilo også må man betale for alt over?? Jeg ser for meg vektplater i gulvet foran hver innsjekkingsskranke. Håndbagasje vil da også inngå i totalvekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
|
![]()
Det vil bli vurdert som diskriminerende mot overvektige. Så det kommer neppe til å skje.
Men den standardvekta som selskapene bruker til vekt og balanse beregninger bør kanskje oppdateres.
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
For atte reglene er sånn vel.....
På mindre innenriksfly i Asia har jeg vært med på at også passasjerene må veies. Spesielt morsomt med vekter som ikke tar mer enn 100 kg. De små innfødte har da klødd seg i hodet på hvor mange kilo "error" betyr. Enda mer morsomt synes jeg det er når man har et par kilo for mye og blir bedt om å ta disse par kiloene over i håndbagasjen. Først da kan man spørre om hvor logikken er! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Itillegg til at det ville krevd mye ressurser så ville det gjort innsjekk mye mer komplisert og tidsfordyrende. Itillegg vil det ikke gå pga diverse diskriminasjons lover
Problemet med vekt er at det i stor grad er genetisk betinget og i såfall vil det vær diskriminerende. Hadde jeg slanket meg ned til 65kg hadde det sett ut som om jeg kom rett fra Auschwitz, mens jeg på 85-90kg vil hevde jeg ser relativt sunn ut. Skal jeg da med gener som har gjort at jeg er større enn gjennomsnittet da måtte betale ekstra i forhold til en liten spirrevipp på noen og seksti kilo? Last edited by Someone; 19-02-2009 at 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Er nok enig i at standardvekten per pax sikkert kunne vært oppjustert, men jeg håper virkelig ikke jeg må begynne å veie meg før hver enkelt flight.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
|
![]()
Dette er nok noe de fleste selskaper har diskutert frem og tilbake, så noe lett løsning på en slik "problemstilling" finnes neppe.
Men som Someone indirekte sier, så vil det i så fall forlenge tiden man trenger for å sjekke inn, som da vil gjøre at det blir dyere for selskapene som da må betale mer til handelingagenten, som da vil måtte ta mer betalt for billettene, som igjen vil gjøre at færre flyr.
![]() |
#8 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
Alt under 100 kg er femi!! ![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Og alt over er homo?
![]() Kunne ikke dy meg ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mye fordommer samlet på et sted ser jeg...... skjerpings!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Ja, fy deg KOG!!
![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() I tillegg til de praktiske problemene og diskrimieringen dette vil bety for f.eks. nordmenn vs kinesere, ville det da vel også bli naturlig å etter hvert kreve ekstra betaling for passasjerer som trenger hjelp og assistanse, inkludert gamle folk, unger, folk i rullestol etc. Jeg grøsser med tanken på hvordan et samfunn ville ha vært hvis det hadde blitt aksept for å ta betaling for folk etter vekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Dette ville jo ikke være diskriminerende mot de fete, men derimot en bonus for de som holdt vekten på sitt eget legeme nede. Hvis man f.eks. setter idealvekten til 75 kg kunne alle under 75 kg tatt med tilsvarende antall kilo ekstra opp til 75 kg totalt. 55 kg menneske = 20 kg bonusvekt. For min egen del ville det vel gitt lettere malus :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og igjen - etter BMI er jeg fremdeles overvektig.... må vel ned 6-7kg så er jeg innenfor. Artig motiv for slankekuren er å få med golfkøllene gratis.... hehe |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei
På JNB i Sør-Afrika ble både koffert og håndbagasje veid før innsjekking da jeg skulle fly ut for noen år siden. Dermed måtte jeg lempe ut litt Sør-Afrikansk vin som jeg hadde i håndbagasjen. Men igjen kan en jo spørre om logikken da det var fritt frem for å kjøpe tax-free etter at man hadde sjekket inn. Og sist jeg skulle hjem fra JNB hadde kona og jeg igjen litt for mye med oss. Jeg prøvde å vise til min gullkort og da fikk vi lov til å ha med oss noen kilo til men allikevel var det for mye og de ville ha et par tusen for det. Etter mye frem og tilbake spør personalet om London er final destination (vi skulle via LHR til SVG) og vi svarte at vi skulle til Norge. Og da var det altså plutselig ikke noe problem lenger...da kunne vi bare ta med oss bagasjen selv om det var for mye men hvis vi altså bare skulle til UK så måtte vi ha betalt. Er ikke sikker på om jeg forstår det heller.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sånne mennesker finnes. Helt sant! | LN-MOW | Småprat | 3 | 17-02-2018 10:42 |
Store maskiner - små mennesker... | Harald Oanes | Bilder & foto | 10 | 24-09-2011 14:15 |
Thai krever slanke flyvertinner | OSL-MRU | Småprat | 18 | 06-03-2011 01:18 |
Spotteralert for B-mennesker | Flopp | Flyforum | 0 | 18-07-2009 10:54 |