Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-08-2008, 10:08   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Svensk selskap vil satse på Rygge

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=525222

Nå vil et svensk selskp virkelig satse på Rygge. Dette må jeg si at jeg synes hørtes meget suspekt ut. Men det skjer da noe rundt Rygge. Men hva som menes med at de vil gjøre dette til nettverksflyplass skjønte jeg ikke, og det tror jeg ikke journalisten gjorde heller.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 10:30   #2
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Det kan ju bli spennende, siden City Airlines er en partner til SAS EuroBonus.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 11:43   #3
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Høres helt håløst ut.

OSL har idag mye pax fra Sverige, fra Karlstad og vestover. Sørover fra Karlstad er Sverige rén utmark. Og pax som ordinært reiser fra Gøteborg velger da ikke Rygge??

Dette føyer seg inn i rekken av provinsielle planer for konkurranse mellom OSL, Torp og Rygge. Lykke til!
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 11:55   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Med tanke på hva City har fått til over grensen så synes jeg det er relativt ambisiøst av kritikere å avfeie Citys planer umiddelbart.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 11:58   #5
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Fra Aftenposten: "– Vi ser for oss at det blir åpnet ruter til Stavanger, Bergen og Trondheim – og alt på en gang. Hensikten er å trekke masse trafikk inn til Rygge for deretter å kunne sluse passasjerene videre ut, primært via Göteborg, men også Stockholm og København kan være aktuelle byer å knytte seg direkte opp mot."

Så ideen er at kundene skal fly TRD/BGO/SVG-RYG og derfra til GOT før de skal ut i "den store verden"??!

1. De har relativt begrenset rutenett ut fra GOT
2. Flertallet av de få rutene de har ut ifra GOT vil være lange omveier for de passasjerene som kommer fra SVG/TRD/BGO (via RYG og GOT).

Jaja..
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:00   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Dette høres svevende ut, og vi lever dessuten i en tid der folk liker å fly direkte. Embraer 135/145 er en maskin det ikke er så lett å tjene penger på.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:12   #7
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Dagbladets jounalist har skjønt det og spurte om hvorfor folk i BGO skal fly til PRG via RYG og GOT når de kan fly direkte. Svaret de ga var at gunstige rutetider i tillegg til lite køer og raskere flybytte på de mindre flyplassene var konkurransefortrinnet.

Uansett hvor små og effektive disse 2 flyplassene er så kan de umulig slå en direkteflyvning. Størrelsesforskjellen mellom BGO og GOT er ikke allverden, og GOT er forøvrig større enn SVG og TRD om jeg ikke tar helt feil.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:13   #8
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Syns dette høres spennende ut jeg. Tror i utgangspungtet at markedet er for lite på Rygge til at man kan forsvare 737-ruter på innenriks, men en EMB er kanskje stor nok.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:18   #9
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Høres helt håløst ut.

OSL har idag mye pax fra Sverige, fra Karlstad og vestover. Sørover fra Karlstad er Sverige rén utmark. Og pax som ordinært reiser fra Gøteborg velger da ikke Rygge??

Dette føyer seg inn i rekken av provinsielle planer for konkurranse mellom OSL, Torp og Rygge. Lykke til!
Hva mener du med "provinsielle" planer ? Forøvrig mener jeg at "den tredje rullebanen på Gardermoen" allerede befinner seg på TORP.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:35   #10
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Quote:
Originally Posted by uppercut View Post
Så ideen er at kundene skal fly TRD/BGO/SVG-RYG og derfra til GOT før de skal ut i "den store verden"??!
Nesten like mange mellomlandinger som med Welcome Air det jo...

Det slår meg at effektivitet ikke er det som står i fokus, når man skal innom 4+ flyplasser for å komme til en destinasjon i Europa...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:41   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Størrelsen på flyene er uansett et svært godt utgangspunkt!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:48   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Hva mener du med "provinsielle" planer ? Forøvrig mener jeg at "den tredje rullebanen på Gardermoen" allerede befinner seg på TORP.
Det er provinsielt når enhver avkrok i Norge skal ha sin egen "storflyplass", Gullknapp, Hamar, Helgeland, etc.

