![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ikke alle dager er like gode. Stokka fikk sin kvote her om dagen ..
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article1467665.ece Ulykkesfugl i lufta Da Trine Engen skulle fly fra Brønnøysund til Bodø torsdag morgen, låste nesehjulet seg. På vei tilbake samme kveld, hadde hoveddøra frosset bom fast. FLYFORVIKLINGER: – Det skjer alltid noe når jeg er ute og flyr, forteller Trine Engen fra Brønnøysund. På torsdagens tur til Bodø var hun ekstra uheldig. (Foto: Sonja B. Wimpelmann og Torild Wika) Av: Av Sigfrid Hagerup – Det pleier alltid å skje et eller annet når jeg er ute og flyr, forteller Trine Engen fra Brønnøysund. Likevel toppet det seg torsdag da hun skulle på dagstur til Bodø. Første etappe fra Brønnøysund til Sandnessjøen gikk bemerkelsesverdig greit for seg. Men da flyet skulle ta av og fly videre til Bodø, oppsto det forviklinger. Nesehjulet låste seg på tvers. Forsinkelse – Vi hørte et smell, og mannskapet gikk ut og lyste med lommelykter for å se hva som hadde skjedd. Det viste seg at nesehjulet hadde gått i lås, og flyet kom seg verken framover eller tilbake, forteller Engen. Det oppsto ingen stor dramatikk, men enkelte ble engstelige da de hørte smellet. En minibuss kom til unnsetning, og kjørte passasjerene inn til flyterminalen igjen. Der ble det tre og en halv timer venting, før Widerøe klarte å flytte det parkerte flyet, slik at nye fly kunne komme til. Trine Engen fikk plass på neste rutefly til Bodø. Frosset dør På grunn av forsinkelsene fikk ikke Engen gjort så mye konstruktivt i Bodø. Da hun skulle reise tilbake, ønsket ei venninne henne god tur hjemover. Kanskje glemte hun å banke i bordet. For da flyet med Trine Engen landet i Sandnessjøen, hadde hoveddøra frosset fast. Flygeren gikk ut bagasjeluka og fikk satt i gang avising, men døra var fortsatt ikke til å rikke. Passasjerene ble derfor evakuert gjennom samme utgang. – Det var ingen dramatikk denne gangen, men tenk hvis det hadde vært rullestolbrukere om bord, sier Engen. Etter ei stund fikk de opp hoveddøra, så hun slapp selv å gå ut gjennom bagasjeluka. Passasjerene ble sendt inn til terminalen, hvor de måtte vente i enda en time før de kunne ta flyet videre. Alt i alt ble Trine Engen bare en time forsinket da hun landet hjemme i Brønnøysund. Men dagen ble ikke helt som planlagt. – Udramatisk – Det som skjedde var at nesehjulet fikk ei tverrstilling da flyet skulle svinge. Fire anløp ble kansellert, og vi fikk inn mekanikere fra Bodø for å rette opp flyet, forteller Siw Sandvik, informasjonssjef i Widerøe. Flyet ble etterpå kjørt til Bodø uten passasjerer for reparasjon, og er nå i trafikk igjen. Sandvik understreker at hendelsen var udramatisk. Vektbrytere vil tre i kraft hvis noe slikt skulle oppstå under avgang eller landing. Men hun beklager at passasjerer ble ramma av uhellet. Når det gjelder isingsproblemer, forklarer hun at det ofte kan skje når det er store temperaturforskjeller mellom lufta og bakken. Er ikke redd – Jeg velger å tro at det er ren tilfeldighet at dette skjedde med akkurat meg. Og vi var fire til sammen som reiste den samme ruta fra Brønnøysund til Bodø den dagen, legger Engen til. For hun har vært ute i flyforviklinger før. Hun var på vei til Bodø den gangen en mann kjørte ut på flybanen. Også den gangen flyet kjørte i feil bane. Overbookinger, flybytter og forsinkelser, Trine Engen har prøvd det meste. Likevel er hun ikke blitt redd for å fly. – Det som skjer, det skjer, mener Trine Engen. – Blir det lenge til du skal ut og fly igjen? – Neste planlagte reise er i mars. Men jeg vet ikke om jeg tør å si datoen til noen, avslutter hun. Da Trine Engen skulle fly fra Brønnøysund til Bodø torsdag morgen, låste nesehjulet seg. På vei tilbake samme kveld, hadde hoveddøra frosset bom fast. FLYFORVIKLINGER: – Det skjer alltid noe når jeg er ute og flyr, forteller Trine Engen fra Brønnøysund. På