![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Apr 2008
Posts: 3
|
![]()
Som relativt ny på disse sidene, ser jeg det er mange meget dyktige folk her med stor innsikt om mangt og meget. Noen kan sikkert svare meg på følgende: Under take-off og landing er det forbudt å bruke elektriske gjenstander i flyet pga mulige forstyrrelser på tekniske anlegg. Er dette virkelig en reell fare med tanke på alle signaler som sendes ut og mottas mot/fra flyet selv? Om da passasjerfly kan bli forstyrret av noen ipoder...?
Hilsen Esben |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Ipod kan du bruke sikkert.
Det er på grunn av radiobølger som skal slå inn på flyets systemer. Men så vidt jeg vet så sender ikke Ipod noen radiobølger i vanlig bruk. Samme gjelder kamera.
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Du har ikke lov til å bruke noen elektroniske ting under Take-off og landing. Dette inkluderer Ipod.
Hvorfor kan jeg kun gjette på. Det kan ha noe med en eventuell evakuering. At man kan komme seg ut av flyet kjapt uten å bli forstyrret av Ipoden, eller at man ikke får med seg hva crewet sier pga at man sitter og hører på musikk.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Ja det er jeg enig i!
Men det er vel sikkert med tanke på forstyrrelser på systemene?
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Tja..
..har sittet på klapp i en Norwegian maskin på vei fra SVG til BGO hvor styrmannen satt og skrev tekstmeldinger på cruise - så veldig farlig er det vel ikke.. Men - for å ta en ting - så er det påvist at mobiltelefon kan utløse brannvarslings systemet i Fokker 50! Ellers kan man stort sett bruke radio-mottagere (ikke sendere) mens flyet er i lufta, som f.eks. GPS, radio-scannere, etc.. Her varierer det også veldig med crewet, har vært ute for begge deler - fra at det var helt ok, til at jeg "satte hele flyet i fare" (joda .. klart en GPS mottager dreper alle i flyet.. ..de fleste fly har jo minst to GPS mottagere fast innstallert... *jeez* Kamera, Ipod etc er det ihvertfall ikke noe fare med - men! som BSSW sier, så er det kanskje ikke superlurt å ha en Ipod stappet i øre hvis det skulle oppstå en situasjon.. Jeg pleier å si; bruk sunn fornuft.. ..og er du i tvil, så er du ikke i tvil - for da slår du av! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]() Quote:
Fikk han virkelig sendt melding på de høyder? Jeg pleier å slite med signaler i skarve 3000 fot i Piper'n. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
I FL110 fikk han sendt tekstmelding, ja!
Har ikke hatt problem med å sende meldinger fra småfly, bortsett i fjellene og på østlandet. Langs vestlandskysten har det fungert bra. ![]() Vet at FedExMartin har en historie fra en gang han fløy DY med noen flyvertinner og mobilbruk.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Inkluderer det batteridrevne armbåndsur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
En annen artig historie, skjedde faktisk på en fredag den trettende (September 2002..). Fløy en SK MD80 (Min første flight med den typen, og omtrent den mest behagelige flighten jeg noensinne har hatt) mellom BGO og OSL.. Satt ved vindu med en kamerat i midtsetet. Fyren ved midtgangen satt og sendte tekstmeldinger, og ble oppdaget av en flyvertinne, som nærmest brøt ut i panikk: "Har du den på!!!???"... Svaret hans var noe sånt som: "Jeg trodde det bare gjaldt under avgang og landing..." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
|
![]()
For mange år siden husker jeg en flight BGO-OSL med BU.
God fart nedover rullebanen, og i det flyet roterte så mottar han på setet bak meg en tekstmelding (og den telefonen stod definitivt ikke i møte-modus). Var en del som kikket rundt seg da, inkludert han med telefonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
|
![]()
Jeg har ogsa brukt telefon i fly, men kun under ferryflighter i forstaaelse med crewet - som selv ogsaa brukte dem ...
![]() Imidlertid klarte jeg aldri aa faa forbindelse over 5000 fot. Men enkelte telefoner takler det bedre enn andre. Elektroniske gjenstander skal vaere avslaatt og sikret for ikke aa vaere til hindring under evakuering. Ville du hoere 'EVACUATE EVACUATE' med Metallica paa full guffe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Hvor mange slår av "blåtann" earpice'n ? når de slår av mobiltelefonen ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
Det er ikke uvanlig at vi i cockpit glemmer å slå av telefonene, og jeg tror vel de fleste av oss har vært ute for at det begynner å ringe mens vi takser. MEN, det ER forskjell på 2 telefonener som står påslått, kontra 150-200 stykker. Og pga de tidligere omtalte (råtne) GSM spesifikasjonene, så vil telefonen når den mister signalet / kommer utenfor den ovenfor omtalte distansen, få FULLSTENDIG panikk, og den vil begynne å kontinuerlig sende signaler ihåp om å få iorden forbindelsen igjen. Og noen hundre telefoner på maks styrke (GSM regulerer sendestyrken "on demand", og vil derfor bruke maks når den ikke får god kontakt med nettet) er litt av en støykilde med sine skarpe, digitale pulser. Kan i ekstreme tilfeller slå ut navigasjonsinstrumenter, vil garantert skape trøbbel for mobilnettet på bakken (siden disse paniske forsøkene til noen hundre telefoner som forsøker å gjenopprette nettkontakten vil oppta svært mye kapasitet over ett forholdsvis stort geografisk område, og mange basestasjoner). Og i tillegg vil det på noen typer fly veldig kjapt slå ut brannalarmen i lasterommet. Bla dash 8 er "plaget" med dette. Og du vil neppe være den som gjorde at flyet nødlandet pga mistanke om brann. Det er også en myte at en radiomottaker (f.eks. GPS) ikke sender ut noe signal. ALLE mottakere sender ut ett signal. Kom gjerne hit og gjem deg innenfor 2-300 meter ifra huset her, sett scanneren / radioen din på en radiokanal, demp lyden helt, og jeg skal klare å peile deg inn og finne deg iløpet av noen minutter selv i tetteste skogen, og om du så skulle grave deg ned ![]() Det skal i rettferdighetens navn sies at signalet ifra en mottaker NORMALT vil være vesentlig svakere enn hva som er tilfelle med en radiosender (f.eks. mobiltelefon). Dette er egentlig det samme som å risikere å bli banka på byen: støter du på en enkeltperson vil du gjerne ha en reell sjans til å komme seirende ut av kampen. Men om du støter på flere hundre stykker som skal ta deg så er du gjerne dømt til å tape. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Under helt ekstremt heldige forhold kan man altså være koblet til samme basestasjon over en distanse på bortimot 60 km, og adskillig mindre enn det burde gi tid nok til å sende en SMS uten å havne borti problemer med basestasjonbytte i for høy hastighet. Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Jeg bor i Vest-Telemark. Så her er det mye skog og gjemmesteder for slike leker
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forstyrrelser på instrumentene | Theaviator | Flyteknisk forum | 2 | 19-04-2012 19:22 |
Ex BU DC-6B - Siste landing | Gandalf | Flyhistorisk forum | 2 | 29-12-2010 13:27 |
Barsk landing | Trety | Flyforum | 7 | 10-06-2006 00:45 |
Hard Landing | Airbus 330 | Flyforum | 7 | 29-05-2006 13:22 |