Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2008, 09:26   #1
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

OBB 8 Halvt OT: Betalte 2771.- for taxi OSL-sentrum!

Hold dere unna City Taxi!

Gardermoen - Oslo for 2771,-

Taxiregningen tok et digert jafs av feriekassa til familien Goldfarb fra Israel. – Riktig pris, sier City Taxi.

Hele saken her: http://e24.no/naeringsliv/article2574968.ece
Old 05-08-2008, 09:30   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Halvt OT: Betalte 2771.- for taxi OSL-sentrum!

City taxi er skikkelig dårlig. Hadde en opplevelse med en veldig aggressiv sjåfør, og har holdt meg unna siden.

Last edited by Dag Viking; 05-08-2008 at 16:37.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 09:45   #3
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Uansett taxiselskap - gå i skranken og spør om fastpris først. Galskap å bare ta en bil ute på OSL uten at pris er avtalt.
Old 05-08-2008, 09:50   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Har venner som hadde City Taxi til Lillestrøm for kr. 1.100 som eneste alternativ....

Jeg kommenterte vel da at jeg heller hadde gått over til et hotell og betalt det samme, hatt god frokost neste morgen og tatt lokaltoget til Lillestrøm for kr. 60..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 09:52   #5
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Uansett taxiselskap - gå i skranken og spør om fastpris først. Galskap å bare ta en bil ute på OSL uten at pris er avtalt.
Korrekt. Det er forøvrig alment kjent i bransjen (i alle selskapene) i Oslo at man bør unngå sjåfører med somalisk og ethiopisk bakgrunn. Så kan man jo mene hva man vil om akkurat det.

Jeg er selv svært godt kjent i Oslo-området, tar taxi rett så ofte, og kommer alltid opp i diskusjon om veien med afrikanerne. Hissige er de ofte også.

Ment som et lite tips til ev. tilreisende som ikke er så godt kjent.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 10:51   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Det er ganske ille at det skal være slik med taxiforholdene på Oslos hovedflyplass. Utlendinger som kommer hit vet vel ikke alltid at de må gå i skranken og avtale pris først, i alle fall pleier ikke jeg å gjøre det i utlandet. Vel er det langt til Gardermoen fra sentrum, men disse prisene er jo rent røveri.

Jeg vil heller ikke bruke CityTaxi da min erfaring med dem her i Oslo er negativ.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 12:08   #7
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Korrekt. Det er forøvrig alment kjent i bransjen (i alle selskapene) i Oslo at man bør unngå sjåfører med somalisk og ethiopisk bakgrunn. Så kan man jo mene hva man vil om akkurat det.
...men hva skal man ta da? Bussen?

Litt mer seriøst, en god prosentandel av sjåførene jeg møter i Oslo på min faste rute fra Oslo S til HMG9 får jo helt hetta når jeg sier at jeg vet adressen jeg skal til, men hvordan man kommer seg dit må de finne ut av.

Ikke at taxi er noe bedre i Bergen, her er 90% av bilene kjørt av gamle norske menn og bilene er fullstendig utrøkt.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 14:22   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Er ikke selskapene på OSL pålagt å ha fastpris merket i vinduet, og holde seg til denne?

Kan ellers gå god for at City Taxi ikke er et selskap man bør bruke.
Old 05-08-2008, 17:52   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Shitty Taxi har vel mer enn et frynset rykte i Oslo. Se hvem som startet butikken....

Naar det er sagt, ville jeg ikke satt meg inn i en drosje noen som helst plass i verden foer de hadde gitt meg en fastpris og har de ikke fastpris, hadde jeg spurt hva det maksimalt vil komme til aa koste.

Taxi skranken paa OSL tildeler jo turer foer bilene kommer ut av depotet og vil selvsagt vite hva dette vil koste. Saa familien fra Israel burde ta stor del av skylden her.

Det er dog en skam for Norges hovedflyplass at Shitty taxi faar lov til aa ha tilgang til flyplassen naar man ser hva konkurrentene krever. Vi lever ikke i et bananland og kan forvente mer enn hva familien her ble mottatt med

Her i USA er dette kontrollert meget noeye slik at folk ikke blir lurt, noe man kanskje boer forvente i Norge?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 17:59   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Her i USA er dette kontrollert meget noeye slik at folk ikke blir lurt, noe man kanskje boer forvente i Norge?
Er det ikke slik at mange her inne ofte pleier å trekke frem at man må la markedet rå (f.eks. når det er snakk om bonusforbud o.l.)? Det er enkelte som kaller dette fri konkurranse...

For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er fornuftig å alltid la markedet styre selv, og i dette tilfellet burde det definitivt vært noe slags inngrep av f.eks. OSL.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 18:04   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er det ikke slik at mange her inne ofte pleier å trekke frem at man må la markedet rå (f.eks. når det er snakk om bonusforbud o.l.)? Det er enkelte som kaller dette fri konkurranse...

