![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Hjulene får mye juling ved landing, men hvor lang levetid har hjullager og dekk?
Disse får jo en enorm belastning fra stillestående til full fart bare på sekunder. http://www.airliners.net/photo/Volga...lan/1332813/M/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Selve hjul-lageret er innfelt i felgen i hjulet, og byttes dermed samtidig som hjulet.
Tja.. ..hvor lenge ett dekk varierer veldig, det kommer ann på vekt, temperatur, riktig dekktrykk, hvor hardt det bremses og mange andre faktorer. Har ikke helt tall på hvor mange landinger i snitt ett dekk klarer, men kan finne utav det, med mindre noen andre her har noen stalltips? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Noen bytter dekk når det er slitt mens andre bytter etter faste intervall f.eks x antall landinger.
SK bytter når dekket er slitt, dvs når tråder i dekket vises. Mens WF bytter etter x antall landinger, uansett hvor mye det er slitt. Dekkene blir sett på av pilot, eller tekniker, før hver flight (walk around). Pluss på hver nattstopp, hvor man da ser om dekket er slitt, om det er skader eller om det er for lite "luft" i dekket. På walk around så sjekkes ikke trykket i dekket, men det gjøres på nattstopp og andre sjekker.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Oppegående stuere tar seg også en titt på hjulene når de går walkaround før avgang.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Tror de fleste flyselskapene har en service check eller lignende der de sjekker dekk slitasje. Mye av slitasjen er avhenging av vekt paa flyet da dekkene faktisk slites mer under taxi enn landing... selv om landing ser mere dramatisk ut. For en typisk B737 faar vi rundt 200 til 250 landinger paa en -900ER mens vi kommer opp mot 400 landinger paa en B737-700. Som Speedbird ogsaa nevner saa kan et dekk oedelegges ved aa brukes med for lavt trykk. Dette vises som slitasje paa paa skulderene av dekket og beltene i sideveggen av dekket blir delaminert. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]()
Bytter mest ved slitasje. Men varierer sikkert fra selskap til selskap som blir nevnt.
Er også ofte at vi må bytte pga kutt. Finner ofte dekk med store kutt, som er mer kristisk enn "generell slitasje". Har også da en limit som er viktig. Hvor stort kuttet er. Når det gjelder hjullagret, så bytter vi det hvis det er visuell skader. Eller slitasje. Ser ofte det på smøremidlet eller fargen på lageret. Dette sjekkes hver gang hjulet byttes. Er gangtidskomponent, så blir byttet på antall timer. (tror jeg). Har faktisk aldri byttet et lager. Bremsene går nu hvertfall flere mnd'er. Heldigvis! er en ganske tung jobb å bytte. Litt bedre med alle disse tingene på helikopter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Takker for svar alle sammen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|