![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Reiserute:
16. januar 2009: AY938 Manchester (MAN)–Helsinki (HEL), Airbus A319-100 19. januar 2009: AY937 Helsinki (HEL)–Manchester (MAN), Airbus A319-100 ![]() Finnair flyr to daglige rundturer mellom Helsinki og Manchester, i hovedsak med Airbus A319, men jeg har også sett Finnairs flotte Embraer 170/190-maskiner på Ringway. Selv om jeg har for vane å fly med Star Alliance-selskaper, valgte jeg Finnair ettersom de er eneste operatør som flyr direkte på denne ruten. Betalte rundt 1500 kr. for tur/retur-reisen og fikk 1814 poeng (50 prosent opptjening). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
16. januar 2009, kl. 17.50:
Finnair AY938 Manchester (MAN)–Helsinki (HEL), Airbus A319-100 ![]() Man kan allerede ved bestilling velge sete hos Finnair, men da internettinnsjekkingen åpnet var det mulig å finne seter enda lenger fremme i flyet. På flyplassen skrev jeg ut ombordstigningskort på en automat som tydeligvis ikke kunne skrive ut tager. Jeg gikk til skranken og der ble kortet revet i stykker og et nytt et ble skrevet ut. Agenten sa at det hadde vært en lang dag. Javel. Damen bak meg lurte på om jeg kom fra Slovenia. Tok ikke det som en kompliment, men det viste seg i alle fall at hun likevel ikke skulle fly Finnair. Neivel. Rolig i sikkerhetskontrollen og jeg var gjennom på kun få minutter. ![]() Halvannen måned siden sist jeg var på denne flyplassen, og man kan begynne å se resultater av det store ombyggingsarbeidet selv om det fortsatt er en god del igjen. Over hele flyplassen henger det nå avstemningsskjermer der man kan si sin mening om ulike deler av flyplassen, og plakater med "Vi vet at vi ikke er perfekte", "Vi skaper en ny flyplass for deg", etc. ![]() ![]() ![]() Ombordstigning fra utgang 32 ytterst i Terminal 1 kom i gang 15 minutter før avgangstid og et utvalg finske og internasjonale aviser var tilgjengelig ved inngangen til flyet. Musikk og en del ferdiginnspilte meldinger med oppfordring til å skru av mobiltelefonen (dersom man ikke brukte den vel og merke) ble spilt av. Det var satt av tre rader til Business Class, men det var ingen passasjerer foran gardinet på denne avgangen. Setene på venstre side på rad 1–4 har et smalt, blokkert midtsete og jeg var heldig og få sete 4A. Vi takset fra gaten på rutetid og en video med sikkerhetsinformasjon ble spilt av på vei ut av gaten. Kabinpersonalet stod i midtgangen og viste oss hvor nærmeste nødutgang befant seg. ![]() Distansen mellom Manchester og Helsinki er på 1.813 kilometer, omtrent på linje med Oslo–Nice, og flytiden ble beregnet til 2 timer og 25 minutter, som kapteinen for øvrig karakteriserte som kort. Vel oppe i luften ble det mer ferdiginnspilt informasjon med oppfordring om å beholde setet på. All informasjon ble gitt på finsk, svensk og engelsk. Den ganske så runde kabinsjefen trillet opp og ned midtgangen noen ganger før serveringen kom i gang. ![]() Serveringen var overraskende omfattende, med en varm pastarett som riktignok minnet mest om hybelmat, men likevel langt mer enn hva man kan forvente. Raskt etter kom drikkevognen og jeg bestilte en øl. Kabinsjefen kommenterte at jeg hadde ”outstanding English”, uten at jeg helt skjønte poenget med det. Ved neste runde med drikkevognen bestilte jeg nok en øl, og da sa han ”still outstanding Finnish”, og da skjønte jeg nok at han hadde sagt feil første gang. Poenget var vel at jeg repliserte på engelsk hva jeg ville ha, selv om han spurte på finsk. Moroklumpen! ![]() Finnair har 116 seter i sin Airbus A319, noe som er 24 mindre enn hos SAS. Benplassen var dermed ”outstanding”. På TV-skjermene ble det vist kart og flyinformasjon, sammen med noen programmer fra CNN og noen humorklipp. Idet vi begynte innflygningen til Vantaa-flyplassen i Helsinki skrudde kabinsjefen på musikken igjen, og den ble stående på gjennom hele innflygningen, landingen og helt til vi hadde parkert. Vi stoppet ved en fjernpark og vel ute av flyet oppdaget jeg at det var en A319 med Oneworld-dekor som hadde fløyet oss til Helsinki. Dette var OH-LVF, bygget og levert til Finnair i 2002. ![]() Bagasjen var på båndet da vi ankom bagasjeområdet, og innen jeg forlot terminalen fikk jeg kjøpt en Finnair MD-11-modell med julenissedesign i 1:100-størrelse. Deretter ble det Finnairs flybuss inn til sentrum og en kort tur til Scandic Simonkenttä. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
19. januar 2009, kl. 16.00:
