Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2004, 09:05   #1
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Pilotstriden i SAS tar av

SAS-konsernet kan bli rammet av nye pilotkonflikter. Nå er det Widerøe-pilotene som er hisset opp av SAS-pilotene.

Igår satte Widerøe-flygerne seg i forhandlinger med Widerøe-ledelsen i forbindelse med at 40-50 SAS-piloter planlegges overført til Widerøe når SAS Commuter legges ned og rutene på Vestlandet overføres til Widerøe, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi er bedt om å gi rettigheter ifra vår tariffavtale til SAS-piloter. I den forbindelse har vi bedt om de samme rettigheter i SAS dersom våre piloter blir overtallige. Vi har fått klare signaler på at vi ikke kan forvente oss å få den samme type rettigheter, sier leder for Widerøe-flygerne Tom Liverud til DN.

Dagens Næringsliv skrev lørdag om konflikten mellom SAS- og Braathens-pilotene i forbindelse med sammenslåingen av SAS og Braathens. Krangelen dreier seg om retten til å beholde ansiennitet, lønn og kapteinsposisjoner i det sammenslåtte SAS Braathens.

– Vi har stor sympati for Braathens holdning til likeverd. Det vi mener er at like kompetansegrupper skal behandles likeverdig, sier Liverud.

I Widerøe-saken er det retten til kapteinsposisjoner og retten til å velge hvilken base man vil være stasjonert ved, som er utfordringen. Det er langt mer populært å være ansatt ved Oslo-basen enn ved Hammerfest-basen, og de med lengst ansiennitet får velge først.

– For en kaptein som har Oslo-base og har fløyet i SAS Commuter i 15 år, vil det være helt uaktuelt å akseptere at han blir styrmann på Widerøes Hammerfest-base, sier leder for Commuter-pilotene Lars Ola Bækkevold til Dagens Næringsliv.

Det ble i vår bestemt at SAS Commuter skal legges ned, og produksjonen overføres til andre deler av konsernet, blant annet til heleide Widerøe. I den forbindelse ønsker man å leie ut SAS-pilotene til Widerøe. Commuter-pilotene satte da opp et sett med betingelser overfor SAS-ledelsen for at de skulle være villige til å følge med over til Widerøe.

Widerøe-pilotene er irritert over at SAS-pilotene krever rettigheter i Widerøe uten at Widerøes piloter vil få de samme rettighetene i SAS-systemet.

Ettersom ledelsen i SAS og Widerøe ennå ikke har lykkes i å komme til enighet med sine piloter, er overtagelsen av rutene forskjøvet til senest april.
www.dn.no



DY is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 09:28   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Hva skal man med konkurrenter?
EB is online now   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 09:38   #3
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Nå har ikke SAS Commuter hatt Oslo base lenger enn 1 år, før det var det jo i Tromsø at basen lå så det at en Commuter kaptein hevder han har hatt Oslo base i 15 år stemmer ikke. Dessuten er jo Hammerfest ikke den værste plassen å havne
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 10:04   #4
flapjack
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Redcap: Joda Commuter har hatt base i oslo i maaange år, men det var kun en crewbase. Dette var noe som jeg forstår ble forhandlet frem av flygerforeningen i commuter. De som hadde oslobase ble både brukt til å fly ut av CPH og TOS da de hadde fokker-50 begge steder.
flapjack is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 10:52   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Quote:
Originally posted by EB


Hva skal man med konkurrenter?
Sikkert mange i SAS som synes konkurrentene er plagsomme. Tiden med konsesjoner og plagsomme passasjerer/kunder er forbi.
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 11:17   #6
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Hva er det med SAS-pilotene? Føler de seg virkelig hevet over alle andre kollegaer? For en holdning.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 13:48   #7
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Enig.. Begynner å bli ganske lei den arrogante holdningen til mange SAS piloter
FBU is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2004, 13:57   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Dette er ikke noe spesielt SAS-fenomen ... vi har akkurat naa den samme problemstillingen mellom ATA og airTran .. og ikke glem AA og TWA .. AA og Reno .. Swissair og Crossair ...

Man vil alltid komme med forslag pg krav, men i en slik situasjon vil man per definisjon aldri kunne gjoere alle fornoeyd.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2004, 06:41   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Makta rår!
EB is online now   Reply With Quote
Old 04-11-2004, 11:04   #10
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

joa, Eb!

Men denne gangen er jeg redd makta rår hos WF-pilotene!:
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2004, 22:47   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Ryktene sier at WF pilotene går med på SAS pilotene sine krav om å få med sin SAS ansennietet inn i WF. Vilkåret skal være at WF piloter skal beholde sin ansennietet om de går over til SAS.... Historien sier ingenting om hva SAS pilotforening har svart på dette utspillet
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2004, 22:04   #12
Cohomology
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 15
Default Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av'

Quote:
Originally posted by Farmer


Ryktene sier at WF pilotene går med på SAS pilotene sine krav om å få med sin SAS ansennietet inn i WF. Vilkåret skal være at WF piloter skal beholde sin ansennietet om de går over til SAS.... Historien sier ingenting om hva SAS pilotforening har svart på dette utspillet

Hva skal sas-pilotene med ansiennitet i wf når de skal være der i tre år?


Edit: spelling
Cohomology is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2005, 00:44   #13
Pooh
ScanFlyer Blue
 
Pooh's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
Default Re: Pilotstriden i SAS tar av

Quote:
Originally posted by slowandsilly
joa, Eb!

Men denne gangen er jeg redd makta rår hos WF-pilotene!:
Makta rådde visst ikke hos WF-pilotene allikevel. :smokin
Pooh is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2005, 08:48   #14
BU9001
ScanFlyer Blue
 
BU9001's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
Default Re: Pilotstriden i SAS tar av

Pooh,
Jeg er ikke helt med.
Kan du utdype?
BU9001 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS tar tilbake bakketjenestene Skipskatta Flyforum 19 16-10-2011 00:46
Norwegian tar over der SAS kutter tiemand Flyforum 12 16-03-2009 18:47
Rykte: SAS ställer MD-87, tar in MD-90 (???) HansJ Flyforum 21 24-07-2008 09:29
SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE dash-7 Flyforum 37 01-11-2006 23:16


All times are GMT +2. The time now is 07:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.