Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2008, 13:38   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Airbus Emirates med LoI for 30 A330-300 og 30 A350

http://www.flightglobal.com/articles...rbus-jets.html

Mens Emirates uansett var innom Airbusfabrikken og hentet sin første 380, skrev de i samme slengen en LoI med Airbus om kjøp av 30 330-300 og 30 350 bare for å ha gjort det. 330-300ene vil bli levert fra 2012 og inkludert denne LoI har EK nå ordre/opsjoner/LoI på tilsammen 100 350
Old 28-07-2008, 13:42   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Emirates med LoI for 30 A330-300 og 30 A350

Jeg må spørre igjen: Hvor skal dette ende? Hundrevis av fly står i bestilling og hundrevis i opsjoner fra flyselskapene der nede i ørkenen. De må være usedvanlig optimistiske og ha en god spåmann som ser i glasskula for at dette skal bli bizniz.

Er virkelig alt bare gull og grønne skoger der nede?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 13:44   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg må spørre igjen: Hvor skal dette ende? Hundrevis av fly står i bestilling og hundrevis i opsjoner fra flyselskapene der nede i ørkenen. De må være usedvanlig optimistiske og ha en god spåmann som ser i glasskula for at dette skal bli bizniz.

Er virkelig alt bare gull og grønne skoger der nede?

BF
Så lenge folk reiser mellom Europa-Asia-Australia-Afrika-America er det business i dette. Itillegg øker Midt-Østen kraftig som reisemål, både med turister og forretningsreisende. Dessuten skal man satse, så kan man like gjerne det skikkelig, istedet for å ta en SAS og komme opp med noe halveis greier
Old 28-07-2008, 13:54   #4
seatsniffer
ScanFlyer Blue

seatsniffer's Avatar

I tillegg vil de vel gjerne ha nye fly i flåten sin. Tipper de første A380 er ute av flåten før nr 58( ? ) er levert
seatsniffer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 14:03   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så lenge folk reiser mellom Europa-Asia-Australia-Afrika-America er det business i dette. Itillegg øker Midt-Østen kraftig som reisemål, både med turister og forretningsreisende. Dessuten skal man satse, så kan man like gjerne det skikkelig, istedet for å ta en SAS og komme opp med noe halveis greier
Noe mer optimistisk enn en ny-utdannet økonom skal man jo lete lenge etter!

Jeg tillater meg dog likevel å være skeptisk. 4 store selskaper der nede som ekspanderer i det jeg mener er utover evne.

Det er vel spørsmål om hvor mye Midt-østen øker som reisemål i forhold til dette. Ikke er det billig å være turist der nede, og det er heller ikke den eneste turistdestinasjonen i verden. Høyre fuelpriser fører til høyere priser og derigjennom færre turister. Det er vel ingen som ser for seg at oljeprisene kommer til å synke drastisk de første 10 årene? Heller tvert imot!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 16:42   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nuvel... Jeg hadde ikke reist via Dubai til noen av de destinasjonene du her henviser til. Folk paa business tur velger ofte raskeste vei og jeg sier meg enig i at markedet snart begynner aa mettes her. Naa er jo dette et LoI saa det er jo slett ikke sikkert at Emirates tar levering av disse flyene. I tillegg har de en tendens til aa bytte flyene relativt tidlig.

Kan jo hende de banker paa at mange flyselskaper snart gaar dukken?

Det er jo flott aa ha ubegrensede ressurser og aa betale zippo for drivstoff paa hjemme huben. Emirates og de andre der nede har jo ikke samme spillereglene som andre flyselskaper i verden
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 18:05   #7
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Nuvel... Jeg hadde ikke reist via Dubai til noen av de destinasjonene du her henviser til. Folk paa business tur velger ofte raskeste vei og jeg sier meg enig i at markedet snart begynner aa mettes her. Naa er jo dette et LoI saa det er jo slett ikke sikkert at Emirates tar levering av disse flyene. I tillegg har de en tendens til aa bytte flyene relativt tidlig.

Kan jo hende de banker paa at mange flyselskaper snart gaar dukken?

