![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
-At det er mulig... -At en pakke fiskegrateng ikke slipper igjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass....
BT har en historie om dette.... ![]() http://www.bt.no/lokalt/bergen/article641324.ece Quote:
Last edited by Utflyttet; 07-10-2008 at 16:44. Reason: Ingress er bra |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De kunne vel ikke garantere at torsken var sprengt på forhånd ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det var dagens!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
OSL Slave
|
![]()
Men har da fiskegrateng i Oslo også
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå tar det vell litt av her. Har overhode ingen tenkt på at hvem som helst kan ta med seg det man ønsker av våpen å andre terrorsaker å sprenge Kielferga eller et tog? Er rett å slett komisk at det kun er luftfarten som er underlagt disse strenge sikerhetskontrollene mens et tog som kan frakte 400pax eller ei cruiceferge med 2700pax ikke har noen form for sikerhetskontroll.
Men en fiskegrateng da? Finnes vell knapt noe mer ufarlig en det da. Hva blir det neste som kommer på denne lista montro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Ellers er det nå engang slik at det kostnadene ved å innføre kontroll på f.eks. tog ville gjøre billettprisene så høye at ingen ville bruke det .. man vil ikke verdsette et menneskeliv i kroner og øre, men ett sted må man trekke grensen mellom risiko og praktiske hensyn .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men du verden så mindre fuzz det er ved bare å koble inn de små grå når man pakker...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Sist helge dro jeg med Color Macig, null identitetskontrol, og null kontroll av bagasje. Det samme har skjedd de tre turene jeg har hatt med Stena Line i år. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Tenk på at Color Lines Superspeed tar over 700 biler og ca 2000 passasjerer. Man måtte jo ha møtt opp på kaia 5 timer før avgang for å få sikkerhetssjekket alle biler og passasjerer!
Da hadde det iallefall blitt ramaskrik! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
Det spørs hvordan det gjøres. Washington State Ferries har plass til 250 biler på de største ferjene og de sjekkes for sprengstoff på rundt 25 minutter ..
Man ser etter litt andre ting på en båt .. det skal litt mer til for å senke en diger ferje ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Sikkerhetskontrollene kom ikke bare som et resultat av de som oppholdt seg ombord i flyene. Vil tro erkjennelsen hos amerikanske myndigheter om at de flyene fungerte som bomber gjor at alle godtok disse forordninger vi har pr i dag. Det er nok ikke like enkelt å jevne WTC, Pentagon eller hva det måtte være med jorden med en cruisebåt eller et tog
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Ikke helt .. slik er historien om sikkerhetssjekker på fly:
In early March 1972, the discovery of bombs on three airliners led President Nixon to speed certain FAA rulemaking actions to tighten airline security. In October, however, four hijackers bound for Cuba killed a ticket agent. The next month, three criminals seriously wounded the copilot of a Southern Airways flight and forced the plane to takeoff even after an FBI agent shot out its tires. These violent hijackings triggered a landmark change in aviation security. In December, the FAA issued an emergency rule making inspection of carry-on baggage and scanning of all passengers by airlines mandatory at the start of 1973. An anti-hijacking bill signed in August 1974, sanctioned the universal screening. http://www.centennialofflight.gov/es...rity/POL18.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
How? Det gjøres i andre land. Speil under bilene raskt, kanskje en sprengstoff-sniff greie per rekke av biler - og selvsagt grundigere søk dersom denne "settes av"? 2000 pax må man vel klare å sikkerhetssjekke relativt hurtig dersom det er vektere på jobb. Men på en ferge vil jeg jo klart si at sjekk av bilene er vel så viktig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hysteriet vil ingen enda ta?
Men vi må samtidig huske at fly og tog er to helt forskjellige ting. Flyet er oppe i luften tross alt, flyet i seg selv kan styres i et tårn.. Og skjer det noe i lufta (tenker da på pax berserk med våpen) er det ikke bare å dra i nødbremsen og ringe politiet. Da er det sånne som meg i høyhælte sko og vinge på hjertet som skal ordne opp, forhåpentligvis med hjelp fra andre pax. Men dette har gått så alt for langt, er lei av å bli sjekket som om jeg var en terrorist når jeg skal på jobb. Helt OK at jeg skal sjekkes, men slutt å stryk meg under beina på leting etter barberblader. Har tross alt bare nylonstrømper på. Og vil jeg inn i cockpit og hente brannøksa så ringer jeg bare inn! Husk det ![]() En siste "rant" her. Hvorfor sitter 4-10 sikkerhetsvakter ved EN ansatt sluse??? De slafser tyggis og snakker sammen som om vi ikke er der, noen sitter med beina slengt på bordet. Det at mange av dem er unge er en ting, men at de tillater folk med tattoo's i nakken og piercing i leppa sjekke voksne crew... Det gjør meg bare kvalm. Natta ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
Hehe .. 'hysteriet' er skapt for aa gi de uvaskede massene en foelelse av trygghet .. problemet er at ansvaret for dette er gitt til mennesker som ikke vet dette og tror det er paa alvor ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
"Hva regnes som væske? Alt flytende som vann, brus, gele, krem, lotion, parfyme, lipgloss, barberskum, aerosoler og annet med lignende konsistens." Det blir litt simpelt å si at fiskegrateng er ufarlig, eller tyttebær, eller brus ...eller alt det andre. Egentlig alt mann ikke kan ta med nå er helt ufarlig. Men det er jo god underholdning. "Se hva jeg ikke fikk med meg" ![]() Meeeeeen hele opplegget er tullete, det blir vi nok veldig fort enige om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Browncoat
|
![]()
Hva med en smeltet sjokolade som man har hatt liggende i lommen?
