Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2009, 22:40   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
SAS Big in Japan

Siden det har blitt så populært å blande titler på tripreports med sangtitler så får vel jeg også bidra med mitt.


Da var altså turen kommer til å besøke Tokyo. En by jeg lenge har ønsket å besøke og da SAS i høst kom med et tilbud på 20.000 poeng t/r så var fristelsen for stor til å ta seg en helg. Seter ble forhåndreservert ved bestilling, så fikk sikret meg 31H, som er nødutgang, på nattflygningen til Tokyo. På dagflygningen tilbake var denne tatt og valgte da vindusete et par rader lenger bak. Innsjekk ble foretatt på nettet dagen før og nødutgang ble plukket ut på en 737-700 som var satt opp på OSL-CPH, men som "vanlig" hadde jeg ikke tilgang til printer da jeg sjekket inn så fikk ikke skrevet ut boarding card.

Omsider var det tid for avreise og etter noen timer på jobben var det å hive seg på Flytoget på Skøyen for å komme seg opp til OSL. Av ren å skjer latskap så gadd jeg ikke skrive ut boarding card og klistre på bagasjelappen selv så gikk derfor rett til business innsjekk hvor det var null kø og ikke lenge etterpå hadde jeg kommet meg gjennom security og var på fullfart til the Seafood Bar for verdens dyreste rekesmørbrød og øl. Selv om TravelPro'en min var liten nok til å ta ombord i kabinen orket jeg ikke å drasse rundt på den så valgte derfor å sende bagasjen, på tross av at enkelte flyselskaper og folk her inne ser på det som unaturlig på en flyreise
Noen av SEA-farene som lå en time før meg i løypa dro i det jeg kom fra til the Seafood Bar


Da det ble tid for boarding på gate 34 oppdaget jeg også at siden jeg sjekket inn dagen før så hadde 700en vokst til en 800, for der stod nemlig LN-RCN og ventet. Hvilket også betydde at jeg ikke lenger satt på nødutgang, men et par rader lenger fremme. Knyttnevetesten ble bestått under tvil


Vil anta belegget var snaue 60%, og ca 7 rader var Extra og man satt tettere bak skiltet enn foran. Hendelsesløs flight og landet 10 minutter før rutetid. På CPH ble det å møte Martin, Fellowship og Don Ruud for en øl, før vi sammen gikk gjennom passkontrollen og mot våre respektive 340 maskiner. Ble sittende i pre-boarding loungen en stund før vi slapp ombord i en nyvasket og pen LN-RKF. Man kan forresten nå se at SAS nå har begynt å vaske 340 maskinene sine langt oftere enn før






Var få passasjer ombord så pushback noen minutter før rute tid var ikke noe problem. Bortsett fra Economy Extra som hadde bra belegg, var belegget i business og economy på under 50% etter hva jeg kunne se og alle som ville fikk et 2 eller 4 seter for seg selv. Kabinbesetningen ombord bestod såvidt jeg kunne se av 1 fra Norge, 2 japanere og resten Dansker
Selv hadde jeg både 31G og H for meg selv, og brukte G som avlastning sete og bord.


Knyttnevetesten ble defintivt bestått


Ble en øl som pre-meal drink


Og så kan man gjette hvilken film jeg valgte å se først


Som vanlig så var maten også denne gangen kylling. Smaken var ikke den mest kraftfulle jeg har smakt, men den var noe av det møreste jeg har fått av kylling ombord i fly


Valgte å kjøpe meg en Cognac etter maten


Crewet kom stadig med vann gjennom kabinen, itillegg til en Sandwich som nattmat. Itillegg valgte jeg å ta meg en tur bak i galley for å ta meg litt juice

Etter å ha sett 1,5 film, en episode av Hotell i særklasse og fått lest litt i guide boken om Tokyo var det å ta 2 Melatoninpiller for å prøve å få litt søvn og antar jeg klarte å få en 2,5 time totalt før det var tid for frokost som var en standard SAS-economy frokost.


