![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
SAS-konsernet kan bli rammet av nye pilotkonflikter. Nå er det Widerøe-pilotene som er hisset opp av SAS-pilotene.
Igår satte Widerøe-flygerne seg i forhandlinger med Widerøe-ledelsen i forbindelse med at 40-50 SAS-piloter planlegges overført til Widerøe når SAS Commuter legges ned og rutene på Vestlandet overføres til Widerøe, skriver Dagens Næringsliv. – Vi er bedt om å gi rettigheter ifra vår tariffavtale til SAS-piloter. I den forbindelse har vi bedt om de samme rettigheter i SAS dersom våre piloter blir overtallige. Vi har fått klare signaler på at vi ikke kan forvente oss å få den samme type rettigheter, sier leder for Widerøe-flygerne Tom Liverud til DN. Dagens Næringsliv skrev lørdag om konflikten mellom SAS- og Braathens-pilotene i forbindelse med sammenslåingen av SAS og Braathens. Krangelen dreier seg om retten til å beholde ansiennitet, lønn og kapteinsposisjoner i det sammenslåtte SAS Braathens. – Vi har stor sympati for Braathens holdning til likeverd. Det vi mener er at like kompetansegrupper skal behandles likeverdig, sier Liverud. I Widerøe-saken er det retten til kapteinsposisjoner og retten til å velge hvilken base man vil være stasjonert ved, som er utfordringen. Det er langt mer populært å være ansatt ved Oslo-basen enn ved Hammerfest-basen, og de med lengst ansiennitet får velge først. – For en kaptein som har Oslo-base og har fløyet i SAS Commuter i 15 år, vil det være helt uaktuelt å akseptere at han blir styrmann på Widerøes Hammerfest-base, sier leder for Commuter-pilotene Lars Ola Bækkevold til Dagens Næringsliv. Det ble i vår bestemt at SAS Commuter skal legges ned, og produksjonen overføres til andre deler av konsernet, blant annet til heleide Widerøe. I den forbindelse ønsker man å leie ut SAS-pilotene til Widerøe. Commuter-pilotene satte da opp et sett med betingelser overfor SAS-ledelsen for at de skulle være villige til å følge med over til Widerøe. Widerøe-pilotene er irritert over at SAS-pilotene krever rettigheter i Widerøe uten at Widerøes piloter vil få de samme rettighetene i SAS-systemet. Ettersom ledelsen i SAS og Widerøe ennå ikke har lykkes i å komme til enighet med sine piloter, er overtagelsen av rutene forskjøvet til senest april. www.dn.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Hva skal man med konkurrenter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Nå har ikke SAS Commuter hatt Oslo base lenger enn 1 år, før det var det jo i Tromsø at basen lå så det at en Commuter kaptein hevder han har hatt Oslo base i 15 år stemmer ikke. Dessuten er jo Hammerfest ikke den værste plassen å havne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
|
![]()
Redcap: Joda Commuter har hatt base i oslo i maaange år, men det var kun en crewbase. Dette var noe som jeg forstår ble forhandlet frem av flygerforeningen i commuter. De som hadde oslobase ble både brukt til å fly ut av CPH og TOS da de hadde fokker-50 begge steder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
|
![]()
Hva er det med SAS-pilotene? Føler de seg virkelig hevet over alle andre kollegaer? For en holdning.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
Enig.. Begynner å bli ganske lei den arrogante holdningen til mange SAS piloter
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Dette er ikke noe spesielt SAS-fenomen ... vi har akkurat naa den samme problemstillingen mellom ATA og airTran .. og ikke glem AA og TWA .. AA og Reno .. Swissair og Crossair ...
Man vil alltid komme med forslag pg krav, men i en slik situasjon vil man per definisjon aldri kunne gjoere alle fornoeyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Makta rår!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
|
![]()
joa, Eb!
Men denne gangen er jeg redd makta rår hos WF-pilotene! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Ryktene sier at WF pilotene går med på SAS pilotene sine krav om å få med sin SAS ansennietet inn i WF. Vilkåret skal være at WF piloter skal beholde sin ansennietet om de går over til SAS.... Historien sier ingenting om hva SAS pilotforening har svart på dette utspillet
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: Oct 2004
Posts: 15
|
![]() Quote:
Hva skal sas-pilotene med ansiennitet i wf når de skal være der i tre år? Edit: spelling |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
|
![]()
Pooh,
Jeg er ikke helt med. Kan du utdype? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS tar tilbake bakketjenestene | Skipskatta | Flyforum | 19 | 16-10-2011 00:46 |
Norwegian tar over der SAS kutter | tiemand | Flyforum | 12 | 16-03-2009 18:47 |
Rykte: SAS ställer MD-87, tar in MD-90 (???) | HansJ | Flyforum | 21 | 24-07-2008 09:29 |
SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE | dash-7 | Flyforum | 37 | 01-11-2006 23:16 |