Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2008, 22:58   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Spørsmål Erfaringer med VLM?

Jeg skal flytte til England til høsten og kommer til å reise en del mellom Manchester og London. Tenkte i utgangspunktet å reise med bmi, men har egentlig fått mer sansen for VLM Airlines som flyr mellom Manchester og London City Airport. Ifølge nettsidene deres har de 19 Fokker 50-maskiner som alle har fått nye skinnseter og nytt interiør. Det er gratis servering ombord hele dagen og kaffe og te serveres med porselenkopper. Billettprisene er dessuten ganske lave. De har bra avgangstider, men flyr - litt merkelig - med fem minutters mellomrom (kl. 17.50 og 17.55, 18.50 og 18.55) to ganger hver ettermiddag. Noen som har erfaringer med dem?

Last edited by FlightDeck; 18-07-2008 at 23:01.
FlightDeck is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 23:30   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Erfaringer med VLM?

Tja, har i hvert fall erfaringer med Virgin Trains, som går mellom London og Manchester. 1.kl produktet deres er veldig bra, og er nok vel så rimelig og tar kortere tid. Spesielt om du bestiller noen uker før.....men dette er tog, da.....
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 23:40   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Har tatt Virgin mellom Manchester og London og det var trangt og ikke spesielt komfortabelt.
Old 18-07-2008, 23:48   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Har kun prøvd de i 1.kl , og det var veldig bra, med lounge access i London, mat og drikke ombord og gode seter med bra plass.
Old 19-07-2008, 09:12   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

Jeg har fløyet VLM mellom Brüssel og London City. Bra selskap, med effektiv service. Fokker - flyene er jo ikke så nye, men helt fine. Tog i England er ofte dyrt, så det kan være lurt å sjekke flypriser. Det er også lett å komme seg til London City med Dockland Light Railway.
Old 19-07-2008, 09:54   #6
laurenz
ScanFlyer Molded

Har kun sendt en VLM fra OSL en gang. Crewet var da i hvert fall meget trivelig. :-)
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 10:48   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Har flydd med VLM den gangen de ikke var eid av KLM og det var veldig bra.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 16:09   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg har ingen erfaring med VLM, men har etterhvert ganske mye erfaring med togreiser i England. Det er riktig at det kan være dyrt å reise med tog i England, men det finnes også muligheter for svært billige 1. klasse billetter (og standardklassebilletter) om man kan planlegge litt i forkant. Nå har det riktignok vært snakk om å endre takstsystemene på togene, og jeg vet ikke om disse endringene er implementerte enda eller hvilken effekt de vil ha på mulighetene til billige billetter.

Jeg kan helt klart anbefale Virgin Trains, men det er også riktig at det kan være trangt i standardklasse. Virgins 1. klasse er helt klart bra. Jeg mener at jeg har reist den strekningen til så lav pris som 5-600 kr. en vei på 1. klasse (kanskje til og med enda rimeligere). Det som er trikset (eller iallefall har vært trikset) er å kjøpe enkeltbilletter, og ikke tur-retur, om du ønsker billige 1. klassebilletter.

Skal du fly så er vel fordelen med VLM at de flyr til LCY, og ikke LHR som BMI. Flytid på ca 1 time + transport til/fra flyplass + ventetid på flyplass, så går det fort iallefall 3 timer. Med tog så er vanlig reisetid ca 2,5 timer fra Manchester Piccadilly til London Euston.

Skal du flytte til Manchester?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 16:18   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Jeg har kjørt London-Liverpool for £32,50 i 1.kl. Samme på returen. Kjøpte nå nettopp 1.kl billetter London-Nottingham for £28 T/R. Dette med East Midlands Trains, som jeg før ikke har prøvd. Dette er for reise i begynnelsen av oktober. Generellt er det slik at det er er mange tilgjengelige billigbilletter om en kjøper et par måneder før avreise.
Old 20-07-2008, 22:00   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takker for alle tilbakemeldinger. Tog er åpenbart det beste mellom disse to byene. Ser uansett frem til å teste VLM 29. september - da flyr jeg OSL-LCY med SAS og videre LCY-MAN med VLM. Billigere enn SAS' direkterute OSL-MAN - og definitivt mye morsommere!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ja
Old 21-07-2008, 00:01   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ja
Er det jobb eller studier? Jeg skal muligens over til Manchester noen ganger til høsten (og/eller våren neste år), så kanskje vi kunne tatt oss et møte.

Manchester er nå blitt en fabelaktig by (spesielt i forhold til hva det var når jeg var student der for 16-17 år siden....), så du kan glede deg.
Old 21-07-2008, 02:08   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Det er vel også en og annen som tar seg en tur innom MAN fra tid til annen - og de flygærne møtes på the Romper - ikke sant TOS?

Og ja, min erfaring med VLM begrenser seg til at vi ser Føkkerne deres ofte rundt om der vi er - her MAN-bilde fra sist tur

Last edited by LN-KGL; 21-07-2008 at 02:13.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2008, 04:24   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Er det jobb eller studier? Jeg skal muligens over til Manchester noen ganger til høsten (og/eller våren neste år), så kanskje vi kunne tatt oss et møte.
Jeg har fått permisjon fra Stortinget til høsten, så jeg må vel definere det som studier. Hadde vært hyggelig med et møte, så de som måtte være i de nordengelske trakter i løpet av høsten - ta kontakt
Old 21-07-2008, 09:36   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er vel også en og annen som tar seg en tur innom MAN fra tid til annen - og de flygærne møtes på the Romper - ikke sant TOS?
Ja, The Romper er vel blitt et velkjent sted for de som har fulgt med på reisereportasjene på plane-spotter.com og her inne. Du skal kanskje en tur til MAN i løpet av høsten, du også, Kurt?
Reply

Posting Rules