Landet vel på NRT ca 10 minutter før rutetid og siden ankomstskjema var korrekt utfyllt fikk man raskt gjort unna fingeravtrykk og bildetakning før passet fikk det riktige klistremerket pålimt. Bagasjen kom etter 2 minutter venting og tolleren var bare interesert i hav jeg skulle, hvor jeg skulle bo og hvor mye cash jeg hadde på meg før jeg ble vinket videre. Siden Narita Express (N'EX) går fra NRT til Shinjuku stasjonen, som lå 5 min unna hotellet, valgte jeg å ta toget og fikk kjøpt meg en billett der. Når sant skal sies så er express et litt feil ord på denne, for den bruker 1 time inn på de 63km til Tokyo stasjon og ytterligere en halvtime til Shinjuku, hvilket jeg tror kvallifiserer den til Japans tregeste tok. Men de har i det minste servering ombord

At dette er en billett for vogn 2 sete 9A er selvforklarende


Trengte også litt forfriskninger og kjøpte meg en cola, i en kryssning mellom en boks og en flaske
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 27-01-2009 at 15:16.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 22:40   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default Re: Big in Japan

Ankom Shinjuku og begynt å gå mot den riktige utgangen og fulgte skiltene mot shuttle bussene til hotellene. Hvor jeg gikk feil vet jeg ikke, men plutselig oppdaget jeg at etter et par minutters gange stod jeg noen få hundre meter fra hotellet. Som nevnt tidligere så bodde jeg på Hyatt Regency et hotell som definitivt kan anbefales. Bra service, bra beliggenhet og bra rom. Park Hyatt ligger noen få hundre meter unna og skal visst være enda bedre, og var der Lost in Translation utspiller seg, men det var også endel dyrere.

Rommet


Dassen......pass på hva du trykket på


Badet


Utikten fra rommet i 26. etasje. Er Park Hyatt man ser midt i bildet


Etter en rask lunch (Chirashi Sushi) og en dusj var det så tid for å oppdage Tokyo







Fiskemarkedet


Japanerene har en veldig forkjærliget for diverse automater og slike stod overalt



Tokyo er en utrolig spennende og fasinerende by og definitvt en by som er verdt et besøk.

Man er ikke alene i Tokyo. Her fra Shibuya
http://www.youtube.com/watch?v=pQ-XZDHRLi0
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 26-01-2009 at 22:49.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 22:41   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default Re: Big in Japan

Lørdag kveld var det også tid for et lite mini-DO hvor vi var 7 stykker fra Flyertalk og Scanair som møttes for middag

Søndag morgen var det tid for avreise. Forummedlemme jb1 og OSLFlyer bodde på Hilton hotellet som lå ved siden av og valgte å ta bussen ut til flyplassen sammen med dem. En stille søndag uten særlig trafikk gikk det på ca 1t 15 minutter og man får blant annet en veldig god utsikt over Tokyo på veien utover. Etter passkontroll for å få lov til å slippe inn på flyplassen var det så å finne frem til SAS business innsjekk og begynne å spille oppgraderings spillet.
OSLFlyer med datter og jb1 sjekket inn før meg og fikk begge et slags nei (dvs vi får se i gaten om det er behov) Da de ble min tur ble jeg heldigvis vinket frem til en annen agent og fant da ut at her gjaldt det bare å håpe av vedkommende ikke kjente til reglene (bonusbilletter kan ikke oppgraders) og skru på sjarmen
Og joda, etter endel telefonering (hun virket fersk og ikke sikker på hvordan oppgradinger funket) fikk jeg da det siste ledige setet i Economy Extra for 10.000 poeng. Og selv om det var et midt sete så er det verdt det, da plassen der er god. OSLFlyer ble litt snurt da han oppdaget at jeg fikk oppgradert, så etter litt krangling fikk også han oppgradert seg. Innsjekking agentene oppdaget også at de hadde gjort en feil, men da hadde jeg allerede fått boarding card. Mens jeg stod å ventet på resten så kom en da og sjekket at boarding passet, men i frykt for å miste oppgraderingen sørget jeg for å raskt forlate åstedet å komme meg avgårde før noe mer skjedde

Ble så med jb1 opp i Dinersloungen som vi begge var enige om at var en skuffende opplevelse. Etter en øl der dro jeg så ut på spotterterrassen om lå like ved og fikk blant annet de SQ 380 som tok av. Som en god sammenligning var flyet som tok av før en 747-200C fra Northwest (jadda Delta) og det er stor forskjell i lyden på de to




Hadde sete 14E som er midsete på første raden i Extra. Og selv om det er midtsete var plassen god, spesielt med en liten japaner på hver side og knyttnevetesten er mer enn bestått. Som pre-departure drink fikk jeg også en flaske med Minute Maid juice




