![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det er snart på tide å speide etter julenissen og dyrene hans på himmelen, så i dag ble det en tur for å sjekke forholdene. Fant ikke julenissen, for det var så turbulent at pakkene hadde ramlet ut av sleden. Luften var klar og fin og lyset på en av årets mørkeste dager er også noe helt annet enn man opplever om sommeren. (Noe reflekser var ikke til å unngå)
Drammen i soloppgang: Nei, det var ikke julenissen det heller (over Heggedal/Røyken) På Rakkestad var det ingen nisse, men kaffe og pepperkaker fikk vi servert (takk, takk!) "Juelnissens by" - Drøbak. Ingen nisse å se der heller. Vardåsen (Asker) i forgrunnen Selv om vi ikke fant nissen så kommer han nok snart! Ønsker at alle får mange fine bilder og flyturer i 2009!
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flott vær og bilder! Forøvrig artig å se at de har kommet godt i gang med baneforlengelsen på Rakkestad. Skal vel også sprenges vekk en fjellknaus under finale, mener jeg å ha lest(?).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vakkert.. Så ut som en fin tur. Det er flott med lav vintersol.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fin liten bildeserie! Pene bilder og
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
De sand/grus-haugene på rakkestad må vel kunne klassifiseres som luftfartshindre
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Særlig hvis man må lande den veien, for da lander man i 1.9% nedoverbakke. Den ligger ved siden av finale så det går greit, og det blir sikkert fint når de blir ferdige med forlengelsen.
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Den ligger i forlengelsen av rullebanen så vidt jeg ser. Men nå er vel ikke plassen åpen for andre enn de som holder til på plassen? -Eller blander jeg sammen denne flyplassen med en annen når jeg sier det? Det ser ut til at flyplassen virkelig ligger fint til i området; håper den blir tilgjengelig for allmennheten med tiden. -Eller er det et forsøk på å ikke få trafikken så høy at naboenes goodwill blir et problem for flyplassen? Kunne tenkt meg å sette opp et hus i skråningen ved siden av rullebanen der :-)
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Rakkestad er åpen, men krav om PPR. http://www.enrk.net/
![]() |
#9 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Ja men daaa skulle man vært der på tur for lenge siden
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg hadde min første landing på Rakkestad i november, og det gikk strålende. Men se opp for åskammen/haugen vest for rullebanen (der anleggsveien går over). Den kan gi "artige" vindfenomener!
Ellers var det noen flotte VFR-bilder vi fikk servert her. Jeg kjenner abstinensen etter å få en flytur igjen drar seg til ...! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hva slags flymiljø er det rundt Rakkestad? Var det ikke der selskapet som drev med tørr-is på FBU var stasjonert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Norrønafly holder til på Rakkestad. Ble også avholdt NM i akro der for noen år tilbake.
Fin liten stripe, dog med naboer som ikke er like begeistret for all flyging (som de fleste andre steder), derfor finnes det bl.a. spesifikke innflygingsrutiner som skal følges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Norrønafly har verksted på Rakkestad, og er (majoritets?)eier av flyplassen. De har mye vedlikehold av enmotors småfly, inkl. en god del veteranfly. Stod også et par twin inne på verkstedet når jeg var der.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Husker vi fikk juletre fra NorrønaFly en gang på 80-tallet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det var Ole-Erik Løken som fløy tørr-is på FBU, og også på gamle Gardermoen. Han holder til på Kjeller med sin Seneca. Se artikkel fra Nettavisen i fjor: - Kunne fjernet tåka på 30 min.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jakt etter modeller (1:400) | stennes | Samlerhjørnet | 13 | 26-07-2017 09:55 |
På jakt etter en nyhetsside | RIBRO | Småprat | 4 | 15-05-2012 20:33 |
På jakt etter gamle rutetider. | TigerBlack | Småprat | 1 | 16-04-2012 18:54 |
På jakt etter bøker... | Brutus5 | Samlerhjørnet | 8 | 20-01-2010 14:52 |
WF: er på jakt etter.... | sail4fun | Flyforum | 7 | 06-09-2005 19:38 |