![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle2753779.ece
Om det der er et mareritt så kan jeg fortelle i alle fall 3-4 historier som er selvopplevd som er langt værre. 7 dager i japan uten bagasje er ikke gøy, for jeg passer dårlig inn i asiatiske størrelser. At fyren er så dum at han ikke har reiseforsikring kan jeg ikke fatte, og det virker også som han hadde latterlig dårlig med ekstra kontanter ettersom han ikke hadde penger til å kjøpe sko etter at han hadde kjøpt det "mest nødvendige" for å overleve de da (på lørdagen) 24 timene til han skulle hjem. Mine regler: -Pakk alltid slik at du greier deg et døgn uten bagasje, den blir ofte forsinket. -Ha alltid penger /kreditt så man kan kjøpe en reise hjem med dyre biletter om noe skulle gå galt, pengen får man tilbake i ETTERTID av reiseforsikringen. -Ha ALLTID reiseforsikring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei
Jeg må innrømme at jeg liker å sjekke inn bagasjen fremfor å drasse rundt på den og heldigvis har jeg ikke opplevd forsinkelser så mange ganger. Men som du sier: husk å alltid ha en reiseforsikring slik at du kan shoppe det du trenger å få tilbake penger mot kvittering senere. De fleste dekker vel opptil 2000 kroner.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg og samboer har alltid hver vår koffert. Vi pakker 50% av mine ting i hennes koffert og 50% av hennes ting i min koffert. Så skulle en koffert bli forsinket så har man alltids såpass at man klarer seg en stund
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg pleier også å sjekke inn det aller meste, men en ekstra bokser, skjorte og et par sokker tar jeg i håndbagasje. Så har jeg på meg dressjakke og penbukse når jeg flyr, og er klar til å gå i møter / konferanse dagen etterpå uten å måtte stresse. Kommer ikke bag i løpet av den dagen har jeg vanligvis litt problemer, går ann å bruke hotellets renseri, og "bytte mellom 2 sett klær, men da går jeg nå vanligvis og handler.
Fikk litt erfaring med dette da jeg var med BA på turist et par ganger for et drøyt år siden. Det var garantert at bag ikke var på samme fly som meg, spørsmålet var når den kom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Jeg skjønner godt at paret i artikkelen ble skuffet og forbanna - ikke først og fremst på grunn av bagasjen, men fordi en planlagt konsert og helg i Stockholm ble spolert.
Reiseforsikring lønner seg i alle sammenhenger. En helsårsforsikring trenger ikke å koste mer enn 500-1000 kr. og gir mye for pengene ettersom den dekker alt av tyveri, forsinket bagasje, sykdom, etc. - ikke bare på reiser, men utenfor hjemmet. Reiser man mye vil man nesten alltid tjene inn premien på forsikringen - jeg har f.eks. til gode å ha et år uten å tjene den inn igjen. I år skjedde det hos Lufthansa (se rapport), i fjor hos Finnair (se rapport) og i 2006 hos Norwegian. Reiseforsikringen har som regel bedre betingelser enn det flyselskapene har, f.eks. får man igjen hele beløpet på kjøp av klær og ikke bare halve. Noe jeg imidlertid reagerte på da bagasjen ble borte hos Lufthansa i oktober, var at de først dekker kjøp av klær etter 72 timer. Beløpet man da fikk dekket for reiser i Economy var kun 100 dollar. Man fikk 200 dollar om man hadde Star sølvkort eller Business Class-billett, 300 dollar om man hadde First Class-billett eller Star gullkort ... uansett, 72 timer i de samme klærne høres mye ut... Reiseforsikringene dekker et høyere beløp, 2-3000 kr., og man kan handle inn nødvendige klær med en gang. Det virker litt som om flyselskapene bevisst har dårligere betingelser enn forsikringsselskapene - kan tenke meg at det er en pågående konflikt mellom dem... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Helårs reiseforsikring er gull verdt. Jeg tror jeg fikk igjen over 20.000kr totalt i 2007, mitt marerittår når det gjaldt flyreiser. 3 turer med erstatning, og en hvor all bagasje ble ødelagt etter å ha ligget søkkvåt på LHR i 2 uker. 16 dager etter at jeg kom hjem så fikk jeg bagasjen, og masse muggsopp som bonus. Måtte kaste alt, og der var klær og dress for 2 ukers ferie. Sendte bilder til europeiske, og fikk rask tilbakemelding på at det var bare å kaste alt, og prøve å sette opp en liste over tap.
2008 og 60.000km har gått uten noen problemer, heldigvis. Tror ikke det har vært tull i det hele tatt, bortsett fra 2 forsinkelser på ca 3 timer. For meg blir det rekord om jeg skulle greie et år uten alvorlig reisetrøbbel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva skal man si? De skal ihvertfall vaere glade for at det var plass paa DY flyet som gikk til Stockholm den ettermiddagen overhodet. Vaeret er det lite aa faa gjort med og bagasje er av og til forsinket. Synes dog det er ganske daarlig at DY ikke klarer aa faa frem bagasjen raskere enn dette.. Det gaar vel et senere fly med DY til ARN, aa bruke 30 timer paa aa faa frem bagasjen er for daarlig.
Er egentlig litt oppgitt over at det har blitt en folkesport aa ringe VG/Aftenposten eller whatever og uansett hva som kastes opp, kommer paa nettavisene. Hva har egentlig skjedd her? Vel, paret ble forsinket grunnet daarlig vaer og siden de ikke rakk flyet sitt videre, kom ikke bagasjen med avgangen de ble ombooket til. Klart det ikke er morsomt naar slikt skjer, men alle vet at det er vaer i Norge og den faktoren er lite aa faa gjort med. DY er drittrege med bagasjen, men det fortjener neppe noen spalteplass |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Kunne faktisk ikke vært mer enig Tommy. Syns det er håpløst at slike saker som dette kommer i avisen. Skal enhver pax ringe avisen hver gang han/hun kommer for sent frem pga. forsinkelser?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
et annet spørsmål er jo: Må man lage en tråd om det hver gang man ser en slik historie i avisen?
Er dette noe som har interesse for brukerne her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette er vel det man kaller urutt!
Jobben byttet selskap for våre reiseforsikringer i høst, så nå håper jeg egentlig på forsinkelser titt og ofte: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
jeg kunne godt klart meg uten ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Enig med siste taler!
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
...ellers så kan man si som følger: Det er fritt frem å ikke åpne alle tråder...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Jeg, som andre, klarer meg fint uten slike tråder og det begynner å bli litt kjedelig med en lang tråd om hvor dumt både det ene og det andre er. Jeg lar være å kommenterer slike tråder. Det er ikke mye vits å kommentere det alle selv kan konstatere. Nå er jeg pinlig klar over at jeg ikke akkurat bidrar med å avslutte en slik debatt med dette innlegget men pytt pytt ![]() ![]() Hilsen, Laurenz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" | EB | Flyforum | 51 | 24-12-2015 12:11 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
"Res i Sverige med Linjeflyg" (Stockholm 2008) | HansJ | Flyhistorisk forum | 2 | 01-07-2008 12:25 |