Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2008, 09:47   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Jeg bråbestemte meg en ettermiddag og trengte en tur langt vekk fra jobb og alt, og bestillte tur til Kina og Beijing med SAS.

Løp til den Kinesiske Ambassaden og fikk visum over natten og noen dager etterpå var jeg på Gardermoen, på vei til den gamle OL-byen via ARN.
SAS fløy meg pent og pyntelig over i rekordfart og jeg hadde noen timer på ARN før OY-KBM ventet ved gate.
Hadde kontakt med B777ER om å møte han på Beijing Capitol Airport når jeg landet for å ta en øl og høre synspunkter på denne byen som var helt ny for meg.
Turen nedover var flott på 27G og H. Stille og rolig hele veien og maten var kjöttbullar og potatismos, noe jeg synes er et sjakktrekk av SAS. Jeg synes dette smaker fortreffelig i luften!
Vi nærmet oss BJS og startet approach som vanlig og nå var det noe merkelig som skjedde. På finalen på 3000 fot ble vi i nesten 15-20 minutter før vi endelig fikk slengt oss ned.
Kapteinen kom på PA og beklaget det hele og jeg tenkte ikke mer over det.
Telefonen min hadde klikket på ARN så jeg fikk ikke gitt beskjed til B777ER om hvor vi skulle møtes på Beijing Capitol så jeg tok Airport Shuttle ned til byen og fant hotellet omsider.
Smog'en lå tykk og det var vanskelig å puste her!
Det som skjedde i byen gidder jeg ikke snakke om siden det ble med et kaos uten like siden ingen av mine kort ville fungere i Kina, noe jeg fikk høre av flere med-passasjerer som også hadde samme problem.

Jeg sjekket min email på hotellet og der lå en mail fra SASChina om at min SAS-flight var kansellert og jeg var booket om på Air China. Hurra.
Sjekket dette selskapet litt på Airliners og fant særdeles lite bilder av de!

Uansett så reiste jeg opp til flyplassen om morgenen på fredag og sjekket inn som vanlig, leverte baggasje og ruslet ut til terminalen hvor flyet skulle være.
Løp ganske fort bort til E22 for å se om de hadde satt inn større matriell enn den 767 som skulle ta oss opp siden her var det mange fra SK994 også i tillegg til CA911, men neida her var det ikke mye fly å se.
Tok en øl på en av restaurantene og beveget meg tilbake til gate hvor en hyggelig gul mann sto i gaten og tittet rundt på alle passasjerene som var kommet. Noe fly var enda ikke å se.
Når det nærmet seg boarding sto den hyggelige gule mannen og tittet med et tomt blikk i avgangshallen og vi begynte å lure. Vi ble en ganske stor gruppe som gikk bort til gaten for å høre hva som egentlig var status og den hyggelige gule mannen var nevneverdig taus helt til det kom flymat og vann bort til oss. OK, jeg tåler en forsinkelse, men det er dersom jeg får vite om det!
Fremdeles ikke noen fornuftige ord fra den gule manen og ryktene gikk om at flyet var kansellert og at vi hadde et problem. Nå begynte panikken hos mange og vi krevde å få svar fra noen i Air China og i tillegg SAS som hadde booket oss over til Kinas stolthet.
Her er det mange muligheter for å komme seg hjem og SAS til CPH hadde akkurat reist så mulighetene ble å fly til BKK/TYO for så komme oss til Europa derfra. Jeg var litt sen der og det angrer jeg fryktelig på.
Nå var det tilløp til hysteri og fremdeles stod den noe mutte gule mannen i fin dress bak gaten med sitt tomme blikk før han lyste opp og sa HOTELL!
Da ble vi fulgt av en annen kineser som kunne engelsk ut airside og ventende busser som tok oss gjennom hele flyplassen og ut landside via immigration som kansellerte utreisen min.
Utenfor stod det 8 busser som tok oss til http://www.hotellweb.no/hoteller-kin...hotel-beijing/ hvor det hersket fullstendig kaos siden vi fremdeles ikke visste hva som skjedde og hva som skulle skje.

Under buffeten som vi fikk, gikk det rykter om at vi hadde fått ny avgangstid kl 07 og at vi skulle vekkes kl 04.
Siden det ikke var rom nok til alle, måtte alle passasjerene dele rom og jeg ble sittende i lobbyen stort sett hele kvelden og natten og drikke øl med en svenske som gråt hele tiden og savnet familien sin. Han var 40 år og kom fra Stockholm.
Vi kom oss opp kl 03.45 og løp ned til ventende busser som kjørte oss fra Ringway 3 og opp tilbake til Beijing Capitol igjen.
Kom frem og vi var de eneste passajerer på flyplassen denne morgenen, men Air China hadde to skranker åpne for oss samt at immigration hadd åpent for å få oss gjennom til airside. Her hadde vi omtrent en halv time før boarding og jeg rakk akkurat å bestille en kopp kaffe og en sandvich som jeg aldri fikk sør vi ble kalt opp til gate.
Han morgengretne gule rare mannen i fin dress stod klar og fikk oss ombord på en B767 med reg B-2552 og jeg hadde æren av å sitte på 54L.
Tok av relativt raskt og jeg håpet å sove i noen timer, men det var kraftig turbulens hele tiden som tok fra meg nattesøvnen. I rompa på en 767 med tung galley i kraftig turbulens er den minst idielle plassen å sove godt.