Det er jo flott aa ha ubegrensede ressurser og aa betale zippo for drivstoff paa hjemme huben. Emirates og de andre der nede har jo ikke samme spillereglene som andre flyselskaper i verden

Så gjengen der nede betaler ikke markedspris for fuel på hjemmebasene sine?
India og Kina subsidierer også oljeprisen så da kan man vel forvente at også her er fuelprisene rimeligere enn f eks i Vest Europa og US. Nå skal jo Chavez selge billig olje til Spania
Old 28-07-2008, 20:20   #8
Chaos Controller
ScanFlyer Blue

Chaos Controller's Avatar

Den paastanden maa du nok bygge opp med fakta er du snill, Tommy777, for saavidt jeg vet saa betaler EK og de andre her nede samme prisen for fuel som alle andre.
At det er billigere enn i Norge er vel klart, siden vi ikke har moms, skatter og andre tulleavgifter her i landet, og EK faar nok rabatt fra leverandoer paa grunn av den mengden fuel de kjoeper, men de betaler nok markedspris, ja. Eller har du fakta som viser noe annet?
Og Emirates gjoer det jo rimelig bra i markedet saa langt, hadde vel over en milliard dollar i profitt i forrige regnskapsaar, og saa mye billettprisene har gaatt opp i aar regner jeg med at de gjoer det samme dette regnskapsaaret... selv om prisene er opp ca 50% paa de billigste billettene siste 12 maanedene har de fremdeles saa godt som fulle fly
Old 28-07-2008, 20:39   #9
Chaos Controller
ScanFlyer Blue

Foeroeverig, en liten bildeserie fra 380'en:
http://www.arabianbusiness.com/index...d=526094&img=1
Old 28-07-2008, 20:53   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chaos Controller View Post
Den paastanden maa du nok bygge opp med fakta er du snill, Tommy777, for saavidt jeg vet saa betaler EK og de andre her nede samme prisen for fuel som alle andre.
At det er billigere enn i Norge er vel klart, siden vi ikke har moms, skatter og andre tulleavgifter her i landet, og EK faar nok rabatt fra leverandoer paa grunn av den mengden fuel de kjoeper, men de betaler nok markedspris, ja. Eller har du fakta som viser noe annet?
Og Emirates gjoer det jo rimelig bra i markedet saa langt, hadde vel over en milliard dollar i profitt i forrige regnskapsaar, og saa mye billettprisene har gaatt opp i aar regner jeg med at de gjoer det samme dette regnskapsaaret... selv om prisene er opp ca 50% paa de billigste billettene siste 12 maanedene har de fremdeles saa godt som fulle fly
Vi hadde jo en forum medlem som kunne melde hva gallon prisen i Dubai er, ca. 20% av det man betaler for fuel rundt om i Europa..
Old 28-07-2008, 20:54   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette er en god artikkel som jeg tror tar livet av en del av mytene om Emirates.

http://www.thetravelinsider.info/air...t/emirates.htm

To confirm Nigel's comments, I went and looked at their most recent annual report for the year ended 31 March 2008 (prepared to international accounting standards and audited by PricewaterhouseCoopers). Page 2 of this section showed their fuel cost to be 30.6% of their income, and the same section of the report showed they spend 10.6% of their income on plane leases.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 21:12   #12
Chaos Controller
ScanFlyer Blue

Om det er meg du sikter til der, saa var vel det i en diskusjon om prisen paa bilbensin (95-oktan eller tilsvarende), saa om du utifra det drar konklusjonen at Emirates betaler 'zippo' for jetfuel, saa kan du virkelig gjoere karriere som politiker i SV
Old 28-07-2008, 21:24   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Og hva koster flybensin i Dubai?

Har artikkelen Andreas henviser til foer. At Emirates presseavdeling kommer med slike svar, er vel ikke overraskende. Det tar ikke livet av en eneste "myte" hva Emirates selv svarer i denne artikkelen.

Naar det er sagt, her er noen faktorer som har spilt in i Emirates suksess:

Meget korte crew stopp og lave loenninger for cabin crew (ta en titt inn paa pprune for mer facts). FA jobber 17 timer til IAH og jobber deretter tilbake neste dag.