torsdagens tur til Bodø var hun ekstra uheldig. (Foto: Sonja B. Wimpelmann og Torild Wika) Av: Av Sigfrid Hagerup – Det pleier alltid å skje et eller annet når jeg er ute og flyr, forteller Trine Engen fra Brønnøysund. Likevel toppet det seg torsdag da hun skulle på dagstur til Bodø. Første etappe fra Brønnøysund til Sandnessjøen gikk bemerkelsesverdig greit for seg. Men da flyet skulle ta av og fly videre til Bodø, oppsto det forviklinger. Nesehjulet låste seg på tvers. Forsinkelse – Vi hørte et smell, og mannskapet gikk ut og lyste med lommelykter for å se hva som hadde skjedd. Det viste seg at nesehjulet hadde gått i lås, og flyet kom seg verken framover eller tilbake, forteller Engen. Det oppsto ingen stor dramatikk, men enkelte ble engstelige da de hørte smellet. En minibuss kom til unnsetning, og kjørte passasjerene inn til flyterminalen igjen. Der ble det tre og en halv timer venting, før Widerøe klarte å flytte det parkerte flyet, slik at nye fly kunne komme til. Trine Engen fikk plass på neste rutefly til Bodø. Frosset dør På grunn av forsinkelsene fikk ikke Engen gjort så mye konstruktivt i Bodø. Da hun skulle reise tilbake, ønsket ei venninne henne god tur hjemover. Kanskje glemte hun å banke i bordet. For da flyet med Trine Engen landet i Sandnessjøen, hadde hoveddøra frosset fast. Flygeren gikk ut bagasjeluka og fikk satt i gang avising, men døra var fortsatt ikke til å rikke. Passasjerene ble derfor evakuert gjennom samme utgang. – Det var ingen dramatikk denne gangen, men tenk hvis det hadde vært rullestolbrukere om bord, sier Engen. Etter ei stund fikk de opp hoveddøra, så hun slapp selv å gå ut gjennom bagasjeluka. Passasjerene ble sendt inn til terminalen, hvor de måtte vente i enda en time før de kunne ta flyet videre. Alt i alt ble Trine Engen bare en time forsinket da hun landet hjemme i Brønnøysund. Men dagen ble ikke helt som planlagt. – Udramatisk – Det som skjedde var at nesehjulet fikk ei tverrstilling da flyet skulle svinge. Fire anløp ble kansellert, og vi fikk inn mekanikere fra Bodø for å rette opp flyet, forteller Siw Sandvik, informasjonssjef i Widerøe. Flyet ble etterpå kjørt til Bodø uten passasjerer for reparasjon, og er nå i trafikk igjen. Sandvik understreker at hendelsen var udramatisk. Vektbrytere vil tre i kraft hvis noe slikt skulle oppstå under avgang eller landing. Men hun beklager at passasjerer ble ramma av uhellet. Når det gjelder isingsproblemer, forklarer hun at det ofte kan skje når det er store temperaturforskjeller mellom lufta og bakken. Er ikke redd – Jeg velger å tro at det er ren tilfeldighet at dette skjedde med akkurat meg. Og vi var fire til sammen som reiste den samme ruta fra Brønnøysund til Bodø den dagen, legger Engen til. For hun har vært ute i flyforviklinger før. Hun var på vei til Bodø den gangen en mann kjørte ut på flybanen. Også den gangen flyet kjørte i feil bane. Overbookinger, flybytter og forsinkelser, Trine Engen har prøvd det meste. Likevel er hun ikke blitt redd for å fly. – Det som skjer, det skjer, mener Trine Engen. – Blir det lenge til du skal ut og fly igjen? – Neste planlagte reise er i mars. Men jeg vet ikke om jeg tør å si datoen til noen, avslutter hun. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
det flyet som fikk nesehjulet på tverke var flyet som skulle ut på wf711 fra boo den dagen, men ble cancelled...mekker ble fløyet med Wf737 MQN-SSJ-MJF-TRD, rerouta til mjf.... ende opp med at wf737 fløy over MQN pga været og de havna på stokka direkte
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For en herlig passasjer. Skikkelig god holdning.
![]() <Det som skjer det skjer.> Det synes jeg er en topp holdning, den dama kommer til å leve lenge, det er ikke noe høyt blodtrykk der i gården, nei. Hadde dette vært en dame fra Bergen derimot, da hadde det vært en helt annen historie å fortelle. :hoho |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||