Rygge er i den sammenheng riktignok ingen avkrok, men å sette 3 flyplasser i Oslofjord-området opp mot hverandre som reelle konkurrenter er det da også kun lokalpolitikere som gjør. Det kaller jeg provinsielt.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 12:55   #13
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Quote:
Originally Posted by uppercut View Post
Så ideen er at kundene skal fly TRD/BGO/SVG-RYG og derfra til GOT før de skal ut i "den store verden"??!
Jeg forsto det ikke på den måten, men at trafikk fra de store flyplassene i sør-Norge skal sluses inn til Rygge og så videre til Gøteborg og andre flyplasser som endestopp.
Markedet er jo ikke stort nok for direkteruter mellom f.eks. BGO/SVG/TRD-GOT så da må jo dette være et bra alternativ.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 13:01   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Quote:
Originally Posted by BGO View Post
Markedet er jo ikke stort nok for direkteruter mellom f.eks. BGO/SVG/TRD-GOT
Ring å fortell Welcome air om det
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 14:37   #15
plane-spotter
ScanFlyer Blue
 
plane-spotter's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Jeg må si jeg begynner å bli lei Rygge skeptikkere her inne som egentlig bare er skeptisk fordi di skulle ønske det bare var Gardermoen...
Bare å ikke fly fra Rygge det Jeg kan love dere at Rygge får ett bra rutetilbud ettervært Det er faktisk ingen her inne som husker på at RYG har vært åpen for kommersiel flygning i drøyt ett halvt år. Hvordan kan man dømme alt som foregår på flyplassen ned etter så liten driftstid.

Fjern Pasasjer-taket og åpningsbegrensningene på RYG, og så vil dere alle se hva som hadde skjedd...Det er klart flyselskaper vegrer seg når di ser det er en hindring for vekst i veien..
Og ALLE her inne veit veldig godt at det taket er der bare pga Samferdseldepartemantet er livredd for konkuranse til OSL..

Og det har di kansje grunn til også, men urettferdig er det helt klart, kansje lurt å la markedet styre noen ganger også.. OSL kommer ALLTID til å være uendelig mye større en rygge, Men Rygge kan definitivt bli stor ( I forhold til hva den er nå) den også!!

Sett meg Lei på at alt som blir skrevet om RYG er med pesimisme..!!

Ciao
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 00:41   #16
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Fjern åpningsbegrensningene på RYG
Jeg har lurt litt på dette her. Fornebu hadde denne begrensingen i alle år uten at det var så problematisk for trafikken på flyplassen. Hvorfor er det så ekstremt viktig? Og det var vel klart på forhånd som forutsetning for flyplassdriften?

Fyi: jeg er ingen skeptiker for selve flyplassen, for noen år siden tenkte jeg faktisk på at det kunne vært artig å flytte nedover.

Last edited by mo; 27-08-2008 at 00:43. Reason: Additions
mo is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 06:33   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,418
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Kjempegøy at noen satser... Dette kan jo gi Torp og Widerøe reel konkurranse rundt deler av Oslofjorden. Det finnes allerede en del fra vestfold som reiser over fjorden for å fly med Norwegian...som jo er et mye bedre alternativ enn Ryanair.
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 07:49   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Og iflg. Aftenposten i dag (bakerst på Økonomidelen) så sier Magnusson at det eneste de ser på er RYG-GOT, og at det at de skal ha større planer i beste fall er overdrevet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 08:23   #19
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Det kan ikke være mulig at noen gidder å ta fly på en strekning som på en god dag kan kjøres på 2.5 timer.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 08:30   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Svensk selskap vil satse på Rygge

Litt bedre tider enn det WF hadde på RYG-CPH burde vel gi bedre odds ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa vil satse i Skandinavia LN-VLE Flyforum 18 14-05-2013 11:18
Hvorfer vil ingen satse på langdistanse fra SVG? FlyboyKarsten Flyforum 1 11-11-2010 19:09
Comair vil satse på long-haul - som BA franchise CK Flyforum 1 03-02-2007 00:19
Norwegian vil satse på billig arbeidskraft sail4fun Flyforum 54 04-05-2006 21:33
- Bergen Air Transport vil satse på større fly LN-SEK Flyforum 21 04-02-2006 13:23


All times are GMT +2. The time now is 16:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.