![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei lurer på Nikon D40, ser at dette har ca 6 mpixels, (!) er dette nok til gode bilder, eller har ikke dette noe å si, kan noen hjelpe til å opplyse meg her?
![]() |
#2 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Holder i massevis det da. Som regel så er det mannen/kvinnen bak kameraet som er begrensingen
![]()
![]() |
#3 |
Canonskytter
|
![]()
I følge "moten" så betyr flere megapiksler bedre bildekvalitet. Dette er (delvis) feil.
Piksler er som kjent antall punkter på bildebrikken som tar imot lys. Jo flere jo mindre blir punktene og kameraet må elektronisk justere opp lyset. Det betyr i korte trekk mer bildestøy. Se f.eks på et mobilkamera på 5mpix og et digitalt kamera med samme oppløsning. Sensoren i mobilen er ikke på størrelse med en fingernegl engang. Et kompaktkamera er litt større, og allerede der ser vi tydelig forskjell. Et speilrefleks i klassen D60/EOS 400D har en sensor som måler 22,2 x 14,8mm (tror jeg). Et fullformatskamera har en sensorstørrelse på 36 x 24mm. Dette er i hovedsak det som skiller bildekvaliteten, men selvsagt også sammen med programvaren på kameraet. Kort sagt så klarer du deg fint med 6mpix, så sant du ikke skal beskjære veldig eller printe ut svære reklameplakater og henge på bygninger ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Speilrefleks | andreas97sas | Bilder & foto | 24 | 13-04-2010 23:17 |
Endelig har jeg kjøpt speilrefleks! Valget ble Canon EOS 400D | LTH | Bilder & foto | 7 | 15-12-2008 11:18 |
Mulig kjøp av speilrefleks. | Vede | Bilder & foto | 31 | 16-06-2007 00:11 |
Speilrefleks | flyKSU | Flyforum | 16 | 14-02-2007 15:14 |
LITT OT: Digitalt speilrefleks? | ENGM RAMP | Flyforum | 1 | 02-03-2006 22:23 |