Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-12-2008, 09:35   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Default Hjemreise KUL-BKK-ARN-OSL-SVG

Hei

Som dere har sett hadde vi en fin tur til Kuala Lumpur på business klasse med SAS. Etter 2 uker i "syden" var det på tide å forlate KL for å begynne på den lange veien hjem. Mens vi var der nede var det jo en del problemer i Bangkok og vi begynte å bli litt redde for at vi ikke skulle klare å komme oss hjem. Men det ordnet seg i siste liten...BKK ble åpnet på fredag den 5 desember da vi skulle dra fra KUL.

KLIA er en flott og ny moderne flyplass. Innsjekk ble gjort på KLIA Express togstasjonen inne i selve byen (på KL Sentral)...var det ikke planer om at det skulle være tilsvarende på Flytoget? Etter en 28 minutters togtur var vi fremme på flyplassen og vi skle raskt gjennom både immigration og sikkerhetskontrollen og så bar det til loungen i hovedterminalen. Etter det jeg forstår har Malaysia også en større lounge i satelittbygget.

Etter en drøy time i loungen tok vi toget ut til satelittbygget og gikk til gaten. Det er litt annet med businessklasse i Asia. Da vi leverte boardingkortet var det en egen seperat dør som vi kunne gå inn for å boarde flyet. Vi tok MH782 og jeg fikk plass 05C. Businessklassen på dette A330(?) flyet var ikke så verst: knallrøde og ganske komfortable stoler. Servicen var det heller ikke mye å si på. Vi fikk valg om drikke med en gang vi kom ombord og vi tok oss et glass champagne til å starte med. Turen er ikke på mer en drøye 2 timer men vi fikk allikvel et varmt måltid. Vi hadde valg om tre hovedretter og ettersom vi var på vei hjemover valgte jeg å gå for den mer vestlige "grilled lamb cutlet". Selve kjøttet var dessverre ikke så godt...altfor seigt for min smak. Etter drøye 2 timer var vi fremme ved BKK Suvarnabhumi flyplassen. Vi hadde en kort weekend i Bangkok men detaljene fra det oppholdet tror jeg ikke at jeg har lyst til å dele på dette forumet

Kommer tilbake med mer senere.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	getting_into_MAS_business_class.JPG
Views:	591
Size:	107.7 KB
ID:	20588   Click image for larger version

Name:	MAS_menu.JPG
Views:	586
Size:	55.5 KB
ID:	20589   Click image for larger version

Name:	drink_selection.JPG
Views:	578
Size:	90.9 KB
ID:	20590   Click image for larger version

Name:	food.JPG
Views:	576
Size:	96.5 KB
ID:	20591  
Old 09-12-2008, 10:08   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Hjemreise KUL-BKK-ARN-OSL-SVG

Quote:
Originally Posted by gardkarlsen View Post
Vi hadde en kort weekend i Bangkok men detaljene fra det oppholdet tror jeg ikke at jeg har lyst til å dele på dette forumet
Nei, men disse detaljene passer sikkert fint inn på www.venuslogen.dk?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 08:34   #3
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

SAS Re: Hjemreise KUL-BKK-ARN-OSL-SVG

Den 7. desember var det på tide med avgang fra Bangkok. Vi tok en taxi ut til flyplassen og det var heldigvis lite trafikk siden det var søndag. Det skal bli godt når det åpnes opp toglinje ut til flyplassen neste år :-) Innsjekk gikk raskt og tilsvarende for immigrasjon. Så var det bare å stikke til 100 meters loungen til Thai for å slappe av frem til avgang. Vi hadde flight SK976 med avgang 14:25 med destinasjon ARN og jeg satt på 05H. Det var snakk om at det var så mange som var strandet i Thailand etter "krisen" der - men det kan ikke ha vært så mange SAS passasjerer som var strandet for det var masse ledige plasser i business iallefall. Hele business midtseksjonen var faktisk ledig.
Attached Thumbnails

Name:	inside_BKK_airport.JPG
Views:	470
Size:	118.9 KB
ID:	20598   Click image for larger version

Name:	Thai_and_BKK.JPG
Views:	101
Size:	52.3 KB
ID:	20600   Click image for larger version