At de har en 100% widebody flaate hjelper selvsagt paa loennsomheten (pris pr. seat mile holdes lavt)

Emirates er ogsaa et av de 3 flyselskapene som har suverent flest seter i sin oekonomiklasse, det hjelper selvsagt paa.

Prisene paa fuel paa deres hjemmebase er lavere enn i resten av verden. Fravaer av skatter og avgifter er ogsaa et viktig poeng, ved innkjoep av varer, tjenester etc.

Laanerentene til Emirates er lavere enn hva de fleste betaler. God sikkerhet kan man jo stille med naar myndighetene eier 100% av flyselskapet.

Naar det gjelder myter, kan man jo ikke slaa disse ihjel da det er meget vanskelig aa bevise hverken det ene eller andre naar det gjelder subsidiering. Araberland er ikke veldig raus med informasjonen som gis.

Emirates var dog paa vei aa selge en stor andel av butikken for en tid tilbake. Dersom det skjer blir sikkert krtitikken aa stilne betraktelig

Last edited by Tommy777; 28-07-2008 at 21:27.
Old 28-07-2008, 21:32   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Og saa en kommentar til at Emirates sier at folk heller velger dem paa grunn av kjempegod service og produkt: Jeg har testet ut deres business produkt flere ganger og det er langt fra bra nok til at jeg stopper i Dubai for aa komme meg noen steder. Langt der i fra. Setene deres i business er jo ikke flate en gang, skikkelige old style business seter. Crewet ombord mangler personlighet og siste flighten i fjoer (SYD-AKL) saa hele bunchen totalt utslitt ut..

Saa til oesten velger man heller aa reise med ett stopp istedetfor to. SQ, LH, ANZ, All Nippon, BA, QFG er selskaper jeg heller hadde valgt i business enn EK

Til USA er det jo hull i hodet aa velge EK. Til Afrika har man LH, LX, BA og SAA med ett stopp istedetfor to.

India kan svinge i enkelte tilfeller, men ville nok foretrekke LH dit

Og da staar Dubai igjen. SAS fra CPH, LH fra FRA er jo to gode alternativer spoer du meg
Old 28-07-2008, 21:32   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Eter hva jeg leser andre plasser, må Dubai kjøpe mesteparten av sin olje fra Abu Dhabi til 'internasjonal markedspris' .. så de forskjellige emiratene hjelper tydeligvis ikke hverandre prismessig .. Bilbensinprisene fastsettes av myndighetene - uavhengig av denne prisen - så det å eie en bensinstasjon i Dubai høres ut som et risikabelt foretagende ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 21:59   #16
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Når det gjelder de kabinansatte i EK så har Tommy777 et poeng, de kjøres hardt og det er stor gjennomtrekk, spesielt blant europeere. Mange blir bare en kort periode før de fortsetter til andre selskap. Dette gjelder også Etihad. Bedriftskulturen er en annen der nede og mange unge europeere takler ikke dette. Asiatere og folk fra Midtøsten trives godt i EK etter det jeg har forstått.
Old 28-07-2008, 22:28   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Man skal vel ikke utelukke at 333 er først og fremst ment som en 332 erstatter
Old 29-07-2008, 09:21   #18
Chaos Controller
ScanFlyer Blue

MOW har rett i forhold til det jeg ogsaa vet om prisen paa flybensin her nede, og vanlig bensin for den saks skyld. Hva ett tonn med JEt A1 koster aner jeg ikke, men om man er virkelig interessert kan jeg nok rote fram et telefonnummer til leverandoer her?
Tommy har ogsaa gode poeng angaaende Emirtes som flyselskap, selv unngaar jeg dem naar jeg kan, setene er trange og lite beinplass vanligvis, og billettene er dyrere enn de fleste andre selskapene her nede, saa jeg tar heller selv turen med Qatar airways, selv om det betyr mellomlanding og flybytte i Doha.
Emirates har lenge planlagt aa pensjonere 332'ene, saa om 333'ene blir levert snart kommer de nok til aa erstatte disse, selv om det i utgangspunktet var planlagt aa lease 333'er til 350'ene ble levert, og at disse da skulle erstatte 332'ene.

Posting Rules