Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2008, 10:30   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default SK27xx BGO-CPH torsdag?

Hva type er det som flyr klokken 1605 på turen til Køben?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 12:04   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: SK27xx BGO-CPH torsdag?

SK2873 är en MD80
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 20:33   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

SE-DIP kan det bli
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 09:54   #4
Utflyttet
Ute på tur

Takker. Da blir det 2C og 8G i dag.

-A
Old 23-10-2008, 09:58   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Takker. Da blir det 2C og 8G i dag.

-A

Høres ut som om du skal østover......
Old 23-10-2008, 11:09   #6
Utflyttet
Ute på tur

Litt flybytte, det ble 1750 istedet for til Køben, men fortsatt 2C. Ser ut som det er en MD-81?

-A
Old 23-10-2008, 13:15   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

LN-ROY, så ja
Old 23-10-2008, 19:41   #8
Utflyttet
Ute på tur

De ble ikke noen av delene. Det var ikke fred å få i dag heller og ingenting gikk på skinner, så 1720 kom endelig taxi'en min, 30 min sein. Så nå ble det over fjellet med SK, sete 4D og soving, og nå sitter jeg i SAS-loungen på OSL og venter på 2020 til Køben. Fra Køben har ting også endret seg, nå skal jeg fly i sete 7E.

Men nå, noe rask spising.

-A
Old 23-10-2008, 20:00   #9
Utflyttet
Ute på tur

Da var mat overstått, nå løpe til en gate og rekke en doning som tar meg videre til Kartoffel Internation Airpårt.

-A
Old 23-10-2008, 20:03   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
SE-DIP kan det bli
Da blir det nok SE-DIP alikevel
Old 23-10-2008, 21:34   #11
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Da blir det nok SE-DIP alikevel
Tøft.

Men da var man altså fremme i Kartoffel International Airpårt. Turen ned var ikke mye å si på, en kjapp tur i loungen på OSL for mat, litt seint ut til gate og sist ombord, sovnet med musikk på ørene og våknet vel nede her. Nå er en kald farris-aktig greie som skal ned og litt avslapping før man skal overnatte seg på vei videre.

-A
Old 24-10-2008, 11:53   #12
Utflyttet
Ute på tur

SAS kan være veldig bra. Jeg er etter hvert ganske fornøyd med SAS på hjemmebane, for mine små turer over fjellet eller kansje til en annen by. SAS kan om de vil, og je goplever mye bra. Men så har vi døgn som det siste døgnet. Denne turen CPH-BKK viser at noen ganger så er det bare ikke ment at ting skal fungere. Kansje dette er et godt argument for ikke å ha widebodies på longhaul, de som hadde den andre midtgangen hadde nok en langt bedre opplevelse virket det som.

Dagen i går ble mye hastverk og etter at jeg fikk ordnet i billetter, komemt meg via Oslo og en kjapp tur innom Køben så begynte jeg å lure på om jeg var havnet i klørene til et selskap fra en bananrepublikk et sted i afrika. Selv om bananer strengt tatt er noe republikker i mellomamerika bedriver med.

For de som er kjent på Kastrup så anbefaler jeg et besøk til gate C29. Denne har nok plass til å boarde en A321. Kansje. Men å be en passe full A340 møte opp hit, og så stå og sture i en halv time uten beskjed anbefaler jeg ikke, det var i overkant sosialt.

Ombord var det faktisk gledelig, flyet var iskaldt, og etter mye stress var det faktisk ganske fortreffelig. Personalet var også iskaldt. De sto og varmet seg i galley over kaffe og registrerte knapt at det var kunder på vei ombord. En dame sto rett nok i midtgangen ved rad 8, men hun var mer opptatt av å følge med bakover i flyet og sa knapt hei. Hva hun fulgte med bakover for må gudene vite, for der var det jo ikke noen enda.

Jeg hadde det ganske greitt, jeg hadde sete 7E, som er fremste raden i minikabinen, og til høyre på de to midterste setene, ergo ingen som skal klatre over meg for å gå på do, eller strekke beina. Setet lignet på de fleste andre SAS-seter jeg ser om dagen, det var passe slitt, et lys som ikke funket (dvs, det kom lys, men blinket så kraftig at det kunne jo gitt folk i gaten ved siden av et mildt anfall av noe).

Sist jeg fløy et kveldsfly med SAS IC var det fra EWR til ARN og der skjønte alle hva som var viktig, det var å få ting over så fort som mulig, få slukket lysene og sendt folk i søvn. Men det var ikke planen fra noe hold i dag. 30 minutter etter avgnagstid stodvi enda ved gate, med mye løping frem og tilbake i kabinen, ingen forklaring eller tegn på at avgang var nært forestående. Det var ganske nøyaktig en time for seint at vi pushet og var på vei ut i mørket. Takeoff var faktisk ganske frisk for en A340 å være og da var det bare å se frem til noe mat og en lang natt, for første gang på lenge.

