![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
God søndag fra TRD
![]() DK DC10-10 lander i Faro: http://www.youtube.com/watch?v=xXaNJ...om=PL&index=12
Så etter og ha vært arbeidshester hos Premiair noen år endte de opp hos MyTravel UK før de ble pensjonert. Her en lowpass etter pensjonering: http://www.youtube.com/watch?v=V21GO...825B8C&index=3
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Det var en flott maskin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Husker godt jeg selv fløy med en av disse til Larnaca en gang.
![]() ![]()
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Fløy DC-10`ern til Scanair som vel var navnet før Premiar mellom Arlanda og Visby flere ganger på slutten av 80 tallet. Da ble dette flyet brukt for å imøtekomme en meget stor sommeretterspørsel på denne ruta. I dag er det vel ikke større fly enn Fokker 50 på denne ruta ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Tidene endrer seg. Scanair hadde ti i bredden men god benplass mot vanligvis 9 på 10'ern. Fløy Laker i 1978 t/r LGW-JFK og de hadde 8 i bredden. Tidlig LCC var de . Måtte kjøpe matpakka før du gikk ombord hvis du ville ha mat. Hadde jo vært kjekt i dag også !!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Mener å ha kjørt denne maskinen til Barbados en gang, men mulig jeg husker feil. Artig med litt charter nostalgi ja. Jeg er en av de som også har vært på chartertur med Braathens 767!
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
Fløy DC10 -10 Premiair i den perioden, 97-98. Husker det nærmeste jeg kom Cuba, var Gander. Byttet crew på Gander. Vi fløy hjem fra Gander dagen etter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
DC10-30 ("Oscar") skapte sammen med sine fire "søsken" (DC10-10) så mye trøbbel for Premiair (ex.Scanair/Conair) at de holdt på å ødelegge firmaets renommè sommeren 1997, og noe måtte gjøres. Høsten -99 kom den første av de fabrikknye A330-200, og siden kom A330-300.
Airbus'ene går som en klokke, dag og natt, så det var nok et godt valg. Og de bruker ufattelig mye mindre fuel enn forgjengerne. MEN - få slår DC10'ene når det gjelder "opplevelse". Å komme inn på flight deck på DC10 var en opplevelse i seg selv, med panoramavinduer, en overveldende samling instrumenter, og egen FE. Dagens sterile glasscockpit med side stick i A330 er en helt annen verden. Personlig mener jeg DC10 stiller i klasse med den historiske forgjengeren DC3. DC10 var enormt "maskulin". Dessverre har tiden gått fra denne flytypen, og snart er den yngre slektningen MD11 heller ikke å se, utenom kanskje i fraktversjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]()
Hvor kom Oscar (DC-10-30) fra ?? mener at DC-10-10 var opprinnelig bygget for Western og endte vel opp i et leasing selskap etter at Delta kjoepte Western...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Nei, det kan jeg jammen meg ikke huske, men skal prøve å sjekke det opp. Men husker veldig godt at denne ene DC-10-30 IKKE hadde samme bakgrunn/historikk som de fire DC-10-10.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,506
|
![]()
De 'fire' -10'erne kom fra Western, ja ... (jeg teller forøvrig seks ...
![]() SE-DHX (N912WA), SE-DHS (N813WA), SE-DHZ (N908WA), SE-DHY (N909WA), SE-DHU (N914WA) og SE-DHT (N915WA). DC10-30 SE-DFH startet sin karriere i Air NZ og var på utlån fra SAS oct86-mars87 . Premiair hadde forøvrig også DC10-30 OY-CNO, som opprinnelig kom fra Singapore AL. Den fløy for Premiair et års tid i 97-98 før Airtours overtok den. Last edited by LN-MOW; 26-05-2009 at 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]()
ja det var vel 6, men en (SE-DHX) ble vel leid ut til AA uten aa ha vaert i trafikk for Scanair ?...en annen DHY ? var vel lenge utleid til Sun Country..??
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Hei, det jeg kan si med 100 % sikkerhet er at Premiair fra 1994 (etter overtakelsen av Scanair / Conair) stilte med fire DC-10-10 på flight line. De var da på dansk register, OY-CNS, CNT, CNU og CNY, samt denne ene DC-10-30.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,506
|
![]()
Når jeg titter litt nærmere på listen, ser jeg at begge gikk inn og ut av flåten, og det er godt mulig ingen av dem fløy aktivt for Scanair. Begge gikk til AA etter at Scanair tok levering og begge var også innom Sun Country. DHX fløy også for World - med svensk registrering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt ymse fra OSL søndag 23.05 | Faldo68 | Bilder & foto | 9 | 25-05-2010 13:32 |
Charternostalgi | ving | Flyhistorisk forum | 5 | 25-04-2010 05:25 |
Litt fra ZV Søndag | Aleksander Maaland | Bilder & foto | 24 | 23-10-2009 21:06 |
Litt av hvert fra en søndag på osl, | ATC-flyradar | Bilder & foto | 9 | 07-08-2007 02:26 |
Litt OT på en søndag med regn ! | ATC-flyradar | Flyforum | 22 | 23-04-2007 01:34 |