Helt fullt i Economy Extra (4 av 28 var japanere), bortimot fullt i Economy og noen få seter ledig i Business etter hva jeg hørte. Og med fullt fly og nok drivstoff for en flytur på 10t 45min så can vel ikke akurat 340en kalles en homesick angel, men vi kom oss i lufta. Som pre-meal drink fallt valget på en GT


Til hovedrett kunne vi velge mellom ris og kylling eller laks og pasta og valgte da fisken som smakte helt greit og tok en hvitvin ved siden av....itillegg til en cognac etterpå. Man får også skikkelig Georg Jensen bestikk å spise med, akurat som i business



Dessverre var moving map og flight info ute av drift på denne maskinen (OY-KBC) så det var umulig å følge med hvor langt vi hadde kommet, men AVODen funket og fikk sett noen filmer. 1t45m før landing var det tid for servering nummer 2 som stod for tur og denne gangen var det kjøttkaker som stod på menyen og valgte da Champagne, som faktisk går utmerket til kjøttkaker...nå skal det også sies at Champagne er godt til det meste/alt


Landet i CPH på rute og selv om jeg ble plukket ut til ekstra sjekk i security så tok det ikke langt tid før jeg satt i Scandinavian Lounge, takket være hjelp fra en Flyertalkmedlem med riktig farge på kortet. Øl, GT og litt mat skader aldri


Fikk også hentet noen av taxfree varene jeg hadde forhåndbestilt, men dessverre var de utsolgt for halvparten så måtte kjøpe meg et par flasker vin for å få fyllt opp kvoten. Boarding fra B4 og vi var blant de siste ombord i en såvidt halvfull 737-700 (LN-RRM) som skulle ta oss til OSL. Hadde sete 17A, men siden det satt noen på 17BC satte jeg meg istedet på 17D siden D og E stod ledig. Landet et par minutter før rutetid (som vanlig med SAS) og parkerte på en av Schengen/non-Schengen kombigatene. Også skjedde det utroligste.......i det jeg kom til bagasjebåndet kom også kofferten min opp fra dypet. Så rask levering kan jeg ikke huske jeg har opplevd på OSL før.


Konklusjon:
SAS leverer et bra produkt på IC, selv om det er tullete å være så gniene på alkoholen på Economy og jeg skulle ønske også Economy hadde AVOD. Ellers er Economy Extra på IC et bra konsept og 10.000 poeng på oppgraderingen til det er vel verdt poengene. SAS lander også oftere før tiden enne etter, noe som har kjennetegnet det fleste av mine SAS flygninger i det siste, men belegget er skremmende lavt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 26-01-2009 at 22:52.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 22:57   #4
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Big in Japan

Knall rapport dette !
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 22:57   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Big in Japan

Flott rapport!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:04   #6
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Big in Japan

Bra rapport, og takk for sist!
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:09   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Big in Japan

Takk for flott rapport - bare matbildene er verdt titten! Håper på nye 20.000-tilbud senere, slik at jeg kan komme meg av gårde, selv om over 10 timers flytur er, tja, 10 timer.. Har alltid drømt å reise til Tokyo, selv om jeg etter hvert har skjønt at storbyer i Asia ikke er verdens mest sjarmerende steder.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:58   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
Default Re: Big in Japan

Flott rapport, ja!

Nå mangler vi bare din swiss i biz rapport så er du vel ajour?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 01:36   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Big in Japan

Flott rapport...
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 09:35   #10
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,605
Default Re: Big in Japan

Fin rapport. Jeg tenkte å skrive noen ord om min tur, siden jeg drog tidligere enn deg til Japan. Bilder har jeg dog ikke, bortsett fra noen få på Narita.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 09:55   #11
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Big in Japan

JA der er noget at glæde sig til...11.feb er det nemlig min tur til NRT og HND
Hilsen
ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 10:30   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default Re: Big in Japan

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Takk for flott rapport - bare matbildene er verdt titten! Håper på nye 20.000-tilbud senere, slik at jeg kan komme meg av gårde, selv om over 10 timers flytur er, tja, 10 timer.. Har alltid drømt å reise til Tokyo, selv om jeg etter hvert har skjønt at storbyer i Asia ikke er verdens mest sjarmerende steder.
Nå har jeg ikke vært i så mange Asiatiske storbyer, men jeg vil ikke kalle Tokyo for usjarmerende. Men man skal være glad i skyskrapere og moderne ting. Men den hadde også overaskende mange parker. 10 timer er også 10 timer, men for min del så har jeg ikke noe problemer med det. Ikke merket jeg noe særlig til jet-lag heller, hverken til eller fra Japan, på tross av 8 timer tidforskjell. Eneste var at jeg sov 1,5t på hotellet på ettermiddagen på ankomstdagen. Men nå har jeg alltid taklet forskjellige tidsoner bra og er også av typen som fint klarer og gå perioder med svært lite søvn, samt kan enkelt presse meg til å holde meg våken