Finnair AY937 Helsinki (HEL)–Manchester (MAN), Airbus A319-100 ![]() Etter en meget travel seminarhelg i Helsinki, var det tid for retur til Manchester. Også til returen hadde jeg sjekket inn på nettet, men denne gangen var jeg for sen til å få 4A og nøyde meg i stedet med 6A. Skrev ut et ombordstigningskort fra en automat som for øvrig var helt lik de automatene Norwegian bruker, men det var heller ikke her mulighet til å skrive ut bagasjetag. Ingen bag drop heller, og det ble vanlig innsjekkingskø – som tok nesten 15 minutter. ![]() ![]() Sikkerhetskontrollen gikk raskt og jeg fikk med meg litt flyspotting før jeg gikk gjennom passkontrollen. Her stod Finnairs MD-11- og A340-maskiner på rekke og rad. Selskapet har en like stor langdistanseflåte som SAS, med seks av førstnevnte og fem av sistnevnte. Slo meg ned med en latte ved siden av Finnairs første MD-11-maskin, OH-LGA. ![]() ![]() Idet ombordstigningen ble annonsert gikk jeg ned i kjelleren og etter hvert ut i en buss som skulle frakte oss ut til fjernparkeringsområdet. Avgangen så ut til å være langt bedre belagt enn utreisen. ![]() ![]() Vi kjørte forbi den ene flotte maskinen etter den andre og parkerte til slutt ved siden av OH-LVL, som er Finnairs nyeste A319-maskin, levert ny til Finnair i 2004. ![]() Finnairs ellevte A319-maskin har de samme dystre mørkeblåsetene og grå veggene som Finnair har hatt i en årrekke. Samme interiør finnes i Norwegians MD-80-maskiner også. ![]() Det var mye snø på flyplassen, og ettersom vi både måtte vente på frakt og avising, ble vi 25 minutter forsinket ut fra flyplassen. ![]() Det var bare en TV-skjerm for radene 1–6 og denne var umulig for meg å se ettersom den var plassert helt foran. Tre passasjerer på Business Class denne mandag ettermiddagen, og om lag 70 prosent full Economy Class-kabin. ![]() Vel oppe i marsjhøyde på 38.000 fot fikk vi servert nok en pastarett, men denne gangen med kylling og curry. Den smakte ganske bra. Om bord i flyet var den sedvanlige kombinasjonen var white trash-briter og indere, som det alltid er på fly til Manchester, men også en del passasjerer som hadde connection med Finnair fra Asia. ![]() To drikkerunder også på denne turen, i tillegg til te og kaffe, og en kanskje litt mer profesjonell besetningen. Etter en knalltøff helg ble det soving og lesing underveis til Manchester. ![]() I Helsinki kunne kapteinen melde om fint vær i Manchester, men den værrapporten var nok foreldet. I Manchester var det tåke og kraftig vind, og innflygningen ble dermed ganske humpete. Flytiden endte på to timer og 50 minutter, og i Manchester måtte vi vente 15 minutter på bagasjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Takker for rapporten, kjempeflott
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Takker for en utmerket kvalitetsrapport om Finnair. Skal selv en tur til Helsinki i sommer og tog derfra til Russland og fly tilbake fra Moskva. Så langt har jeg mentalt innstilt meg på å fly SK, men etter denne rapporten ble jeg fristet av Finnair. Men - en liten prissjekk nå i kveld sier meg at en slik reise med Finnair blir forholdsvis dyrere enn SK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
Noen som husker når Finnair fløy direkte Bergen-Helsinki? Forgjengeren til Blue1, Air Botnia, fløy vel også Helsinki-Bergen-London Stansted med Fokker F28 på et tidspunkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Flott rapport! Likte veldig godt å lese den. Din gjennomgang av klientellet på flyet gir kanskje også et innblikk i hvorfor det er vanskelig å få en MAN-rute fra OSL. Transfer-pax (inkluderer vel inderne?) og kanskje flere tvilsomme briter?
![]()
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
AY 683 Helsinki 09:50 - BGO 10:45 AY 684 BGO - Helsinki 14:20 DX37, flytype E90 Når det gjelder enveisbilletter fra MOW til BGO er som regel DY dyrest, Air Baltic ankommer etter midnatt, så da blir som regel SK det foretrukne valget. Men både Air Baltic og SK lar gjerne Aeroflot fly det første strekket til hhv. Riga og CPH. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Ser man det, denne ruten var jeg ikke klar over - har lagt ut en tråd på hovedforumet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
Godt å se at Finnair ikke har kuttet så mye i servicetilbudet som så mange andre "fullserviceselskap"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Takk for flott rapport. Har sansen for AY.. De har det lille ekstra som de fleste har glemt..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
|
![]()
Ja Finnair leverer fortsatt litt "gammeldags" service ombord - og etter ny norsk standard er dette en positiv opplevelse... Flott rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Manchester 11.10.13 | flyBG | Bilder & foto | 9 | 22-10-2013 09:30 |
Manchester 19/07-09 | LCH78 | Bilder & foto | 9 | 18-03-2011 21:58 |
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester | FlightDeck | TripReports | 11 | 07-01-2009 14:11 |
Manchester-København-Bergen-København-Manchester | FlightDeck | TripReports | 4 | 23-11-2008 20:41 |
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester | FlightDeck | TripReports | 15 | 11-11-2008 22:07 |