Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2007, 08:56   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Papirbilletter

Trodde allerede i fjor at da var det helt slutt på papirbilletter.

Lørdag fikk jeg i posten billetter til Sevilla ( SVQ ) på papir . Billig også, kr. 1.135 inkl. de kr. 50, og de to siste til laveste pris 25. sep. 2008. SK skal uansett ha ros for at du fortsatt kan forhåndsbestille seter uten gebyr .

Men så synes jeg det er herlig å få. Undrer på hvor lenge dette varer ? Har nå papirbill til SVQ, NAP og DXB, alle med SAS i 2008.

VIKTIG: Tidligere hadde du tre dagers angrefrist på SK, nå kun 24 timer før billettene blir skrevet. Greit nok, en bør finne ut at en booker feil innen 24 timer .
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 09:05   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Papirbilletter

Quote:
Originally posted by SQ 777
SK skal uansett ha ros for at du fortsatt kan forhåndsbestille seter uten gebyr .

Jeg synes vel egentlig at det er en selvfølge. Men det er kanskje bare fordi jeg ikke er blitt lurt av alle lavprisselskapene som kamfulerer prisene sine med masse ekstra kostnader.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 09:22   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

grunnen til at du fikk papirbillett til Sevilla er at SAS ikke har fåttpå plass e-ticket på en del av de nye destinasjonene (her på huset ble det skrevet ut an haug med billettertil Malta....). De regner med å ha dette på plass snart.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 09:29   #4
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Quote:
SK skal uansett ha ros for at du fortsatt kan forhåndsbestille seter uten gebyr .

Jeg synes vel egentlig at det er en selvfølge. Men det er kanskje bare fordi jeg ikke er blitt lurt av alle lavprisselskapene som kamfulerer prisene sine med masse ekstra kostnader.

BF
Hos Norwegian koster det penger å ha med bagasje (25 kr) og å bestille seter (25 kr). Hos SAS betaler man det samme beløpet i servicegebyr bare for at man skal få lov til å bestille en billett. Jeg synes personlig at Norwegian sin løsning gir mye mer mening, og kan ikke helt se at Norwegian kamuflerer særlig mer enn SAS. Ryanair derimot er en annen historie...
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 09:34   #5
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

A propos papirbilletter... Jeg fikk i fjor høst utskrevet en håndskreven flybillett. Den var skrevet på et slikt vanlig "flybillettpapir" der man får gjennomslag med rødt, men altså skrevet for hånd i stedet for på printer, Lurte fælt på om flyselskapet skulle protestere på det, men det var ikke noe problem.
Old 29-10-2007, 12:03   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally posted by espenlok

A propos papirbilletter... Jeg fikk i fjor høst utskrevet en håndskreven flybillett. Den var skrevet på et slikt vanlig "flybillettpapir" der man får gjennomslag med rødt, men altså skrevet for hånd i stedet for på printer, Lurte fælt på om flyselskapet skulle protestere på det, men det var ikke noe problem.
hehe... hvilket selskap var det? Så lenge du ligger inne i systemet, går det vel bra.
Old 29-10-2007, 12:08   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Quote:

hehe... hvilket selskap var det? Så lenge du ligger inne i systemet, går det vel bra.
Jeg opplevde å få en håndskreven billett med Aeroflot Nord (det er vel riktignok et par år siden, men jeg vil tro at ting ikke er veldig mye endret siden den gang). Jeg tror det fungerte bra, men ble riktignok kastet av flyet i Murmansk på vei til Arkhangelsk (...jeg tror riktignok det var helt andre årsaker til det - for rodens skyld så bør jeg kanskje si at jeg eller noe jeg hadde gjort ikke hadde noe med beslutningen å gjøre....).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 15:30   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

IATA har satt en deadline som er 31MAY08 for 100% e-ticketing. Selvfølgelig tull, men IATA sier at man nå har 88% e-ticketing på IATA-carriers.

Som nevnt tidligere så er ikke nødvendigvis problemet at de enkelte carriers ikke implementerer e-ticket, men at det må ordnes et meget stort antal interlineavtaler, altså at man kan kombinere flere flyselskap i samme elektroniske billett.

SU har nettopp implementert e-ticketing forresten, og det samme gjelder MH (som skal skrote sitt gamle MASET-system og bruke SITA sitt system i stedet).

Les mere om IATAs mål om 100% etkt her: IATA

Edit: Skriveleifer.
Old 29-10-2007, 15:35   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er et stort arbeid aa faa dette paa plass hos handling agenter paa alle mulige og umulige steder. Det er ogsaa kostnader involvert, saa noen trekker dette ut saa langt de kan.