Name:	view_to_bkk.JPG
Views:	95
Size:	63.7 KB
ID:	20601   Click image for larger version

Name:	sas_in_air.JPG
Views:	104
Size:	66.5 KB
ID:	20602  
Old 10-12-2008, 08:35   #4
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Her er en liten video av take-off fra BKK

http://www.youtube.com/watch?v=31tXj-vNopY
Old 10-12-2008, 14:04   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

WOW... Den 340en var ganske lett, ja..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2008, 14:57   #6
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Etter takeoff fikk vi utlevert hodetelefoner, toalettveske...men hvor ble det av tøflene? Vi fikk ogå beskjed om at det dessverre ikke var menyer av en eller annen grunn...men vi fikk utdelt de menyene som var benyttet til BKK ettersom disse innehold riktig vin-meny iallefall. Jeg er ikke sikker på om det var vi som hørte dårlig etter men slik vi tolket det skulle vi få et lett måltid til å begynne med og så skulle vi et nytt måltid senere. Først fikk vi utdelt en liten snack og vi fikk sjansen til å bestille drikke. Deretter ble maten servert og det var salat, asparges i parma-skinke og ost. I forkant av dette kom det også rundt en person og spurte om hva vi ønsket til hovedrett senere og vi gjorde vårt valg mellom fisk, kjøtt og...eh...husker ikke siste valget. Iallefall, da vi var ferdige med å spise både salat, asparges og osten begynte de plutselig å dele ut hovedretten Vi hadde altså bommet helt ettersom vi da var mette av de andre rettene. Så her ble det litt rot i kommunikasjonen. Kjøttet var ikke helt fantastisk forresten...det var ganske så kjedelig. Men vi koste oss allikevel med 2 forskjellige rødviner, med Skands julebryg og for å ikke snakke om Xanté blandet med Champagne. Har denne drikken noe navn mon tro? Hvis ikke vil jeg gjøre som James Bond og gi den et navn. Den heter herved "May"

Turen var på rundt 11 timer og det er litt rart med en dag-flight som dette. Jeg tror det er første gang jeg tar en flight så tidlig på dagen fra Asia og hjemover. Men etter en stund ble det mørkt så jeg la meg til å sove et par timer. Da vi våknet til igjen fikk vi et lettere måltid bestående av fisk til forrett, en egenkomponert hovedrett (jeg gikk for kylling og ris) og med en slags semulegrynspudding til dessert.

Så ankom vi ARN i 7 tiden om kvelden og det var jo et sjokk å komme tilbake til hjemlige trakter med kulde og snø. Vi hadde et kort opphold i loungen før vi hoppet ombord på SK893 til OSL. På dette tidspunktet begynte jeg å bli merket av den lange flyturen og jeg satt bare og sløvet i mitt sete.

OSL var det ikke bedre enn på ARN. Da vi landet synes jeg noen snakket om -10 grader og det var dyrisk kaldt å gå opp glassbroen til terminalen. Jeg hadde ingen jakke med meg ettersom det ikke er spesielt nødvendig i "syden". Deretter var det bare å sette seg ned å vente. Vi skulle ha SK4059 til SVG kl 23.35 og det var et av de siste flyene så lysene ble mer eller mindre slukket rundt oss mens vi satt der.

Vi landet i Stavanger rundt 00.30 og der regnet det som vanlig Da vi kom av flyet kom vi ikke spesielt langt ettersom en av dørene var låst. Så der ble vi stående i noen minutter å banke på rutene inntil en vakt kom opp låste opp for oss. Vi var jo i rute så jeg kan ikke helt forstå hvorfor de så overrasket ut.

