Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2008, 14:17   #1
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Var en tur til Krakow (utrolig fin by forresten) sammen med min kjære nå nylig.
Vi tok SAS nedover og Norwegian hjem.
SAS-flyet nedover var det vel en 30 pax, svært behagelig pga. den gode plassen, men neppe særlig lønnsomt for SAS.
På vei hjem med DY derimot flyet helt fullt.
Jeg har skjønt at DY har stor suksess på Polen, noe SAS ikke makter.
En bekjent av meg var nettopp i Warzsawa med SAS og rapporterte også der om meget få pax.
Regner med at Polen-satsingen til SAS vil bli ganske så kortvarig med det pinlige belegget de har. Hvorfor markedsfører de ikke disse rutene bedre?
Det hører også med til historien at vi betalte kr. 498,- for billettene. DY forlangte det dobbelte.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2008, 14:25   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Var det mye polsk pax med på DY-flygningen? Kan dette forklare forskjellen?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2008, 14:29   #3
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Det virket faktisk som om de få sjelene på SAS-flyvningen var hovedsaklig polakker.
Med DY var det en blanding men en overvekt av nordmenn.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2008, 14:32   #4
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Ser på flightlisten din at du fløy TIL Krakow på en tirsdag og tilbake på en søndag, dette har nok også mye å si.

På søndager er det generelt veldig fullt på flyene (folk skal hjem etter weekendturer osv)
Tirsdager er ofte den dagen i uken med minst belegg, det er for tidlig for mange weekendreisende og helgetrafikken er over.

Dette er noe alle ID-reisende vet og timer gjerne reisingen deretter
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2008, 14:36   #5
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Quote:
Originally Posted by LN-RKF View Post
Ser på flightlisten din at du fløy TIL Krakow på en tirsdag og tilbake på en søndag, dette har nok også mye å si.

På søndager er det generelt veldig fullt på flyene (folk skal hjem etter weekendturer osv)
Tirsdager er ofte den dagen i uken med minst belegg, det er for tidlig for mange weekendreisende og helgetrafikken er over.

Dette er noe alle ID-reisende vet og timer gjerne reisingen deretter
Er klar over dette, men midt på sommeren trodde jeg ikke forskjellen var så stor? Grunnen til at vi valgte SAS var at prisen var omtrent halvparten av hva DY forlangte, noe som vel antyder at belegget var bedre hos DY?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2008, 16:31   #6
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Kanskje DY er flinkere til å få polakkeer til å fly med de?
Jeg har inntrykk av at de fleste polakker flyr med DY. Det er vel også hovedgrunnenn til at LOT har dratt inn årene.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2008, 16:54   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Det er ikke overalt DY lykkes heller ... Rygge boer ikke vaere redd for aa treffe noe passasjertak ...

Det er ikke lenge siden ruten fra Rygge til London ble lagt ned.

Nå får reisende som skulle til Warsawa fra Rygge denne høsten beskjed om at de må reise fra Gardermoen i stedet. Siste flyavgang fra Rygge blir 29.august.


Og mer foelger, sier DY.

http://e24.no/boers-og-finans/article2541729.ece
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 14:47   #8
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

I Polen DY er veldig populaer lowcost, SAS bare kjenner folket som et dyrt selskap FRA DANMARK. Dessuten SAS Polish division gjør ingenting å endre det. SAS Warszawa-kontors personal ennu i juni visste ikke heller at det fanns direkt forbindelse til Oslo - callcenter operator fikk det vite fra meg! Hun informeret alle mennesker som ringte, at med SAS alltid man flyr via CPH.

Så lenge SAS Norge er en datter av selskap med hovedhub i Danmark, så lenge skulle man ha Kastrupmonopol og nyåpnet direktruter fra Norge skulle gå dårligt...
__________________
LOT oss fly!


Last edited by Stoarn; 16-07-2008 at 14:53.
Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 15:14   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Bra for Gardermoen at trafikk flyttes nordover igjen. Synd for Rygge !
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 15:35   #10
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Årsaken til at jeg personlig ikke har vurdert Rygge når jeg skal ut å reise er rett og slett pga tynnere kollektivtransport. Når man ikke har bil så er man prisgitt tilbudet av kollektivtransport til og fra flyplassen. Og for min del så føler jeg det enklere å finne transportalternativer til Gardermoen enn til Rygge. Mulig jeg bør sjekke mer om mulighetene til Rygge, men transporttilbudene til Gardermoen er uansett mer åpenbare for meg som reisende når jeg kan velge mellom lokaltog, regionstog, flytog, flybuss.

Hadde Rygge hatt (i alle fall markedsført mer) transportmulighetene til og fra flyplassen så hadde det kanskje fått opp øynene til folk? Foreløpig trekker jeg mot Gardermoen når jeg skal ut og fly (bor i Oslo).

I tillegg så betyr selvfølgelig flytilbudet på flyplassen en del Og så lenge Gardermoen tilbyr flere ruter enn Rygge så er det naturlig at jeg også reiser oftere fra Gardermoen framfor Rygge
__________________
Upcoming flights: None


Last edited by jcnorway; 16-07-2008 at 15:46.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 15:51   #11
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess?

Kommer jo litt an på hvor du bor, men:

http://www.ryg.no/kat/000009.asp
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor har ikke KLM m.fl. A380? ENTO Småprat 11 08-01-2019 16:21
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? ThePlanespotter1 Flyteknisk forum 22 02-02-2012 22:59
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? Robin882 Flyforum 10 29-01-2010 21:30
Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene?? erlingjo Flyforum 21 27-09-2006 23:54
Hvorfor har ikke media mer fokus på suksesshistorien Rezidor SAS? morr Flyforum 16 23-09-2006 16:40


All times are GMT +2. The time now is 16:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.