![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Avinor trenger masse flygeledere fremdeles og vil gjerne ha enda flere søkere.
http://www.avinor.no/avinor/karriere...lederutdanning. Hvis det er noen som lurer på noe som helst i forbindelse med flygelederjobben eller -utdannelsen så er det bare å spørre her eller i PM. Sakset fra Avinor: Opptakskravene er absolutte og er inngangsbilletten til selve opptaksprøvene: Alderskrav - fylt 19, men ikke 30 år pr 1.januar opptaksåret. For interne søkere og andre søkere med særskilt interessant bakgrunn vil det etter en individuell vurdering kunne gjøres unntak fra øvre aldersgrense Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre. Alle karakterer på vitnemålet teller, ingen tilleggspoeng skal regnes med. Vitnemålet må foreligge når du søker. Hvis du ikke får vitnemål før til sommeren må du dessverre vente et år med å søke. Flytende muntlig og skriftlig norsk, alternativt dansk eller svensk Meget gode engelskkunnskaper Plettfri vandel (du vil senere bli bedt om en politiattest ifm sikkerhetsklarering) God helse. Du må ha normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5 eller -6 dioptri, god hørsel og klar tale. Hvis du har vært igjennom synskorrigerende inngrep som laseroperasjon, kan ikke synet før inngrepet ha vært dårligere enn +5 eller -6. Enkelte sykdommer som bla. diabetes vil dessuten være diskvalifiserende. Du finner mer informasjon om formelle helsekrav på lovdata.no og om flymedisin hos luftfartstilsynet.no. Avklart verneplikt Du kan få anledning til å jobbe her, blant annet: ![]() ![]() Mvh Kyrre Ingebrethsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
løp og søk - vi trenger flere!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Du kan få anledning til å jobbe her, blant annet:
![]() ![]() Det var tider det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Noen som kan forklare litt hva jobbene sånn egentlig går ut på og hvor man mest sannsynlig kan havne?
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Den tårn-løsningen der minner meg om command post i battlefield 2 / project reality
![]()
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jobben består i å sørge for at flyene kommer seg trygt av gårde fra A til B uten å treffe på noen større hindre. Som f.eks andre fly. Dette foregår ved hjelp av diverse verktøy som blant annet radar, og ved at man snakker direkte med pilotene og forteller dem hvor de skal fly. Når det gjelder arbeidssted så finnes det ikke noen statistikk på hvor man havner, men det blir på en av de 19 stamflyplassene eller en av de tre kontrollsentralene. Jeg vil anbefale å lese gjennom punktene under linken jeg postet. Ta gjerne en titt på de filmene som også står linket til. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Scanflyer Silver
|
![]()
Tjenestegjort førstegangstjenesten er et absolutt krav?
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du må ha avklart den. Du må ikke ha gjennomført førstegangstjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk skal du ha atck.. Kunne faktisk gjerne tenke meg å bli flygeleder (i noen form), men har ikke spesielt lyst til å forlate det kjære østlandet (les: OSL-området). For eksempel bli sittende i tromsø/hammerfest. Men som jeg forstår så er du pliktet til å ta den jobben man blir tildelt når man er ferdig utdannet? Har forresten de i tårnet på osl som leder bakketrafikken flygelederkompetanse?
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
På OSL er det flygeledere som tar seg av den direkte kontrollen med flyene på bakken, mens de beveger seg rundt altså, men tildeling av parkeringsplasser skjer på flyparkering, en egen avdeling som sitter i bobla rett under kontrollrommet i tårnet. Det er vel et par representanter fra flyparkering her på forumet tilogmed. Hammerfest er forresten en AFIS-enhet, der sitter det ikke flygeledere. I Nordnorge er det kontrolltårn ved Kirkenes, Lakselv, Alta, Tromsø, Andøya, Bardufoss, Evenes og Bodø. Ellers er det Ørlandet, Værnes, Kristiansund, Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Torp, Rygge, Røros og Gardermoen. Kontrollsentralene er i Bodø, Stavanger og Røyken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Scanflyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da tror jeg at jeg ville tatt kontakt med noen og bedt dem ordne opp. Enten vil de ha deg eller så vil de ikke. For Avinor sin del så er det slik at har du ikke en medalje å vise til så må du ha et Krigstjenestekort (hvis de finnes fremdeles) som sier: Ikke ønsket i hverken krigs- eller fredstid.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Superflyer
|
![]() Quote:
DUH !!!!! Våkn opp mann , det finnes faktisk litt Norge nord for sinsenkrysset også..... Verste jeg har hørt...."f.eks bli sittende i Tromsø/hammerfest"....... Staakars deg.......må være borte fra Oslo...bu-huuuu ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nåh. Man har så mange drivkrefter som påvirker valg av bosted så jeg synes folk skal få lov til å mene hva de vil om hvor det er fint å bo.
Sjøl bodde jeg i Nordnorge fra 1995 til 2006 og har ikke angret på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men forbered deg grundig. Hvis du ikke kommer gjennom nåløyet under opptaket, så har du brent din sjanse. Etter hva jeg har forstått får du ikke prøve en gang til!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fysj! Nettopp fylt 19 år, men strøk på _nynorsk_eksamen!!! Tenk at Ivar Aasen kan ødelegge mine søkemuligheter!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
at your service!
|
![]()
Tja, det er vel heller du sjølv som har øydelagt dei muligheitene
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men en eksamen kan man vel ta opp igjen? Det er vel ikke noe krav til når/hvor/hvordan man får den studiekompetansen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bli Flygeleder? | CNO324 | Flyforum | 25 | 11-06-2009 21:19 |
Vil du bli flyveleder? | LN-MOW | Flyforum | 6 | 28-03-2009 20:04 |
Bli flygeleder | Vede | Flyforum | 4 | 06-03-2007 16:33 |