![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
I siste nr av "Klima", som utgis av Cicero - Senter for klimaforskning, avsløres at FIVH bløffer i sitt såkalte klimaregnskap hva angår flyreiser. FIVH påstår at utslipp fra fly står for mellom 7 og 14% av de totale norske utslipp. SSB har beregnet det samme utslippet til mellom 2% og 4%.
Avviket har oppstått fordi "Klima" avslører at FIVH for det norske klimaregnskapet har inkludert nordmenns flyreiser også mellom utenlandske destinasjoner. Hvis FIVH skal beregne den totale klimaeffekten må organisasjonen gjøre det for alle sektorer, og ikke bare flysektoren. FIVH er altså uetterrettlig på dette punktet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Dette er vel ikke første gangen? Mener at de tok en slikt "stunt" i fjor høst og?
__________________
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 06-03-2008 at 10:05. Reason: skriveleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Det er litt vittig å følge fiendebildene her på forumet. Ryan Air og FIVH later til å være de største. Jeg er nå passiv medlem i sistnevnte og bør sikkert ekskluderes fra forumet. Men et medlemskap i FIVH forhindrer meg ikke i å fly, derimot å ha et mer reflektert forhold til forbruk og rettferdighet i denne verden, og jeg har vel som mange andre oppdaget at stadig mer forbruk ikke fører til økt livslykke. Verre er det ikke.
Når det gjelder miljøreguleringer i Vestens flytrafikk bør anti-miljøvern forumistene i større grad konsentrere seg om EU og den nye amerikanske administrasjonen etter Bush. Det er de som bestemmer, ikke FIHV |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Feb 2008
Location: Eidsvoll
Posts: 14
|
![]()
Rett heller skytset mot flyfabrikantene enn å gi folk dårlig samvittighet. Det er et faktum at jo flere som reiser sammen, jo mindre slipper vi ut. Meir effektive motorer, bedre teknologi til å utvikle fly og mere gliding inn til flyplassene er veien å gå. OSL har gått ut med at de skal klare å redusere CO2-utslippene sine mere enn det regjeringen og klimaforliket skal klare. Og dette starter neste år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Personlig har jeg mer imot FIVH, enn Ryanair. Sistnevnte kan iallefall bidra med billige flyturer...
Men de har noen likheter, de kommer ikke alltid med fakta. Mer ute etter oppmerksomhet.... ![]()
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Bytt ut medlemskapet i FIVH med ett i Cicero. Da får du korrekt informasjon, og ikke det pjattet grinebiteren Steinar Lem klarer å lire av seg i enhver sammenheng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norge tar utslipp fra luftfart inn i kvotesystemet | FlightDeck | Flyforum | 0 | 23-10-2009 14:37 |
For våre folk i vest: Gode BA-priser fra US til UK | Discus | Reiseforum | 2 | 04-07-2008 10:32 |
CO2 utslipp på fly. 3 % av de globale utslipp sies det.. | Farmer | Flyforum | 9 | 07-12-2007 15:19 |
Flere fly i fremtiden... | Trety | Flyforum | 1 | 13-07-2006 16:05 |