Kan forklare kjapt om turen i seg selv og service:

Informasjon fra Cockpit: nei
Hyggelig crew: ja
Middag: varm og ikke mer enn det.
Drikke: alt gratis!
Flyet i seg selv: møkkete og slitent
Avod: glem det

Dette er absolutt første og siste gang jeg flyr Air China, og jeg anbefaler ingen å fly de!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Bilde 005.jpg
Views:	710
Size:	65.6 KB
ID:	20321   Click image for larger version

Name:	Bilde 092.jpg
Views:	704
Size:	96.0 KB
ID:	20322   Click image for larger version

Name:	Bilde 093.jpg
Views:	690
Size:	96.2 KB
ID:	20323   Click image for larger version

Name:	Bilde 095.jpg
Views:	674
Size:	164.9 KB
ID:	20324   Click image for larger version

Name:	Bilde 102.jpg
Views:	662
Size:	165.4 KB
ID:	20325  

Click image for larger version

Name:	Bilde 106.jpg
Views:	136
Size:	48.6 KB
ID:	20326   Click image for larger version

Name:	Bilde 108.jpg
Views:	132
Size:	64.9 KB
ID:	20327   Click image for larger version

Name:	Bilde 111.jpg
Views:	101
Size:	161.2 KB
ID:	20328   Click image for larger version

Name:	Bilde 118.jpg
Views:	166
Size:	60.8 KB
ID:	20329   Click image for larger version

Name:	Bilde 124.jpg
Views:	158
Size:	39.8 KB
ID:	20330  

Click image for larger version

Name:	Bilde 125.jpg
Views:	115
Size:	101.2 KB
ID:	20331   Click image for larger version

Name:	Bilde 133.jpg
Views:	242
Size:	84.2 KB
ID:	20332  

Last edited by Concorde; 28-10-2008 at 09:52.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 01:17   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Takk for fin rapport!

Misunner deg ikke den hjemturen. Hadde nok blitt temmelig desperat selv om jeg hadde blitt stående med en mutt kinamann som ikke er særlig meddelsom og kansellering er et faktum.

Jeg forstod det slik hen på din rapport at flyavgangen ble forsinket til neste morgen, og ikke helt avlyst? Eller var det neste dags flight dere ble booket inn på?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 06:17   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,418
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Flott rapport. Må ikke alle selskap innne Star Alliance i det minste ha en minstestandard ombord?

...men i disse tider er det meget bra at man blir tatt vare på og at man kommer seg hjem!
EB is online now   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 06:49   #4
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Vi fikk ikke info om hva som skulle skje den påfølgende dagen, og de fleste trodde vi skulle møte tidlig opp for å bookes om på andre selskap. Altså, null info.

Mulig CA innehar minstestandarden ombord, men overhodet ikke noe mer.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 15:55   #5
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Flott rapport ja!

Synd det ikke ble noen øl.
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 20:39   #6
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Helt enig! Så frem til den, men vi tar den igjen senere
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 13:04   #7
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Idag tikket det inn en god del EB poeng som plaster på såret for elendig behandlig av Air China
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 14:35   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Artig rapport
Kjøttboller og potetmos frister ikke så mye. Håper jeg slipper å få det servert på et fly!
Air China skal oppgradere til A330 på ARN ruten. Den har muligens AVOD?
Flott at dere ble tatt så godt vare på i Beijing og det var sikkert spennende å prøve nytt selskap.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 14:42   #9
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

EQP uppgraderingen till A330 ser ut att vara skjuten fram till våren.

Fin rapport var det, synd att vi inte fick möjlighet att träffas.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 18:08   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Takker for hyggelig rapport. Bra det ordnet seg paa et vis til slutt..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 11:16   #11
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Selskapsreisen 10, på tur til Beijing!

Kabinen på 767'ern ser jo helt fin ut bortsett fra mangelen på AVOD.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Beijing Capital til Helsinki SQ321 Flyforum 1 27-04-2016 13:18
Billeg til Beijing roger Reiseforum 6 21-06-2013 23:09
Tips til Asia tur (Shanghai, Beijing og Tokyo) Tuften Reiseforum 19 18-01-2012 02:13
Tilbud til Beijing, A380 til vinteren SQ 777 Reiseforum 5 04-08-2010 21:20
Til Singapore via Beijing - Visum? SpotOn Reiseforum 2 27-10-2009 09:15


All times are GMT +2. The time now is 05:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.