Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2008, 08:47   #1
wf145
at your service!

wf145's Avatar

SAS SAS med SMS

Velkomen etter SAS og DY, dette har WF gjort i årevis:

http://www.smp.no/artikkel.asp?page=...73234,1&lang=1

DoH!! For seint ute ja
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=10683
Old 10-04-2008, 08:56   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: SAS med SMS

Som når jeg fikk en SMS fra WF i påsken som oppfordret meg til å sjekke inn tidlig gr. påskehjemfart, men SMS kom 3 timer etter at checkin var stengt.. (Nei, jeg var ikke i lufta, men hadde bestillt tck for andre og stod som kontakt person).
Og ja det var nok "lagging" hos Netcom/Telenor som førte til forsinkelsen....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2008, 09:10   #3
OJB
ScanFlyer Rusty

Jeg har fått SMS de siste par ukene fra SK for mine flighter. Det viktigste i disse beskjedene for meg er opplysningen om hvilken gate flyet skal gå fra.
Ut over det så er meldingene noe overflødige synes jeg så lenge alt går på tiden. Ved driftsforstyrrelser er det greit å få en melding , men ellers trenger jeg ikke en påminnelse om når jeg skal ut å reise.
Kanskje når jeg blir senil er det greit få en slik påminnelse.
Dette føyer seg inn i rekken av informasjonshysteri/terror etter min mening.
Det piper nok i mobiltelefoner rundt om i samfunnet allerede synes jeg om det ikke skal pipe enda mer med alle de mennesker som er på reisefot hver dag.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2008, 09:24   #4
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg har fått SMS de siste par ukene fra SK for mine flighter. Det viktigste i disse beskjedene for meg er opplysningen om hvilken gate flyet skal gå fra.
Ut over det så er meldingene noe overflødige synes jeg så lenge alt går på tiden. Ved driftsforstyrrelser er det greit å få en melding , men ellers trenger jeg ikke en påminnelse om når jeg skal ut å reise.
Kanskje når jeg blir senil er det greit få en slik påminnelse.
Dette føyer seg inn i rekken av informasjonshysteri/terror etter min mening.
Det piper nok i mobiltelefoner rundt om i samfunnet allerede synes jeg om det ikke skal pipe enda mer med alle de mennesker som er på reisefot hver dag.
Jeg har den samme erfaringen. Syntes SMS tjenesten fungerte greit.

Den enegangen var flyet overbooket med 17 passasjerer, kanskje de burde ha hensyntatt det i meldingen, slik at folk som evnt ville slå til på tilbudet om kompensjasjon, hadde sluppe å reise fra Trondheim til Værnes, for å finne ut at de kanskje måtte slå ihjel 4 timer på flyplassen.

Anyways, trivelig med en liten påminnelse.
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2008, 10:43   #5
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by PeopleExpress View Post
slik at folk som evnt ville slå til på tilbudet om kompensjasjon, hadde sluppe å reise fra Trondheim til Værnes, for å finne ut at de kanskje måtte slå ihjel 4 timer på flyplassen.
Men de måtte likevel væe på flyplassen når flyet gikk for å kunne slå til på tilbudet.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2008, 11:58   #6
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Men de måtte likevel væe på flyplassen når flyet gikk for å kunne slå til på tilbudet.
Joda, men de hadde jo billett til den flighten, og når SAS 2. påskedag bestemmer seg å bytte en 800/400 maskin ut med en 700 maskin, da blir det noen som desverre må finne seg i å slå noen timer ihjel på flyplassen.

Dette endte jo med at flighten ble forsinket, fordi for få folk meldte seg, og de måtte hendte ut noen fra kabinen. Det snedige da var at jeg fikk en tekstmelding etter jeg hadde landet i Oslo (telefonen var jo av i luften), som varslet meg om at flighten ville bli forsinket.

No worries, jeg syntes SAS gjorde en god jobb jeg og gjorde sitt ytterste for at den flighten skulle gå on time.