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Nå mangler vi bare din swiss i biz rapport så er du vel ajour?
Kommer plutselig. Bildene er redigert, så må bare få skrevet den

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fin rapport. Jeg tenkte å skrive noen ord om min tur, siden jeg drog tidligere enn deg til Japan. Bilder har jeg dog ikke, bortsett fra noen få på Narita.
Du har jo også en innenriks flytur og en togtur å skrive om

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
JA der er noget at glæde sig til...11.feb er det nemlig min tur til NRT og HND
Hilsen
ole
Bildene av VS og SQ maskinen er tatt fra den spotterterrassen du spurte om
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 27-01-2009 at 11:18.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 12:21   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Big in Japan

Takk for en kjempebra og detaljert rapport, Tokyo må ha vært en opplevelse langt utenom det vanlige... Stod det bare "Airlines" på den første A340-maskinen, ikke "Scandinavian"?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 12:25   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default Re: Big in Japan

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Takk for en kjempebra og detaljert rapport, Tokyo må ha vært en opplevelse langt utenom det vanlige... Stod det bare "Airlines" på den første A340-maskinen, ikke "Scandinavian"?
Hmmm, nå ble jeg usikker. Utifra bildet ser det ut som om den mangler, men "Scandinavian" har en tendens til å forsvinne hvis lys og vinkel er litt feil. Kanskje noen kan sjekke om LN-RKF mangler "Scandinavian" på den ene siden?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 14:13   #15
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Big in Japan

Tack för en riktigt bra rapport Espen!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 14:17   #16
mikro
A330
 
mikro's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,011
Default Re: Big in Japan

Flott rapport Skal selv fly SAS IC på Eco+ til NRT den 13. februar. Hvordan var prisnivået i Tokyo? Har hørt at det er skremmende dyrt der.
__________________
MAY05: SVG-AMS-SVG | KL/WA | E190, E75L
SEP25: SVG-CPH-ICN / PUS-FUK | SK/WX, SK, LJ | CRJ9, A359, B738
OCT25: KMJ-ITM / NGO-HEL-OSL | NH/EH, AY, AY/N7 | DH8D, A359, E190


mikro is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 14:29   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default Re: Big in Japan

Quote:
Originally Posted by mikro View Post
Flott rapport Skal selv fly SAS IC på Eco+ til NRT den 13. februar. Hvordan var prisnivået i Tokyo? Har hørt at det er skremmende dyrt der.
Hotell er dyrt. Tog og metro var brukbart, men det koster endel å komme seg til og fra flyplassen. Restauranter var vel sånn middels. På lørdagen spiste jeg på en ganske bra restaurant som het Oto Oto og for en 5 retters (av japansk størrelse) betalte jeg 4000yen (ca 320kr) hvilket er Ok.. Drikke kom selvfølgelig i itillegg. Sake er forresten billig....det jeg trodde var en shot viste seg å være en mugge Det som ødelegger nå om dagen er valutakursen siden Yen har gått i taket. Tokyo er ikke noe billig by, men syntes heller ikke den var avskrekkende dyr sånn sett under ett
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 15:07   #18
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Big in Japan

Takk for en kjempebra og uhyre interessant rapport!
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 17:53   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Big in Japan

Genial rapport! Du likte LAKSEPASTAEN??? Den er gross!!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 17:55   #20
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: Big in Japan

Ser jeg er blitt en trendsetter her

Flott rapport. Ser vi spiste omtrent det samme til middag på torsdag
Martin is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Big in Japan og Ingen Kim ingen kos Someone TripReports 52 25-03-2012 14:07
Japan-Bergen-japan Lennart Flyforum 6 29-06-2009 19:49
Big @ Madeira Blubird Bilder & foto 1 17-02-2009 22:27
Big in Japan II: OSL-CPH-NRT// HND-HIJ// NRT-CPH-OSL jb1 TripReports 6 29-01-2009 17:54


All times are GMT +2. The time now is 11:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.