Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2008, 21:34   #1
Stoarn
ScanFlyer Silver

Stoarn's Avatar

Spørsmål Overbooking inom EU - hvor mange kan man fa?

Hei, min venninne skulle fly WAW-VIE, scheduled ankomst 18:45. Pga overbooking hun fikk ikke-frivilligt bare mulighet a fly neste tur.

OS 632 har scheduled ankomst til VIE kl 20:50, men tailwinds osv., landet idag 20:34.

EU-Lagen (EC 261/2004, Art. 7. 2 a) sier at da ankomst av alternative tur er ikke seinere enn 2 timer fra scheduled ankomst av planned tur (~630 km avstand) far man bare halv av 250 EURO.

Hvilken ankomsttid ivertatt - scheduled (ank. 125 min seinere enn planned) eller faktisk denne dag (ank. 109 min seinere).

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 21:39   #2
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Default Re: Overbooking inom EU - hvor mange kan man fa?

EU direktivet forholder seg til scheduled og ikke faktisk ankomst tid, da fly noen ganger lander tidligere enn planlagt.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 21:43   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Etter hva jeg vet, er det scheduled som gjelder over hele fjæla .. mao. man kan ikke kappe erstatningen hvis maskinen er tidlig, og man kan heller ikke kreve mer ved forsinkelse.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 22:10   #4
Stoarn
ScanFlyer Silver

Stoarn's Avatar

Hun fikk samtidigt en kupon (MCR, MCO, HCO eller tre bokstaver har jeg glemt) for 125 EURO a hemte i LOT byra etter ankomst tilbake til WAW. Da hun ville ha 250 EURO LOT Agent sade: jeg kan bare offre 50 %, hvis Dere vil ha mer, klage i byraen etter ankomst igjen til WAW.

Bra at hun har ikke underskrivet nogenting, bare fakt at hun fikk denne papper betyr ikke at hun forloret rett til 250, sant?

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 22:20   #5
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Var nok en MCO. Kunne undersøkt litt mere hva hun har krav på til imorgen, men kjenner jeg forumet rett har det kommet nok svar innen den tid
CFM is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 22:32   #6
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Husker ikke regelene for LOT og deres MCO da det er en stund siden jeg skreiv en
Men hos SK får man en "reisesjekk" på et beløp avhengig av avstand og tid (da utifra rutetidene) skal man da heve den i cash får man halve beløpet ja.
Men bruker man det til å kjøpe billetter, så ha man hele beløpet man kan bruke, og denne "sjekken" er gyldig i 1 år.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 22:42   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Men hos SK får man en "reisesjekk" på et beløp avhengig av avstand og tid (da utifra rutetidene) skal man da heve den i cash får man halve beløpet ja.
Men bruker man det til å kjøpe billetter, så ha man hele beløpet man kan bruke, og denne "sjekken" er gyldig i 1 år.
Da må i såfall SAS dele ut reisesjekk på det dobbelte av det man har krav på. EU-regelen sier at man kun kan dele ut en voucher dersom kunden godtar det og signerer for det.

Quote:
Refunds payable under this regulation may be paid in cash, by electronic bank transfer, bank draft, or cheque. With the signed agreement of a passenger, they may also be paid in travel vouchers or other services.
http://en.wikipedia.org/wiki/Europea...h_compensation

Old 26-11-2008, 22:57   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Da må i såfall SAS dele ut reisesjekk på det dobbelte av det man har krav på.
Og det gjør de vel meg bekjent også - og det er jo relativt vanlig, ikke bare SAS som gjør det slik.

Spesielt med tanke på det store antallet reisesjekker som rotes vekk eller glemmes...
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules