![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Bare minutter etter at flyet fra Fuerteventura landet på Manchester flyplass, eksploderte en rullestol om bord og stolen tok like etter fyr
http://www.canariposten.com/nyheter/39s/n_26_5.htm Heldigt det ikke var airborne !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Sndig, det har jeg aldri hørt om før.
Men, jeg har selv opplevd at en plastball, som noen hadde fått med seg ombord i en 757 fra Lanzarote til OSL eksploderte. Skal love dere det ble hektisk før synderen ble avlørt, og mange var faktisk svært redde før man kunne tillate seg en liten latter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Ser ut som det var kortslutning og at den først tok fyr.
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]()
Dette hadde neppe skjedd hvis ledningene hadde vært frakoblet batteriet slik transportinstruksen sier ...
Og den eksploderte jo ikke heller .. den får stå for journalistens regning. Det var bakkemannskapet som la merke til de blå gnistene fra rullestolen imens de var i ferd med å ta bagasjen av flyet. Rullestolen ble fjernet fra flyet og begynte umiddelbart å brenne. Det skriver Dinside.no. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
Rullestolbrukere = terroerister
En rullestol som ikke mindre enn EKSPLODERER....... Utrolig hvorden enkelte journalister får ting til å høre dramatisk ut...
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
La oss nå ikke dra inn journalistene i det her også. Vi vet hva vi syns om mange av dem.
Men ift. rullestolen så vet jeg at det er endel ting å ta hensyn til før man sender den med fly. både mht. type batteri og hvordan batteriet står. (liggende/stående), så en glipp som Discus sier her tipper jeg..
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]()
Egentlig er det veldig enkelt. Er det våtcellebatteri, skal batteriet av stolen, pakkes i plast og lastes i egen boks.
Er det et tørrcellebatteri (som 99% er idag) skal stolen lastes i oppreist stilling, alle ledninger kobles fra og polene sikres med el-tape. Kan ikke stolen lastes stående, skal batteriet tas av, men det er intet krav om annet enn sikring av poler. Dette skal alle som laster fly vite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Synes igrunn at det er igrunn enda enklere...
- Vi laster ikke "våte batterier. - Det er ingen garanti for at man hverken har utstyret eller kompetansen tilgjengelig for å demontere en elektrisk rullestol, så jeg signerer ikke lastingen hvor sånt er med. Det største problemet er vel ofte at eieren gjerne har 1001 innvendinger mot at man går løs på doningen med verktøy, "for det har man ikke gjort når de har flydd med samme stolen tidligere".... Faktum er, at dersom man tolker regelverket slik at batteriet skal kobles fra ved polene, så har jeg til dags dato aldri sett en stol hvor det lar seg gjøre uten bruk av verktøy. ![]() Stolene er rett og slett ikke designet for at det skal la seg gjøre i en håndvending. Istedet bruker de gjerne manuelle eller elektriske hovedstrømsbrytere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]() Quote:
Våtcelle er opp til operatøren, men siden det krever spesialboks, krever man som regel 24 timers varsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Store bøker, er det for å lære hvordan gjøre det bedre neste gang det?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
Ellers er det, isolert sett, ikke aldeles på jordet å si at batterier kan eksplodere. Gassing fra batterisyre skal man ikke spøke med ved gitte sammenhenger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]() Quote:
Joda-selvfølgelig...men hvor ofte ser vi ikke slurv med dette, og ikke minst surringer på HEA osv?? Det er jo en "kamp" bare det å få en elektrisk rullestol ombord i et fly, og ikke alle sturere vet eller har fått opplæring å koble fra et batteri på en slik rullestol, inkl meg selv! Så derfor må man stole på at paxèn har gjort dette, noe innsjekkpersonell ber de om å gjøre.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]()
Kun en kort kommentar: Anbefaler ikke en som er totalt avhengig av sin rullestol å reise med fly.
Og hvem vil ta med seg en rullestol, om vedkommende ikke er totalt avhengig av den?
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]() Quote:
Selvfølgelig, helt enig med deg. Safety first! Regel nr 1!! men, som regel kommer denne rullestolen 1 minutt før flyet skla gå, og da.. ikke alltid lettest å få GL pga en rullestol man må tappe luft ut av hjulene for å få den inn, og sjekke batteri osv, og ikke minst..jeg har ikke fått opplæring i hvordan man surrer en rullestol..i dag ver det jo minst 10 forskjellige typer av de.. Akkurat det med rullestol er vanskelig gitt.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Hva slags type batterier brukes det i rullestoler i dag sånn rent teknologimessig sett?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
De fleste rullestoler er Dry-Cell batteries meg bekjent i dag.
BTW Kenneth, de fleste nye rullestoler har batterier man faktisk kan "løfte opp" og dermed ha dem helt frakoblet. Veldig enkelt og greit, skulle jeg tro, uten å ha vært stuer, og skulle vel bare være å sette el-tape på polene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Stuere blir ikke kurset av produsentene av dette utstyret, og er derfor strengt tatt ikke kompetente til å utføre slike "vedlikeholdsoppgaver". Jeg har jo f.eks. et sertifikat fra Company Vestergaard AS, som et bevis på at jeg kan utføre feilsøking og vedlikeholdsarbeider på våre Elephant Beta de-icingbiler. Det jeg vet om elektriske rullestoler er selvlært.... Hvem skal påta seg ansvaret om stueren gjør en feil og ødelegger den elektriske rullestolen? Det finnes mange stuere hvis tekniske innsikt begrenser seg til å fylle diesel og peile olje. Skal man slippe slike løs på svinaktig dyre elektriske rullestoler? Quote:
Da er jo løsningen ganske enkel: Nekte å transportere elektriske rullestoler, inntil de blir designet med et lett tilgjengelig batteri, med hurtiglås på polene... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Reise med rullestol - hjelp? | MisterOlsen | Reiseforum | 4 | 05-12-2016 10:10 |
Fly med problemer på Gardermoen. | ATC-flyradar | Småprat | 2 | 02-10-2015 22:25 |
Fly med problemer over Russland | Kingstone | Flyforum | 1 | 04-04-2009 13:45 |
Nyt SAS fly med problemer | Jan | Flyforum | 2 | 14-09-2007 13:19 |
Braathens-fly med problemer | Marius_S | Flyforum | 9 | 27-01-2005 10:32 |