Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-05-2008, 21:35   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Flygcrash i Honduras

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2581087.ab

och i bästa kvällstidningsanda är flygplatsen "ökand".
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 21:37   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Flygcrash i Honduras

Det var i Tegucigalpa som både NRK og ikke minst Harro i Aviation Safety Net melder.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 21:43   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Flygcrash i Honduras

Og Taco Airlines kaller det en "incident"

http://www.taca.com/eng/oth/oabo/oabohon.asp
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 23:49   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Flygcrash i Honduras

Den flyplassen er ikke helt god.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 01:00   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,151
Default Re: Flygcrash i Honduras

Det ser ut som det er en A320, EI-TAF som er ulykkesflyet.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 01:02   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Flygcrash i Honduras

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Det ser ut som det er en A320, EI-TAF som er ulykkesflyet.
Ja, det ser sånn ut ja...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 01:45   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Flygcrash i Honduras

Og det ser ut som at en US Air Force C-130H (88-4408) havnet på samme plassen som EI-TAF for ni års tid siden.
http://aviation-safety.net/database/...?id=19970401-1
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 08:01   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
Default Re: Flygcrash i Honduras

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2455908.ece
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 09:53   #9
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: Flygcrash i Honduras

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Og Taco Airlines kaller det en "incident"

http://www.taca.com/eng/oth/oabo/oabohon.asp
"At the moment, all 124 passengers have been evacuated from the aircraft and are being evaluated and receiving medical attention if needed."
Ingenting om døde på hjemmesidene til flyselskapt.

Skal fly TACA på to strekk til sommeren. Får håpe det beste. I fjor mens vi var i Sør Amerika var det to tragiske flyulykker.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 10:27   #10
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Flygcrash i Honduras

Jeg flydde med TACA for noen år siden. Veldig bra flyselskap med ganske nye Airbusser. Tror de har den nyeste flåten i området.
__________________
life is rough - so you gotta be tough
seatsniffer is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 10:57   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Flygcrash i Honduras

Vel först og fremst skal man si at TACA er definitiv en av de beste i Sentral-Amerika.

Det hva vi vet fra na er dette:

* meget kort 5.400 ft, wet & very slippery runway
* landing downhill
* very heavy aircraft configuration (full plane + ~13.500gallon fuel onboard)
* bad weather
* no ILS, but visual flight rules

Det finnes seg noen paralleler til begge WN1248 og TAM3054 her.
Det blir sikkert interessant om flyet hadde Reversers operating. Airbus har en 3sec wheel spool up rule. Ble de sliding ned flystripa eller hadde Aqua-planing, sa ble de trolig ikke aktivert. Jeg vet, vi regner LDR uten Reversers, mens eksakt dette er noe som ble alrede diskutert i etterkant av TAM3054.
Og pa sann en korte flystripe blir ogsa touch-down point meget interessant.

Allikevel ma man jo spöre hvorfor de ikke har diverted under slike forhold, spesielt med sa en höy landing vekt. Spesielt, nar man har sa mange fuel omboard. Get-there-Ritis kallte det NTSB etter AA sin ullykke ved Little Rock.

Det er en wonder at sa mange har overlevd dette.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 14:11   #12
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Flygcrash i Honduras

Heisann!

Skal kun legge til at jeg floey med en kamerat av meg paa jump seat (B737-700) til Tegucigalpa for en stund siden og det er en veldig interessant approach. Du maa fly en 180 grader circling decsending approach i en trang dal og rullebanen starter rett etter at du er ferdig med svingen. Relativt kort rullebane, nedoverbakke som BU662 nevner og ingen overrun.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 14:22   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Flygcrash i Honduras

Og rett etter slutten på rullebanen er det en rundt 20 meter høy skrent før man havner ned på veien den stoppet (rundt 100 fra baneenden).


Her er en liten illustrasjon jeg har laget
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 17:51   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Flygcrash i Honduras

Ville ikke hatt noe som helst problem med å sette med på et TACO fly, dette kunne skjedd med hvilket som helst flyselskap.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2008, 23:28   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Flygcrash i Honduras

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisann!

