![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
På grunn av opptreden i Lyngør denne uken kommer ukens Scanvin litt tidlig...men så har dere tid til å få den i hus til helgen!
Truchard Syrah 2006 fra Carneros regionen i Napa koster NOK 116,20 på Vinmonopolet og er en av vinterens viner fra satsningsområdet vestre USA. Blåbærsyltetøyrød av farge...smak av pepper, skogsbær som jeg kjenner men i følge Vinmonopolet er det også en smak av kamfer... Passer godt til retter av storvilt, storfe eller lam...så da spilles ballen over til gourmet`n på Grønland... God avslutning på uka! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Lyngør i februar! Brrrrr! Blir vel ikke servert fiskesuppe på Den Blå Lanterne på denne tiden av året?
Kjøpte forresten en utmerket rødvin på Galemoen da jeg ankom søndag kveld. Raimat Cab Sauv Reserva 1999 Valcorba. Kr 165,-. Vinen blir kun laget de beste årgangene og alle druene kommer fra marken "Valcorba". Første gang jeg kjøpte den var i Danmark og årgangen var 1990. Da kostet den 99 dkk og var noe av det beste jeg har drukket. Neste gang den ble laget var i 92 eller 93 da var prisen steget til 179 dkk. Smaken var fortsatt like fantastisk. At jeg nå skulle finne den igjen på Taxfree i ny årgang var moro. Ikke ofte jeg lemper ut de 165 nok den kostet nå på en vin. Men er den like bra som de tidligere versjonene, er den vel verdt de kronene og vel så det! Det er vel derfor jeg drikker! ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"Storvilt, storfe eller lam" - hva behager? En god biff er nok bra til dette. Lam er alltid godt, men selv har jeg andre druetyper og land som favoritter til dette kjøttet. Storvilt - rein og elg, og diverse andre av skogens store dyr? Det er ikke akkurat sesong for verken lam eller vilt, men det meste finnes i butikken. Mye av storviltkjøttet er uansett frosset, så det er for så vidt sesong hele året.
Har ingen stor erfaring med verken elg- eller reinsdyrsteik, og vil ikke poste en oppskrift som jeg ikke har prøvd selv. Reinfilet er noe av det aller beste som finnes, men dette er i så så stor grad festmat at jeg ville gått en del hakk opp i vin hvis jeg skulle spise dette. Hvis man leter litt i frysedisken kan man hos Meny og Ultra i Oslo-området finne pakker med kjøttdeig av elg. Jeg prøvde dette produktet for første gang tidligere i vinter, og Smedstuen-produktet innfridde. Det er ikke enormt med viltsmak, men man kan "jukse litt". Kjøttdeigen fra Smedstuen er også tilsatt noe spekk, silk at man får saftige karbonader, uansett. I henhold til matvaner i helga er dette kanksje mer søndagsmiddag enn "lørdagskos", men disse karbonadene ble svært vellykket. Oppskriften er basert på en Brimi-oppskrift, men er litt endret på. Brimi sier jo selv at gode karbonader er like godt som biff, og til sitt bruk er jeg egentlig enig. Gjør som følger: Bland pakken med kjøttdeig (ca 1 kg) med litt salt, pepper, 2-3 einebær og 1 ts timian (dette er "jukset" som gir litt viltsmak), samt en halv løk som har vært "svettet" i litt smør, tilsett og bland videre med ca 2-3 dl fløtemelk (blanding av fløte og melk, evt "Matfløte") og ca 25 gram potetmel, samt ett egg. La det hele stå ca en halvtime før det stekes. Stek evt en prøvekake for sjekk av konsistens og smak. Lag store og fyldige karbonader. Stekes til nesten gjennomstekt. Bruk en liten kniv for å sjekke stekegraden, for all del må det unngås at de blir for mye stekt. Husk at de fortsetter å "koke" etter at de er tatt ut av panna. Lag saus på følgende enkle måte: Kok ut panna med litt fløtemellk, tilsett en boks Snøfrisk, smak til med litt ripsgele eller ørlite solbærsirup eller lignende. Et par dråper soyasaus må til. Har man "Fungi" magiske soppdråper er også bra. Salte og pepre. Man trenger ikke veldig mye saus, for tilbehøret er: Råstekte poteter, stekt sopp (helst østerssopp), stekt løk (ikke brunet, bare blank) - er man litt raus med smøret i stekingen av sopp og løk gir det saftighet, slik at man ikke trenger så veldig mye saus, samt rosenkål. Vil man gjøre litt ekstra kan man jo ha baconbiter i rosenkålen etc. Selv om det kan kræsje litt med vinnen synes jeg en liten klatt rørte tyttebær er godt til. Det kan enhver bestemme selv. Last edited by AirbusTrond; 18-02-2009 at 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Takker og bukker...søndagsmiddagen er reddet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Det var et godt tips ja.
Forøvrig vil jeg legge til at Toros Viltsaus er en god basis for saus. Men den må jo oppjusteres litt med fløte, krydder, stekesjy osv. Baconstekt rosenkål er fantastisk. Jeg pleier å ta en tykkbundet gryte, litt margarin, og ca en cm store biter av godt bacon og frese dette sammen. Tar av de ytterste bladene på rosenkålene og kutter av litt av stilken hvis denne ikke ser pen ut, deler de største i 2 og koker dem i 1 minutt. Drypper av dem, og har dem så over i gryta med bacon og smør og lar dem surre litt der i ca 5 minutter. Sørg for å røre så smør/bacon blandingen kommer rundt rosenkålene. Det går forresten fint an å blande inn andre grønnsaker i dette. Brukte i tillegg gulerot og broccoli selv her forleden med stor suksess! God middag! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Scanvin # 7 i 2009 | EB | Flyforum | 0 | 13-02-2009 09:25 |
Scanvin # 4 i 2009 | EB | Flyforum | 2 | 25-01-2009 08:23 |
Scanvin # 3 i 2009 | EB | Flyforum | 0 | 15-01-2009 07:01 |
Scanvin # 2 i 2009 | EB | Flyforum | 3 | 08-01-2009 21:09 |