![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei
Som dere har sett hadde vi en fin tur til Kuala Lumpur på business klasse med SAS. Etter 2 uker i "syden" var det på tide å forlate KL for å begynne på den lange veien hjem. Mens vi var der nede var det jo en del problemer i Bangkok og vi begynte å bli litt redde for at vi ikke skulle klare å komme oss hjem. Men det ordnet seg i siste liten...BKK ble åpnet på fredag den 5 desember da vi skulle dra fra KUL. KLIA er en flott og ny moderne flyplass. Innsjekk ble gjort på KLIA Express togstasjonen inne i selve byen (på KL Sentral)...var det ikke planer om at det skulle være tilsvarende på Flytoget? Etter en 28 minutters togtur var vi fremme på flyplassen og vi skle raskt gjennom både immigration og sikkerhetskontrollen og så bar det til loungen i hovedterminalen. Etter det jeg forstår har Malaysia også en større lounge i satelittbygget. Etter en drøy time i loungen tok vi toget ut til satelittbygget og gikk til gaten. Det er litt annet med businessklasse i Asia. Da vi leverte boardingkortet var det en egen seperat dør som vi kunne gå inn for å boarde flyet. Vi tok MH782 og jeg fikk plass 05C. Businessklassen på dette A330(?) flyet var ikke så verst: knallrøde og ganske komfortable stoler. Servicen var det heller ikke mye å si på. Vi fikk valg om drikke med en gang vi kom ombord og vi tok oss et glass champagne til å starte med. Turen er ikke på mer en drøye 2 timer men vi fikk allikvel et varmt måltid. Vi hadde valg om tre hovedretter og ettersom vi var på vei hjemover valgte jeg å gå for den mer vestlige "grilled lamb cutlet". Selve kjøttet var dessverre ikke så godt...altfor seigt for min smak. Etter drøye 2 timer var vi fremme ved BKK Suvarnabhumi flyplassen. Vi hadde en kort weekend i Bangkok men detaljene fra det oppholdet tror jeg ikke at jeg har lyst til å dele på dette forumet ![]() Kommer tilbake med mer senere.
![]() |
#2 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Den 7. desember var det på tide med avgang fra Bangkok. Vi tok en taxi ut til flyplassen og det var heldigvis lite trafikk siden det var søndag. Det skal bli godt når det åpnes opp toglinje ut til flyplassen neste år :-) Innsjekk gikk raskt og tilsvarende for immigrasjon. Så var det bare å stikke til 100 meters loungen til Thai for å slappe av frem til avgang. Vi hadde flight SK976 med avgang 14:25 med destinasjon ARN og jeg satt på 05H. Det var snakk om at det var så mange som var strandet i Thailand etter "krisen" der - men det kan ikke ha vært så mange SAS passasjerer som var strandet for det var masse ledige plasser i business iallefall. Hele business midtseksjonen var faktisk ledig.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Her er en liten video av take-off fra BKK
http://www.youtube.com/watch?v=31tXj-vNopY
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
WOW... Den 340en var ganske lett, ja..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Etter takeoff fikk vi utlevert hodetelefoner, toalettveske...men hvor ble det av tøflene?
![]() ![]() ![]() Turen var på rundt 11 timer og det er litt rart med en dag-flight som dette. Jeg tror det er første gang jeg tar en flight så tidlig på dagen fra Asia og hjemover. Men etter en stund ble det mørkt så jeg la meg til å sove et par timer. Da vi våknet til igjen fikk vi et lettere måltid bestående av fisk til forrett, en egenkomponert hovedrett (jeg gikk for kylling og ris) og med en slags semulegrynspudding til dessert. Så ankom vi ARN i 7 tiden om kvelden og det var jo et sjokk å komme tilbake til hjemlige trakter med kulde og snø. Vi hadde et kort opphold i loungen før vi hoppet ombord på SK893 til OSL. På dette tidspunktet begynte jeg å bli merket av den lange flyturen og jeg satt bare og sløvet i mitt sete. På OSL var det ikke bedre enn på ARN. Da vi landet synes jeg noen snakket om -10 grader og det var dyrisk kaldt å gå opp glassbroen til terminalen. Jeg hadde ingen jakke med meg ettersom det ikke er spesielt nødvendig i "syden". Deretter var det bare å sette seg ned å vente. Vi skulle ha SK4059 til SVG kl 23.35 og det var et av de siste flyene så lysene ble mer eller mindre slukket rundt oss mens vi satt der. Vi landet i Stavanger rundt 00.30 og der regnet det som vanlig ![]() Anyway...konklusjonen er at jeg flyr gjerne SAS business igjen men jeg vil også prøve noe annet dersom jeg får muligheten til det. Det mest nærliggende er nok Lufthansa dersom jeg skal til Kuala Lumpur igjen. Denne turen ble ganske så lukrativ rent EB poengmessig. Det ble 33000 grunnpoeng og jeg fikk også 15000 poeng pga av kampanjen til SAS mellom ARN og BKK . Totalt ble det altså 48000 EB poeng ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takk for rapporten
![]() Har vert kjekt å følge med på reisen din "live"! Bra at SAS leverte et godt business produkt denne gangen. Har lest så mye dårlig omtale den siste tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
takk for det. Du kunne fått med deg "live" utgaven av reisen dersom du hadde tittet på mobilbloggen min: http://gardmobile.blogspot.com/
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for alle rapportene, det har vært spennende å følge turen - og godt at SAS leverte. Kan tenke meg at flyturene til Oslo og Stavanger ikke var spesielt behagelige etter en så lang reise. Det hadde kanskje vært mer praktisk å reise via CPH?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Det er en ting SAS aldri skuffer med og jeg håper de aldri tar bort: den lille klesklypen til servietten. Den er et genialt varemerke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da du sjekket inn på togstasjonen i KUL, leverte du inn bagasjen der, eller slapp du den av på en bagdrop etter ankomst på flyplassen? Takk for en veldig flott rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Men ordningen fungerer ihvertfall utmerket. Deilig å kunne sende fra seg bagasjen også nyte ha et par timer ekstra i Wien uten å måtte enten dra med seg bagasjen eller måtte gå innom hotellet for å hente den |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SVG-CPH-BKK-KUL - ny jobbtur til Kuala Lumpur | gardkarlsen | TripReports | 14 | 18-09-2014 12:53 |
KUL-BKK-CPH-OSL i eco extra, får ikke valgt sete på KUL-BKK | Powell | Reiseforum | 1 | 20-06-2012 23:04 |
OSL-ARN-BKK-CNX-HKT-BKK-ARN-OSL med DY (Y) & TG (Y+ & C) | HS-TLD | TripReports | 69 | 11-07-2011 16:40 |
Første tur med SAS long-haul economy: KUL-BKK-CPH-SVG | gardkarlsen | TripReports | 17 | 08-03-2009 11:48 |
Jobbtur til Kuala Lumpur - SVG-OSL-ARN-BKK-KUL | gardkarlsen | TripReports | 15 | 27-11-2008 03:04 |