Skal kun legge til at jeg floey med en kamerat av meg paa jump seat (B737-700) til Tegucigalpa for en stund siden og det er en veldig interessant approach. Du maa fly en 180 grader circling decsending approach i en trang dal og rullebanen starter rett etter at du er ferdig med svingen. Relativt kort rullebane, nedoverbakke som BU662 nevner og ingen overrun.

Dag
Og her er en slik approach filmet ..

http://youtube.com/watch?v=v_z5HtME9n8


Ikke store marginer å leke med
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2008, 20:27   #16
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: Flygcrash i Honduras

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ville ikke hatt noe som helst problem med å sette med på et TACO fly, dette kunne skjedd med hvilket som helst flyselskap.
Egentlig ikke jeg heller. Skal fly GYE-LIM-MVD med 320 og 319.
Gleder meg; TACA blir nytt selaskap og MVD en ny by det skal bli spennende å besøke.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 09:40   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Flygcrash i Honduras

Og nå har presidenten i Honduras, Manuel Zelaya, bestemt at Toncontin-flyplassen bare kan beflys med kategori A og B fly (fly med landehastighet på 120 knop eller mindre - Avro RJ100 vil i så fall være største flytype).

Ny internasjonal flyplass for Tegucigalpa med umiddelbar virkning vil være den militære flyplassen Palmerola (Coronel Enrique Soto Cano Air Base) som ligger 55 km nordvest for byen. Etter en rask sjekk på Google Earth kan de konstateres at rullebanen er 2500 m lang og har tilstrekkelig med overrun zones. Det som er sparsomlig er terminalkapasiten.

Kilde: http://avherald.com/h?article=4077cedf/0013
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 17:09   #18
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,562
Default Re: Flygcrash i Honduras

Enig med BU662 her , Taca er et seriøst selskap.
Selskapet hadde jo som mange kanskje husker en maskin utleid til Braathens SAFE på slutten på åttitallet . De har et godt lederteam og jeg har selv vært i flere forhandlinger med Mr Frederico Bloch og Mr Borgo angående utleie av 737-300 , LN-NOR , da vi i Norway Airlines ikke var klar til å ta levering av maskinen på egen driftstillatelse i det flyet ble levert fra Boeing i 1987.
De har bygget opp et selskap som følger FAA regulativer til punkt og prikke og har de fleste maskiner innregistrert på US register ulikt mange andre selskaper i Latin-Amerika.
Vi hadde ingen problemer med å vurdere utleie av vår maskin til Taca , men det var Monarch som betalte bedre månedsleie og dermed fikk flyet på wetlease et år.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 18:00   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Flygcrash i Honduras

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Og nå har presidenten i Honduras, Manuel Zelaya, bestemt at Toncontin-flyplassen bare kan beflys med kategori A og B fly (fly med landehastighet på 120 knop eller mindre - Avro RJ100 vil i så fall være største flytype).

Ny internasjonal flyplass for Tegucigalpa med umiddelbar virkning vil være den militære flyplassen Palmerola (Coronel Enrique Soto Cano Air Base) som ligger 55 km nordvest for byen. Etter en rask sjekk på Google Earth kan de konstateres at rullebanen er 2500 m lang og har tilstrekkelig med overrun zones. Det som er sparsomlig er terminalkapasiten.

Kilde: http://avherald.com/h?article=4077cedf/0013
I kjent bananland stil...

De gjoer bubcus til det skjer en ulykke, akkurat som i Brazil for ikke lenge siden. To ulykker som helt klart kunne vaert unngaatt

Foroeverig en interessant uttalelse i artikkelen:

The deputy director of Aeron�utica Civil de Honduras, Boris Ferrera, said: "We believe, it could have been a mechanical failure. It is currently presumed, that it was a brakes failure."
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Belize) eql1zr TripReports 30 25-09-2016 09:29
14 omkommet etter flystyrt i Honduras kekker Flyforum 2 14-02-2011 23:34
Flygcrash i Ryssland Savipix Flyforum 2 16-03-2005 20:38


All times are GMT +2. The time now is 08:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.