Igjen så var det ikke meningen at ting skulle skje fort. Bornholm forsvant forbi under ossi natten uten at mye skjedde, vi var faktisk forbi Vilnius før det var tegn til at noe skulle skje. Da var det en hastig runde med å få utlevert hvite duker. Et forsøk på å fordelle hun som hadde min side av kabinen at alt av hengsler på bodet var så vrengt og slitt at det som skulle vært et noe lunder flatt bord hos meg var mer formet som en dyp V men god helning ned mot beina mine fikk bare et hurtig svar om at "det er det ikke noe å gjøre med", før hun forsvant. Omtrent ved Moskva dukket endelig noe mat opp.

I dag var valget en variant av biff (sosekjøtt som vi ville sagt på Vestlandet), med poteter og sukekreter, en fiskerett jeg ikke fikk sett pluss en salat. Jeg gikk for kjøttet og tenkte at det var en grei måte å få litt varme før jeg skulle sove. Av vinene var det en Pinot Noir (med en passe guffen mint-smak) og en Australsk Shiraz (som jeg ikke er så glad i), samt noen hvite valg, noe sjampis og ellers det vanlige av Sauterne, Port og annet etter maten. Det stod ikke noe i min meny om at sukkertertene var iskalde, og at potenene var halvkokt. Men det var tydeligvis det som var på menyen i dag. Kjøttet var i bestetilfelle kroppstemperatur.

Etter en veldig rask middag var det høyst påtrengt søvn. Ikke det at dette heller skulle gå raskt, for å få bli kvitt ett brett med rester var ikke gjort i en håndvending. Jeg spurte om jeg kunne få det ryddet så jeg kunne sove, men ble nok av gang avspist med et kort "vi kommer snart". "Snart" er et danskt ord, og jeg er ganske sikker på at i Danske ordbøker så finner man at "snart" er ca et kvarter.

Greitt nok kan de som jobber ha en dårlig dag, og tydelig gikk ting lettere (om enn like treigt) på den andre siden av flyet, men jeg har sett SAS-ansatte få unna middag og alt av drikking i business i veldig radig tempo etter avgang når man har seine avganger, men å greie å bruke borti 3 timer på å få unna det som til syvende og sist var et dårlig måltid, som ikke var varmt, det er bak mål.

I tillegg var jeg så dum og spurte om en ekstra pute, men fikk beskjed nok en gang av denne elskverdige personen om at "slikt har vi ikke". Og puten du får utlevert på SAS sine langruter er ikke akkurat stor. Så da ble det forsøkt å finne en fornuftig liggestilling, iPod på ørene og vips begynte endelig natten å gå fort. Turen nedover gikk ellers greitt, våknet et par ganger, men fikk sove og ble vekket til frokost ca 2 timer før landing. Snodig nok i mellomtiden var det flere andre i kabinen som nå hadde to puter. Jeg hadde en skeiv nakke.

Frokosten var det vanlige skandinaviske, med tibud om å få litt eggerøre, pølser og bacon med på slutten. Og en kopp te. Etter litt mer slumring landet vi i Kobrasumpen og det ble med 5 korte mintuter før vi stod ved gate, ved siden av en 747 fra Lufthansa, en 777 fra Austrian og en 340 fra Swiss. Tydelig må det og ha stått en god del nylig landede widebodies som jeg ikke så for i imigrasjonen var det veldig mye kø. Heldigvis var det bare 10 minutter vent her, og baggasjen kom samtidig med meg, med mine to først ut på båndet. Så bar det rett ut i en bil som nå har kjørt meg her, til det som virker som et hvilehjem for gamle amerikanere og tyskere, Millenium Hilton i Bangkok.

Og nå, sove i en skikkelig seng!

-A
Old 24-10-2008, 14:29   #13
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Hmm, ikke veldig oppløftende.

Setter selv kurs for BKK med SK975 mandag kveld, håper mat og service blir bedre da.
Old 24-10-2008, 15:19   #14
Utflyttet
Ute på tur

Mens jeg satt og hørte på musikk her så ble det i det minste tøft utenfor vinduet her:

-A
Old 24-10-2008, 16:27   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Med uttallige rapporter akkurat som denne, synes jeg det er fantastisk at SAS intercont faktisk har kunder i C overhodet.

Er det noen som kanskje kan dele disse rapportene med noen som har ansvaret i SAS intercont?