For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er fornuftig å alltid la markedet styre selv, og i dette tilfellet burde det definitivt vært noe slags inngrep av f.eks. OSL.
Fair enough, men aa svindle folk er vel ikke akkurat fri konkurranse. Det er vel en grunn til at myndigheter rundt om i verden setter makspriser paa akkurat taxitjenester
Old 05-08-2008, 18:11   #12
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Det er fryktelige forhold som råder på OSL når det gjelder taxisituasjonen. Jeg opplevde en gang en sjåfør som nektet å kjøre meg til Clarion Airport Hotel da han mente at avstanden var for kort. En annen gang nektet en sjåfør å ta i mot kredittkort da jeg skulle ha sagt i fra om det da jeg satt meg i taxien.....jeg ga han valget, skal du ha penger så får du ta kort ellers får du ingen penger, enkelt og greit!

Var i Paris for 14 dager siden, hyggelig i møtekommende kar i taxien på ORY, kjørte hos til hotellet på 35 min. og tok EUR 29.
Old 05-08-2008, 18:22   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Det er vel ikke mange år siden det også på ARN var slike tilstander ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 18:39   #14
Stian
ScanFlyer Gold

Huff, disse tilstandene MÅ det ryddes opp i. Det er ikke en hovedflyplass verdig.
Man kan jo heller ikke forvente at utlendinger (eller andre som ikke er kjent med forholdene blant Oslos taxi-selskaper) skal vite at City er et selskap man ikke bruker.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 18:58   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Fair enough, men aa svindle folk er vel ikke akkurat fri konkurranse. Det er vel en grunn til at myndigheter rundt om i verden setter makspriser paa akkurat taxitjenester
Jeg er nok enig med deg, Tommy. Jeg klarte bare ikke å dy meg. Nå tenkte ikke jeg primært på deg i forhold til dette med fri konkurranse, selv om jeg siterte ditt innlegg. Og nei, svindel er ikke fri konkurranse (om dette er snakk om svindel - jeg kjenner ikke til regelverket for taxikjøring fra OSL).

Normalt sett ville man vel sagt at det er opp til kundene å orientere seg om priser på produkter man kjøper, men det er kanskje slik at det er et informasjonsproblem knyttet til denne typen tjenester (tilreisende vet ikke hvor langt det er osv.) og at man dermed kan rettferdiggjøre inngrep. Selv kjører jeg ikke lange taxiturer uten å sjekke hva max pris kan tenkes å bli.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 19:49   #16
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Shitty Taxi har vel mer enn et frynset rykte i Oslo. Se hvem som startet butikken....

Saa familien fra Israel burde ta stor del av skylden her.
Nja, ikke helt enig, hadde jeg vært dem hadde jeg nok bedt om en makspris, eller funnet en taxi med fastpris, men at utlendinger skal skjønne hvordan taxisystemet på OSL fungerer kan man ikke kreve. Det burde ikke være slik at man må henvende seg i skranken inne, tariffene burde vises på holdeplassen utenfor. Men dette er desverre noe som går igjen ofte her på berget; det lages intrikate systemer for å spare så mye arbeidskraft som mylig, med masse automater og skilting og instruksjoner som ofte bare er på norsk (akkurat det er vel ikke tilfellet på OSL), som er vanskelig nok for en nordmann å forstå. Hadde jeg ikke snakket norsk hadde jeg neppe klart å kjøpe verken T-nane billett eller togbillett i Oslo. Kanskje på tide å innse at norsk ikke er et verdensspråk? Norge må jo være turistfiende #1?
Old 05-08-2008, 20:11   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg holder meg unna city taxi. Jeg tror City Taxi i dette tilfellet kom seg unan fastpris ved at det ikke er påkrevet med fastpris for maxitaxis. selskapene som opperere gjennom Taxi Depotet på OSL er jo ellers pålagt å også tilby fastpris til oslo.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 20:13   #18
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Kanskje en ide hadde vært å sette opp skilt, der man stiger på taxiene, med forskjellige fastpriser. F.eks OSL-Oslo S, OSL-Lillestrøm, OSL-og de nærmeste hotellene.....osv

Med både dag og natt takster listet opp
Old 05-08-2008, 20:44   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg holder meg unna city taxi. Jeg tror City Taxi i dette tilfellet kom seg unan fastpris ved at det ikke er påkrevet med fastpris for maxitaxis. selskapene som opperere gjennom Taxi Depotet på OSL er jo ellers pålagt å også tilby fastpris til oslo.
Da er det jo en relativ enkel loesning paa problemet: Maxi Taxi maa gi fastpris for aa kunne faa tilgang til OSL.
Old 05-08-2008, 22:33   #20
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Er jo ikke noe krav om fastpris - går du ut til taxikøen og tar første og beste er det normalt ikke fastpris som gjelder. Fastpris må avtales i skranken inne der du også velger hvilken sentral du vil reise med.

Posting Rules