Når det er sagt, vi har jo ulike billettkategorier, hvis systemene kunne ha fungert slik at SAS sendte en melding til de laveste billettkategoriene på et mye tidligere tidspunkt med tilbud om ombooking, og kompensasjon. Slik at de kunne henvende seg til kundesenteret til SAS på telefon. Da ville folk sluppet å møte på Værnes før tiden, og det ville lettet arbeidet på flyplassen og gaten.
Old 10-04-2008, 12:39   #7
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Men saken er når det gjelder kompensasjon, er at alle skal ha muligheten til å si ja til å stå over, uansett bill.klasse.
Derfor må det taes ved gaten, så alle hører det.
Men hvis det var som du sa at de fikk for få frivillige var det dårlig jobb av de i gaten, for når det er fare for slike hendelser, så skal de med billigst bill. tvinges av. Ergo, holde dem igjen til slutten slik at man slipper å måtte hente ut folk fra flyet.
Samtidig så roper man da opp etter de som ikke har sjekket inn, og når det er 10 min igjen til avgang så er det for seint å sjekke inn, og de som evnt da kommer etter stengningen kan nektes å være med.

Edit: Den SMS sendes vel forøvrig ut manuellt til alle som har et mobilnr i bookingen. Så legg inn dette i fremtiden fokens hehe

Old 10-04-2008, 12:46   #8
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Det er mulig det er regler for hvodan dette skal gjøres, ref. alle skal ha muligheten til å takke ja.

Jeg bare etterlyste et mer strømlinjeformet system for å kunne håndtere den type problematikk.

Det gikk jo så langt at det gikk en melding over intercom i flyet:,,hvis ingen reiser seg, letter ikke flyet''.
Old 10-04-2008, 14:35   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

veldig bra tjeneste - i Roma i fjor høst tikket det inn melding om "ny tid" på mobilen, mens skjermen på FCO viste ON TIME (dog intet fly ved gate fem minutter før avgang).

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2008, 17:29   #10
PW14
ScanFlyer Blue

PW14's Avatar

Men jeg forstår ikke at dette er nytt? Under kaosdagene på Gardermoen før jul fikk jeg jo jevnlig oppdateringer på forventet avgang til Ålesund på mobilen min. Og det fine var jo at SMS-oppdateringene kom før oppdateringene på skjermene.

Og jeg reiste på billigste billett og er på ingen måte EB Gull...
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2008, 17:58   #11
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

De nye sms'ne er manuellte sent, og man kan da skrive hva som helst, flyet kansellert, booket om til etc etc.

Old 10-04-2008, 22:32   #12
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Har hatt 3 turer med SK som betalende pax (ikke ID), det siste året, og har ikke fått en eneste sms. Nå har ikke noen av dem vært noe særlig forsinket (maks 20 min) men har ikke fått noe sms om hvilken gate det er avreise fra. Ved alle disse skrev jeg inn mobilen som kontaktnummer. Er det noe spesiell grunn til at jeg ikke fikk noe sms eller? Har ikke EB kort.
Old 10-04-2008, 23:08   #13
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Nei, men du skal få en påminnelse også om avgangstidspunktet en liten time før avgang.
Old 10-04-2008, 23:25   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Information overflow etter min personlige oppfatning. Og står det forskjellige opplysninger i SMSen og på skjermen, hadde jeg ikke stolt på noen av dem, men gått bort til gaten for å sjekke om flyet stod der. Men så er jeg av dem som liker å ha svært god tid når jeg skal ut å fly..
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 16:11   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ser ut som systemet har bestått første gang med virkelig krøll

Quote:
SAS har i dag fått testet sitt nye tilbud om sms-varsling til passasjerene ved uregelmessigheter. I stedet for manuell kontakt, har SAS sendt tekstmelding til alle som er blitt berørt av streiken. Alle som har oppgitt mobilnummeret sitt har fått beskjed om konflikten og hvilke alternativer som finnes. Tilbudet er nettopp tatt i bruk av SAS i Norge.

- Vi har fått prøvd sms-tilbudet i dag. Det fungerer veldig bra. Vi når opptil 80 prosent av passasjerene på enkelte fly og har unngått at folk har kommet på flyplassen forgjeves. Vi er veldig fornøyde, sier informasjonssjef Sven Westgaard i SAS Ground Services.
Reply

Posting Rules