Den delen av SAS skuta er mer skakkjoert enn noen annen. Naar folk betaler mer enn det flyvertinnene faar utbetalt i maaneden for en billett, ligger forventningene ogsaa deretter. Det burde stilles meget store krav til de som skal jobbe paa disse rutene. De burde faa ekstra trening, man burde kjoere kvalitetskontroller og pursere som leder et slikt team med slik elendig service burde faa fly OSL-KKN-OSL med nattstopp i isoedet!

Jeg har en t/r upcoming med SAS Intercont i C rundt juletider. Dersom jeg mottar slik service, kommer jeg til aa ta et oppgjoer med purseren i hennes private kvarter bak cockpiten og foelge opp med SAS intercont.

Two thumbs down, SAS intercont. Dere ser ikke Alex paa en SAS widebody anytime soon, og ikke pengene hans heller
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2008, 17:16   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Nå har både jeg, B773ER og du hatt elending opplevelse med SK IC på "sen kveldsavgang". For meg virker det som at SAS er gode på dagflygninger, men elendinge på sene kveldsavganger/overnattingsflighter.

Jeg kjenner meg igjen av mye av det Alex skriver. Blandt annet at lyset var av disco typen. Dvs blinket som en strobe. Ikke mye behagelig å lese i. At maten kom mer en halvannen time etter avgang uten at de hadde klart å gi oss noe å drikke først. At det tar tid å få ryddet av og at man får hastige, kryptiske svar og opplever liten hjelpsomhet.

Jeg skrev brev til SAS IC om dette og fikk faktisk en hyggelig telefon tilbake hvor de takket for mine innspill. Men det ser ikke ut som de har gjort så mye med dem. Jeg oppfordrer derfor både B773ER og Alex til å skrive brev til SAS og klage på den servicen de har mottatt og påpeke hva de mener var feil. Det er kun på den måten at vi kan få dem til å forbedre dette, for her synes jeg tydelig å se et mønster!

Hvis noen fra SAS leser dette, kunne jeg godt tenke meg jobben som kvalitetskontrollør! Da skal jeg love at det skulle bli sus i serken!!

Forøvrig fantastisk flott bilde, Alex!!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2008, 17:42   #17
B777ER
ScanFlyer Blue

Flott rapport

For mitt vedkommende er det stort sett servicen fra kabinpersonalet jeg opplevde som var høyst forskjellig. Det er utrolig hva det kan gjøre for en 8 timerstur. Det gikk fra terningkast 1 til 6. Jeg opplevde maten som bedre på returen, men det var ikke hovedgrunnen til at jeg opplevde flighten som så mye bedre.

Men det viser seg gang på gang. Man kan stort sett ikke dømme et selskap ut fra service ut fra en og to gangers besøk, da det er så enormt personavhengig. Noen liker jobben sin og synes det er gøy å se fornøyde kunder, mens andre stort sett ser på klokken om hvor lenge til skiftet er ferdig.
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2008, 18:01   #18
Utflyttet
Ute på tur

Før vi sabler de helt ned her. Det jeg beskriver er tre forskjellinge dimensjoner av problemer. Det ene er det reint vedlikeholdsmessige, som lampene, bordene og slikt. Dette er kansje ting som nedprioriteres til flyene skal inn på større vedlikehold. I mellomtiden er det dumt for hver bidige passasjer i det setet, som er omtrent 2 i døgnet. Om du har 2-3 seter i C som er slik på pr maskin så er det da ca 50 personer pr døgn som sitter igjen med dårlig inntrykk. Det kan ikke være bra reklame.

Det andre problemet er det med at service var sein. Uten å kjenne detaljene om hvordan ting styres i kabinen så vil jeg anta at mye ansvar her ligger hos purser i forhold til å koordinere ting. På en kveldsavgang ser jeg ingen unnskyldning for at C-kabinen skal være ferdig lagt 90 minutter etter takeoff.

Den siste er kansje den mest variable: individe forskjelliger, folk med gode og dårlige dager, eller bare gode eller dårlige bakgrunner. De som hadde midtgangen på A-C-siden hadde det helt fint, vi med E-G-siden hadde det helt anderledes.

Det er og en siste observasjon som jeg har sett her og der, som slår meg som snodig når det gjelder SAS IC, og godt mulig det er bare hodet mitt som leker med meg, men det som jeg ofte ser er at norske CA'er er delegert ut i kabinen danskene styrer med hva svenskene skal gjøre og det virker veldig som danske i kabinen mener dette er "deres greie" med norske og svenske gjestearbeidere. Det gjør kansje ikke noe skade, men er snodig når du legger merke til det slik.

Men natti nå.

-A
Old 28-10-2008, 09:40   #19
Utflyttet
Ute på tur

Da er det ettermiddag og jeg er klar for sete 18D. Så kan folk pønske på hvor det er til. Ikke noe spennende.

-A
Reply

Posting Rules