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men kjære dere da. Dere må først og fremst forstå en ting: Dette er jo så åpenlyst som det kan få blitt, men siden det faktisk ikke virker som det har nådd igjennom, prøver jeg å forklare!
Det er ikke fiskegrateng i seg selv som er farlig. (doh..!). Grunnlaget for å forby forskjellige objekter som har en viss konsistens eller kan inneholde væske med den type konsistens, er jo det planlagte attentatet som ble avslørt i August 2006. Her planla en gruppe mennesker å bruke nitroglycerin, eller en sammensetning av forskjellige kjemikalier som ville gitt lignende egenskaper (mest sannsynlig triacetone triperoxide), for å skape en flytende bombe. Disse kunne brukes, og var også planlagt å bli brukt, under en terroristaksjon over Atlanterhavet. Det går jo an å le av de som har ansvar for å stoppe terroristene, men det går også an å sette seg litt inn i situasjonen og å faktisk tenke over hvor håpløst vanskelig det kan være å ha alle mennesker som skal ombord i disse metalltubene som mistenkte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvor mange her er det egentlig som har hatt behov for å dra mes seg fiskegrateng opp i flyet?
-Nettopp. Blri vel ikke noe big loss. Selv har jeg aldri trengt å dra med en pakke fiskegrateng verken på flyturen over til Bergen eller til Bangkok. Dessuten kan umulig den gratengen være god når man kommer frem uansett hvor kort flyturen er. Tror nok ikke det blir noe peroblem for folk flest. Da får du heller kjøpe en ny pakke når du kommer fram da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ute på tur
|
![]()
Noen her har misforstått. Det er ikke det at det er fiskepudding eller tannkrem eller noe, og det er ikke det at noen har forsøkt å finne på noe TTP-basert sprening. Det er to ting her som er fullstendig forbigått og som er viktig:
1. Det finnes ikke i dag noe binære sprengstoff som kan fraktes avgårde og bare tilfeldigvis blandes på 30 sekunder på en flydass. Det å blande disse tingene krever rimelig ryddige og kontrollerte lab-forhold, med kontrollert temperatur. 2. Dette med at alt fra vann til fiskepudding skal konfiskeres som "farlig" er rett og slett usakelig. Hvis dette er så farlig så bør det da behandles deretter. Hvis noen blir tatt med faktisk sprengstoff i sikkerhetskontrollen så fører det nok til et par ubehagelige timer med faktisk politi, med mer moro mot rettsvesenet seinere. Blir man tatt som den kriminelle vann-smugleren man er, så blir flasken plasset i en sekk som stå meter unna folkemassene, og det har ingen konsekvenser. Hvis disse tingene er farlig, så får man oppføre seg som om de var det. Hvorfor er det siste en veldig viktig forskjell? Fordi skulle jeg ha lyst å kapre et fly med en livsfarlig vannflaske så er det jo bare å forsøke igjen i morgen. Eller dagen etter. Det er jo ingen som anholder meg, eller stopper meg. Sikkerhetsvaktene er blitt sløvere og sløvere med å kontrollere hva som stoppes, og det betyr jo at i praksis, så lenge jeg får min farlige ting til å se ut som en vannflaske kan jeg jo bare kjøre på med nye forsøk inntil jeg kommer igjennom med, uten at jeg på noe vis får problemer. Sikkerhet meg midt i.... -A |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen bilder fra den siste måneden, ZV og i lufta | atck | Bilder & foto | 6 | 08-02-2009 15:29 |
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, | Desk pilot | Flyforum | 1 | 19-12-2007 16:11 |
Er EWR farlig? | Concorde | Flyforum | 0 | 03-05-2007 10:12 |
Farlig kabinluft | Trety | Flyforum | 0 | 03-05-2005 13:27 |