Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2009, 20:20   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Avinor Billigere med færre flyplasser

Quote:
Snart tildeles 18 distriktsflyruter i Norge. TØI-forsker Jon Inge Lian mener færre flyplasser ville gitt billigere flybilletter.
Avgjørelsen om hvem som får trafikkere 18 ruter i det regionale flynettet kan komme allerede mandag. Nationen har tidligere skrevet at Widerøe har lagt inn anbud på alle rutene, mens Danish Air Transport (DAT) har lagt inn anbud på den ruten de trafikkerer i dag, fra Florø til Oslo og Bergen.

http://www.nationen.no/nyhet/article4025183.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 20:57   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Det burde jo ikke være tvil om at færre flyplasser som må subsidieres, dess billigere...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 21:56   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Tydelig at det er en økonom som snakker i den artikkelen i alle fall...

Noen som vet hvor UAB DOT har søkt anbudsrute?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 22:21   #4
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Tydelig at det er en økonom som snakker i den artikkelen i alle fall...
Fint at mannen har en matematisk-naturvitenskapelig embedseksamen da.
Poengene has kan du jo ikke si så mye på. Men om det er noe vi som samfunn ønsker er noe annet.
storg is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 23:38   #5
Wf-pax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 352
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Tydelig at det er en økonom som snakker i den artikkelen i alle fall...

Noen som vet hvor UAB DOT har søkt anbudsrute?
Jeg vil tippe at det er rutene som går til/fra Florø.. Altså fra Florø til BGO og OSL
Wf-pax is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 00:31   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Jeg synes ikke vi skal glemme BA, Sunair of Scandinavia som anbudsaktør i Norge!!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 00:35   #7
matsbg
ScanFlyer Blue
 
matsbg's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Har Sunair lagt inn anbud på noen av rutene?
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 00:41   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Er ikke Oslo - Stord en anbudsrute??

http://www.sunair.dk/cms.cfm?nPageNo...SupplierID=412

EDIT: Eller er ruten betalt/garantert av noe lokalt næringsliv?

Last edited by JoeW; 05-01-2009 at 00:45.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 00:55   #9
matsbg
ScanFlyer Blue
 
matsbg's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Den ruten er vel garantert av lokalt næringsliv. De har vel opprettet ett eget firma som heter Stordfly som garanterer for ett vist belegg. Så vidt jeg har forstått
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 01:27   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Muulig når ejg tenker meg om. Men jeg vil vel anta Sunair er interessert i anbudsruter dersom de passer Dornierne og de tror de kan konkurrere på pris. Jeg aner ikke hva slags kostnadsbilde sunair oppererer med. De har vel obviously ikke søkt noen ruter nå, men er det noen som vet om Dornieren kan være aktuell og benytte på noen ruter? Det er vel i såfall det det antagelig går på?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 06:01   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Blir spennende å se hvem som vinner hva - eller tar WF alt?
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 11:28   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Det burde jo ikke være tvil om at færre flyplasser som må subsidieres, dess billigere...
Nei, det er det definitivt ingen tvil om. Men, som storg skriver, hva som er politisk bestemt er en annen sak.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 15:17   #13
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Hvis man legger ned alle flyplasser som har "underskudd" i Norge, hvor mange flyplasser vil man da ha igjen, og vil de gjenværende da kunne vise til individuelle overskudd, tro? Det interessante i subsidiediskusjonen er vel om Avinor som lufthavnoperatør på det statseide lufthavnnettet driver med overskudd eller underskudd, og overskuddet har vel vært betydelig i mange år. I tillegg til landingsavgiftene har Avinor bl a inntekter fra bygningsmasse, underveisavgifter, butikkdrift m.m. på store og små flyplasser.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 15:27   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Poenget mitt var kun at overskriften - "billigere med færre flyplasser" sier seg selv, og er opplest og vedtatt.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 18:18   #15
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Billigere med færre flyplasser

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Hvis man legger ned alle flyplasser som har "underskudd" i Norge, hvor mange flyplasser vil man da ha igjen, og vil de gjenværende da kunne vise til individuelle overskudd, tro? Det interessante i subsidiediskusjonen er vel om Avinor som lufthavnoperatør på det statseide lufthavnnettet driver med overskudd eller underskudd, og overskuddet har vel vært betydelig i mange år. I tillegg til landingsavgiftene har Avinor bl a inntekter fra bygningsmasse, underveisavgifter, butikkdrift m.m. på store og små flyplasser.
Først det er jo forhold hvor det kan være subsidiering. Det ene er selve flyruten og det andre er driften av flyplassene.

Men tiden er vel overmoden for å se på om man kan spare noe på å få litt færre men bedre flyplasser. Selv Nord-Norge har fått bedre veier de siste årene. Den diskusjonen er det på tide å ta.
storg is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyplasser med museum Discus Flyhistorisk forum 9 30-07-2015 17:16
TG med färre avgångar till ARN och CPH jikswoboB Flyforum 7 26-01-2012 10:03
CRJ 900 - individer med færre seter ? 737-405 Reiseforum 1 06-07-2010 19:09
SAS vil erstatte nordmenn med billigere svensker sirpjalle Flyforum 4 12-08-2009 10:32
20 prosent færre med fly til Kanariøyene TG923 Flyforum 0 13-04-2009 14:32


All times are GMT +2. The time now is 07:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.