![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2581087.ab
och i bästa kvällstidningsanda är flygplatsen "ökand". |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det var i Tegucigalpa som både NRK og ikke minst Harro i Aviation Safety Net melder.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Den flyplassen er ikke helt god.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og det ser ut som at en US Air Force C-130H (88-4408) havnet på samme plassen som EI-TAF for ni års tid siden.
http://aviation-safety.net/database/...?id=19970401-1
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,313
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
Ingenting om døde på hjemmesidene til flyselskapt. Skal fly TACA på to strekk til sommeren. Får håpe det beste. I fjor mens vi var i Sør Amerika var det to tragiske flyulykker.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
|
![]()
Jeg flydde med TACA for noen år siden. Veldig bra flyselskap med ganske nye Airbusser. Tror de har den nyeste flåten i området.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel först og fremst skal man si at TACA er definitiv en av de beste i Sentral-Amerika.
Det hva vi vet fra na er dette: * meget kort 5.400 ft, wet & very slippery runway * landing downhill * very heavy aircraft configuration (full plane + ~13.500gallon fuel onboard) * bad weather * no ILS, but visual flight rules Det finnes seg noen paralleler til begge WN1248 og TAM3054 her. Det blir sikkert interessant om flyet hadde Reversers operating. Airbus har en 3sec wheel spool up rule. Ble de sliding ned flystripa eller hadde Aqua-planing, sa ble de trolig ikke aktivert. Jeg vet, vi regner LDR uten Reversers, mens eksakt dette er noe som ble alrede diskutert i etterkant av TAM3054. Og pa sann en korte flystripe blir ogsa touch-down point meget interessant. Allikevel ma man jo spöre hvorfor de ikke har diverted under slike forhold, spesielt med sa en höy landing vekt. Spesielt, nar man har sa mange fuel omboard. Get-there-Ritis kallte det NTSB etter AA sin ullykke ved Little Rock. Det er en wonder at sa mange har overlevd dette.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Skal kun legge til at jeg floey med en kamerat av meg paa jump seat (B737-700) til Tegucigalpa for en stund siden og det er en veldig interessant approach. Du maa fly en 180 grader circling decsending approach i en trang dal og rullebanen starter rett etter at du er ferdig med svingen. Relativt kort rullebane, nedoverbakke som BU662 nevner og ingen overrun. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og rett etter slutten på rullebanen er det en rundt 20 meter høy skrent før man havner ned på veien den stoppet (rundt 100 fra baneenden).
![]() Her er en liten illustrasjon jeg har laget
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Ville ikke hatt noe som helst problem med å sette med på et TACO fly, dette kunne skjedd med hvilket som helst flyselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
http://youtube.com/watch?v=v_z5HtME9n8
Ikke store marginer å leke med |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
Gleder meg; TACA blir nytt selaskap og MVD en ny by det skal bli spennende å besøke.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og nå har presidenten i Honduras, Manuel Zelaya, bestemt at Toncontin-flyplassen bare kan beflys med kategori A og B fly (fly med landehastighet på 120 knop eller mindre - Avro RJ100 vil i så fall være største flytype).
Ny internasjonal flyplass for Tegucigalpa med umiddelbar virkning vil være den militære flyplassen Palmerola (Coronel Enrique Soto Cano Air Base) som ligger 55 km nordvest for byen. Etter en rask sjekk på Google Earth kan de konstateres at rullebanen er 2500 m lang og har tilstrekkelig med overrun zones. Det som er sparsomlig er terminalkapasiten. Kilde: http://avherald.com/h?article=4077cedf/0013
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,562
|
![]()
Enig med BU662 her , Taca er et seriøst selskap.
Selskapet hadde jo som mange kanskje husker en maskin utleid til Braathens SAFE på slutten på åttitallet . De har et godt lederteam og jeg har selv vært i flere forhandlinger med Mr Frederico Bloch og Mr Borgo angående utleie av 737-300 , LN-NOR , da vi i Norway Airlines ikke var klar til å ta levering av maskinen på egen driftstillatelse i det flyet ble levert fra Boeing i 1987. De har bygget opp et selskap som følger FAA regulativer til punkt og prikke og har de fleste maskiner innregistrert på US register ulikt mange andre selskaper i Latin-Amerika. Vi hadde ingen problemer med å vurdere utleie av vår maskin til Taca , men det var Monarch som betalte bedre månedsleie og dermed fikk flyet på wetlease et år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() De gjoer bubcus til det skjer en ulykke, akkurat som i Brazil for ikke lenge siden. To ulykker som helt klart kunne vaert unngaatt Foroeverig en interessant uttalelse i artikkelen: The deputy director of Aeron�utica Civil de Honduras, Boris Ferrera, said: "We believe, it could have been a mechanical failure. It is currently presumed, that it was a brakes failure." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Belize) | eql1zr | TripReports | 30 | 25-09-2016 09:29 |
14 omkommet etter flystyrt i Honduras | kekker | Flyforum | 2 | 14-02-2011 23:34 |
Flygcrash i Ryssland | Savipix | Flyforum | 2 | 16-03-2005 20:38 |