Anyway...konklusjonen er at jeg flyr gjerne SAS business igjen men jeg vil også prøve noe annet dersom jeg får muligheten til det. Det mest nærliggende er nok Lufthansa dersom jeg skal til Kuala Lumpur igjen. Denne turen ble ganske så lukrativ rent EB poengmessig. Det ble 33000 grunnpoeng og jeg fikk også 15000 poeng pga av kampanjen til SAS mellom ARN og BKK . Totalt ble det altså 48000 EB poeng
Attached Thumbnails

Name:	sas_snack.JPG
Views:	74
Size:	113.4 KB
ID:	20605   Click image for larger version

Name:	first_meal.JPG
Views:	96
Size:	90.5 KB
ID:	20606   Click image for larger version

Name:	main_dish.JPG
Views:	114
Size:	111.5 KB
ID:	20607   Click image for larger version

Name:	x-mas_ale.JPG
Views:	109
Size:	95.3 KB
ID:	20608   Click image for larger version

Name:	second_meal.JPG
Views:	104
Size:	107.6 KB
ID:	20609  

Name:	parked_in_oslo.JPG
Views:	115
Size:	68.5 KB
ID:	20610  
Old 11-12-2008, 15:17   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takk for rapporten
Har vert kjekt å følge med på reisen din "live"!
Bra at SAS leverte et godt business produkt denne gangen. Har lest så mye dårlig omtale den siste tiden.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2008, 15:19   #8
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

takk for det. Du kunne fått med deg "live" utgaven av reisen dersom du hadde tittet på mobilbloggen min: http://gardmobile.blogspot.com/
Old 11-12-2008, 19:03   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for alle rapportene, det har vært spennende å følge turen - og godt at SAS leverte. Kan tenke meg at flyturene til Oslo og Stavanger ikke var spesielt behagelige etter en så lang reise. Det hadde kanskje vært mer praktisk å reise via CPH?
Old 11-12-2008, 19:57   #10
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Det er en ting SAS aldri skuffer med og jeg håper de aldri tar bort: den lille klesklypen til servietten. Den er et genialt varemerke
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 03:41   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Da du sjekket inn på togstasjonen i KUL, leverte du inn bagasjen der, eller slapp du den av på en bagdrop etter ankomst på flyplassen? Takk for en veldig flott rapport!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 06:55   #12
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Da du sjekket inn på togstasjonen i KUL, leverte du inn bagasjen der, eller slapp du den av på en bagdrop etter ankomst på flyplassen? Takk for en veldig flott rapport!
Da vi sjekket inn på togstasjonen i KL (jeg tror den har sin egen flyplasskode XKL) leverte vi bagasjen på hele vanlig måte og kofferten rullet avgårde på et bagasjebånd. Det var det siste vi så til kofferten før vi måtte gå gjennom tollen i Oslo.
Old 12-12-2008, 06:58   #13
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Kan tenke meg at flyturene til Oslo og Stavanger ikke var spesielt behagelige etter en så lang reise. Det hadde kanskje vært mer praktisk å reise via CPH?
Ja, det hadde nok vært bedre med reise via CPH. Vi prøvde å legge opp til denne ruten for hjemveien da vi bestilte men i henhold til reisebyrået så var det helt fullt på business.
Old 12-12-2008, 09:09   #14
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gardkarlsen View Post
Da vi sjekket inn på togstasjonen i KL (jeg tror den har sin egen flyplasskode XKL) leverte vi bagasjen på hele vanlig måte og kofferten rullet avgårde på et bagasjebånd. Det var det siste vi så til kofferten før vi måtte gå gjennom tollen i Oslo.
Dette er svært praktisk. I Wien har de noe lignende for passasjerer som reiser med CAT (flytoget i Wien). Det er helt genialt å kunne gå rett til kontroll av ombordstigningskort på flyplassen. Noe å tenke på for SAS og Norwegian ettersom så mange tar flytoget og køene på Gardermoen til tider kan være lange.
Old 12-12-2008, 09:23   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Dette er svært praktisk. I Wien har de noe lignende for passasjerer som reiser med CAT (flytoget i Wien). Det er helt genialt å kunne gå rett til kontroll av ombordstigningskort på flyplassen. Noe å tenke på for SAS og Norwegian ettersom så mange tar flytoget og køene på Gardermoen til tider kan være lange.
Enig, men et av problemene her er at det krever en vesentlig ombygging av Flytogene for å få plass til bagasjen. Flytoget i Wien er jo delvis et lastetog.

Men ordningen fungerer ihvertfall utmerket. Deilig å kunne sende fra seg bagasjen også nyte ha et par timer ekstra i Wien uten å måtte enten dra med seg bagasjen eller måtte gå innom hotellet for å hente den
Reply

Posting Rules