Jeg er ogsa involvert med aa assistere mine kunder til aa implementere e-ticket sjekkin - baade for SAS og en mengde andre selskaper.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 15:37   #10
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

LN-MOW, vet du er DCS-dude, men MH implementerte deres (SITA) etktsystem på lørdag. Det tok 6 timer mer enn beregnet, men det funker nå. Alle flighter er ennå ikke eligible, men det kommer fortløpende.
Old 30-10-2007, 00:13   #11
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Quote:

Det var som dere kanskje kunne gjette ingen av de norske selskapene. Det var Rwandair på ruten mellom Kigali og Entebbe med Dash 8-200. Jeg fikk for øvrig midtsetet på bakerste rad som så ut som om det egentlig ikke hørte til bak der. De jeg reiste med som hadde kjøpt billett noe tidligere enn meg hadde normale printede papirbilletter.
Old 30-10-2007, 00:17   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Reiste på håndskrevet papirbillett med SAS så sent som i sommer, jeg..

Billetten var forresten håndskrevet av en av CO sine representanter i LIS..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 08:12   #13
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Quote:
Originally posted by Martin

Det var nok ikke en helt vanlig billett, men en FIM (Flight Interuption Manifest) Et dokument vi utsteder når ting går til skogs og man må sende pax med andre selskaper. Det fungerer som en billett, men har litt annen info på. Samt at det kan gjerne ha inntill 5 personer på samme dokument.

Ble en mester i å utfylle disse i sommer da BA brått kanselerte en morgenflight.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 08:20   #14
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Quote:

BF
Hos Norwegian koster det penger å ha med bagasje (25 kr) og å bestille seter (25 kr). Hos SAS betaler man det samme beløpet i servicegebyr bare for at man skal få lov til å bestille en billett. Jeg synes personlig at Norwegian sin løsning gir mye mer mening, og kan ikke helt se at Norwegian kamuflerer særlig mer enn SAS. Ryanair derimot er en annen historie...
Hvordan er dette anderledes på Ryanair ?

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 17:35   #15
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally posted by Gulboble

Quote:

Hvordan er dette anderledes på Ryanair ?
Inntrykket jeg har er at tilleggene er bedre kamuflert enn Norwegian sine. Men det er en stund siden jeg har vært inne på de sidene, så kanskje de har bedret seg?
Old 30-10-2007, 17:41   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally posted by learjet

Quote:

Det var nok ikke en helt vanlig billett, men en FIM (Flight Interuption Manifest) Et dokument vi utsteder når ting går til skogs og man må sende pax med andre selskaper. Det fungerer som en billett, men har litt annen info på. Samt at det kan gjerne ha inntill 5 personer på samme dokument.

Ble en mester i å utfylle disse i sommer da BA brått kanselerte en morgenflight.

S
Det stemmer nok.. Vi var to navn på samme lapp..

Mener også at det var flere fra samme flight (mistet connection til CO38), som jeg mistenker bare oppgav navnet sitt ved innsjekking, så jeg aner ikke om det var nødvendig med den lille papirlappen.. Samma det, vi kom oss hjem..

Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 17:46   #17
Morten
ScanFlyer Blue

Morten's Avatar

Husker jeg hørte fra en passasjer da jeg holdte på med noen FIM'er for flere år siden:

"Film?? Hva slags film er det du snakker om???"
Morten is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 18:00   #18
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Quote:

Quote:
Originally posted by learjet

Quote:

S
Det stemmer nok.. Vi var to navn på samme lapp..

Mener også at det var flere fra samme flight (mistet connection til CO38), som jeg mistenker bare oppgav navnet sitt ved innsjekking, så jeg aner ikke om det var nødvendig med den lille papirlappen.. Samma det, vi kom oss hjem..
Godt observert. Det er litt variabelt hvordan vi kan gjøre det. Har litt med tid og type billetter etc.

F.eks i CO sitt system så er det litt jobb å endre fra ewr osl til ewr lis osl. Er ganske mye arbeid å endre dette slik at f.eks SAS får det som elektronisk billett. I tillegg så er det ikke alltid så enkelt å booke opp endringer hos SAS. Dermed er FIM en god venn

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 20:21   #19
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Jeg savner papirbillettene.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2007, 07:42   #20
Chaos Controller
ScanFlyer Blue

Chaos Controller's Avatar

Fikk haandskreven papirbillett saa sent som den 21 september i aar, paa en innenriks-flygning i Laos med Laos Airlines.

Posting Rules